První jízda: Rolls-Royce Phantom (2015)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 14. 12. 2015


Automobily značky Rolls-Royce jsou tím nejlepším a nejpohodlnějším, co je (i bylo) možné si na automobilovém trhu pořídit. Kdykoliv a kdekoliv se automobil se soškou Spirit of Ecstasy na majestátní masce chladiče objeví, vzbudí obdiv i respekt. S takovým autem se v davu nikdy a nikde neztratíte a je jedno, jestli jde o klasický veterán a nebo nejnovější model. Na jedno odpoledne se nám do ruky dostal nový Rolls-Royce Phantom.

Věřili byste tomu, že tenhle „novodobý Phantom“ se prodává již od roku 2003? Rolls-Royce Phantom nahradil model Silver Seraph, který byl ještě společnou prací automobilek Rolls-Royce a Bentley (model Arnage). Ty tehdy tvořily jeden koncern vlastněný společností Vickers. Motory V12 do vozů dodávala automobilka BMW, která byla v roce 1998, kdy se obě automobilky prodávaly, velkým favoritem na jejich odkup. Její nabídku však nakonec překonal koncern Volkswagen, do jehož vlastnictví se nakonec značky RR a Bentley přidaly. Volkswagen ale neměl práva na užívání jména Rolls-Royce, která držela společnost BMW-Rolls-Royce. BMW a Volkswagen se tak nakonec dohodly, že si společnosti rozdělí, BMW si ponechá Rolls-Royce, zatímco Volkswagen získal Bentley. A tehdy se začala psát nová historie automobilky Rolls-Royce. Zcela nový model Phantom byl postaven a vyvinut na nepopsaném listu papíru a s použitím nejmodernějších technologií a techniky.

Rolls-Royce Phantom je obrovské auto. Jeho rozměry budí respekt nejen když stojí, ale zejména když jede. A to nejen zvenku, ale i od volantu. Když si tohle auto pluje po silnici, ostatní auta – a to i ta největší SUV na trhu – vypadají jako zmenšené modely. Vždyť i „krátká“ verze SWB, kterou jsme jezdili, měří na délku 5 839 mm (s dlouhým rozvorem 6 091 mm), na šířku 1 989 mm a na výšku 1 638 mm. Posádka tak sedí na úrovni vozů SUV a díky tomu je z auta skvělý rozhled, výhled omezuje jen tlustý A-sloupek.

rychlotest-rolls-royce-phantom-p3

Řidiči ostatních vozů mají z tohoto auta respekt, nechávají mu dostatečný prostor všude kolem, ať už jde o souběžnou jízdu v pruzích, kdy se vedle něj zbytečně neřadí, či o jízdu za ním, kdy si nechávají opravdu bezpečné rozestupy. Občas se i chodci bojí přejít po přechodu, když jim Phantom zastaví.

Zdaleka to nejlepší se ale ukrývá v interiéru, a to nejen, co do vzhledu, použitým materiálům a zpracování, ale i co do pocitu z jízdy. Interiér nabízí jen ty nejlepší materiály. Kůže, jenž se používá k čalounění, je z krav pasoucích se na speciálních pastvinách, kde se například nesmějí používat elektrické ohradníky, aby se jim kůže nepoškodila. Na podlaze je kvalitní koberec s vysokých chlupem a zadní část střechy (za tučný příplatek) osvětluje „hvězdné nebe“ tvořené stovkami diod. A to dřevo… Radost pohledět.

Palubní deska je perfektně „uklizená“, ovladače jsou mnohdy schované v šuplíčkách a přihrádkách, ale díky tomu je ovládání auta na první pohled složitější. Další drobnou vadou na kráse je malý displej navigace s malými písmenky, jehož grafika jako by vypadla z vozů BMW. Jiné jsou jen barvy a logo, ovládání je stejné, chybí mu ale také například touchpad, který již nová BMW nebo nové kupé R-R Wraith již mají. Ve výbavě tak Phantom oproti novým modelům decentně zaostává.

rychlotest-rolls-royce-phantom-p2

Posádka sedí, panský kočí třímá v ruce klíč. Je čas nastartovat, ale pozor, Phantom nemá bezklíčkový start. Klíč je potřeba zasunout do zdířky umístěné vlevo od volantu, až pak je možné stisknout startovací tlačítko a motor probudit k životu. Jeho startování ani chod není v interiéru prakticky vůbec slyšet. A to ani při jízdě. Rolls-Royce Phantom pohání velký benzínový motor V12 o „typickém“ objemu 6,75 litru. Výkon je – jak by napsala automobilka – dostatečný, v číslech to znamená 338 kW/460 koní a točivý moment 720 Nm. Nesmíme však zapomenout na to, že Phantom váží nezanedbatelných 2,5 tuny.

Řízení tak obrovského vozu vyžaduje jisté soustředění, jeho rozměry jsou opravdu majestátní. Všechno jde nicméně velmi zlehka. Výkon motoru přenáší na zadní kola automatická převodovka a vše je sametově hladké. Z několika zkušeností s menším Ghostem je chování Phantomu ještě o několik řádů výše. V tomhle autě vás prakticky nepřekvapí žádné výraznější cuknutí – ať už při zrychlování, při řazení nebo při přejezdu nerovností. Dokonce i rozjezd je tak hladký, že by se vám snad ani káva na stolečku nerozlila.

Podle vyjádření PR manažera automobilky, Franka Tiemanna, si dnes lidé, kteří si nové vozy Rolls-Royce kupují, chtějí auta řídit sami. A to nejen „malé“ modely Wraith či Ghost, ale právě i největší model Phantom. Důležitý je tedy také pocit z řízení. Posez za volantem je skvělý, sedačky jsou spíše taková luxusní křesla. Jejich seřízení nabízí tradiční směry jako výšku a sklon sedadla, sklon opěradla či bederní opěrku. Zapomenut můžete na „18“ směrů seřízení, která nabízejí některé jiné luxusní automobily. Nakonec: Čím více možností, tím složitější seřízení…

Auto si jen tak pluje krajinou, vznáší se nad silnicí. Vzduchové odpružení izoluje posádku od nekvality silnic a vlastně celkově od toho, co se pod autem děje. Silnice může být sebevíc rozbitá, ale vy to nepoznáte. Stejně tak nepoznáte, že ve městě jedete 70 km/h, protože díky perfektnímu odhlučnění a izolaci od světa si připadáte jako ve 30 km/h. Vzduchové odpružení vyrovnává odpružení také v zatáčkách, ve kterých se auto nenakloní. Svou vysokou hmotnost ale zamaskovat nedokáže, a ta se tak naplno projevuje v zatáčkách, v nichž se auto tlačí ven, a při opravdu ostrých brzdách, kdy se auto rozvlní. Jsou to ale situace, do kterých se dostanete minimálně. Svým projevem vás totiž Phantom vůbec nebude lákat jezdit rychle nebo dokonce agresivně. Budete jezdit na pohodu, klidně, rozvážně, rozhlížet se po okolí, užívat si jeho pohodlí. Vždyť už jen ten výhled přes dlouhou kapotu, nad kterou „tam někde vepředu“ sedí Emily (ona soška Spirit of Ecstasy), je uklidňující. Když přesto náhodou bude potřeba zrychlit, jen sešlápnete plynový pedál, převodovka podřadí, motor zatáhne a rychlost poletí strmě vzhůru.

Rolls-Royce Phantom mě překvapil tím, jak neskutečně ladný a sladěný umí být. Na autě není nic, co by se chovalo nepatřičně. Velkým překvapením je i rozdíl mezi ním a menším modelem Ghost, který v přímém srovnání nepůsobí tak sladěně. Ovšem stojí o nezanedbatelný balík peněz méně…. Pokud ale nevyzkoušíte obě auta, ani vám to nepřijde.

Je příjemné zjistit, že v dnešním uspěchaném světě plném sportovních aut a honbou za výkonem existují také auta, která jdou zcela opačnou cestou. Ne snad, že by nebyla výkonná, ale rozhodně to není jejich jediným posláním, to je zcela jiné. Musíte si v autě připadat lépe než doma. A to Phantom splňuje do puntíku. Čím jiným byste měli jezdit ze svého sídla ke svému tryskáči?

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru