prvni-jizda-opel-grandland-x

Již před lety se Opel rozhodl spolupracovat s koncernem PSA. Výsledkem toho měly být dva modely, menší Crossland X a větší Grandland X, který právě vstupuje na český trh. Rodina SUV značky Opel je tak nyní s Mokkou X kompletní.

Opely Crossland X a Grandland X sdílejí techniku s modely koncernu PSA (Peugeot, Citroën), Opel si jen techniku naladil po svém. V případě malého Crosslandu X je základem Peugeot 2008, respektive Citroën C3 Aircross, většímu Grandlandu X, kterým jsme se včera svezli, dodal technický základ Peugeot 3008.

Vzhledově je to typický Opel

Z hlediska vzhledu zapadá Grandland X jasně do designového jazyka Opelu. Přední části dominuje dobře známá maska chladiče se světlomety s LED denním svícením tvořeným zdvojenými hokejkami. To je standardem pro všechny verze, stejně jako podobně tvarované linky LED zadních světel, která svítí neustále, i při pouhém denním svícení. Z vnějšího pohledu se – snad až na siluetu vozu – příliš podobností s výchozím Peugeotem 3008 najít nedá.

 

A podobné je to také v interiéru. Přístrojová deska, ovladače, ale i volant nebo kaplička přístrojů, to všechno je jiné. Jediná podobnost je vlastně nejlepší příplatkový multimediální systém IntelliLink 5.0 s navigací. Ten totiž do tohoto Opelu dodal koncern PSA, čemuž odpovídá nejen grafika a ovládání, ale také fakt, že do něj nelze poslat cíl navigace prostřednictvím operátora v rámci systému Opel OnStar. Základní multimediální systémy jsou již z dílny Opelu. Ani jedno z aut, která jsme měli k dispozici, ho však nemělo.

Opel i do Grandlandu X dodává skvělá ergonomická AGR sedadla, v nichž se sedí opravdu skvěle. Jsou to jedny z těch vůbec nejlepších sedadel v této (ale i jiných) třídě. Interiér může prosvětlit i velké panoramatické střešní sklo.

Motory jsou zatím pouze dva

Pro zájemce o koupi je v tuto chvíli poměrně jednoduchá situace. Opel má v nabídce nyní pouze dva motory pocházející z dílny PSA. Jsou jimi přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech s 96 kW/130 koňmi a vznětový čtyřválec 1.6 CDTI s výkonem 88 kW/120 koní. V obou případech je na výběr šestistupňová manuální nebo šestistupňová automatická převodovka. V každém případě se však o pohon starají výhradně kola přední nápravy.

Není to ale finální nabídka agregátů, protože v blízké době se objeví výkonnější naftový dvoulitr. Ten nabídne 132 kW/180 koní a bude možné jej kombinovat s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Opel Grandland X bude také dostupný jako vůbec první plug-in hybrid značky. Půjde o systém, který má „nahradit“ pohon všech kol, protože elektromotor se bude starat o pohon zadních kol. Tento systém používá právě koncern PSA, například pro Peugeot 508 RXH a další. Měl by přijít také výkonnější benzinový motor, podrobnosti však zatím neznáme.

Jak jezdí?

Vyzkoušeli jsme dvě auta, obě měla pod kapotou naftovou šestnáctistovku, lišila se použitou převodovkou.

První překvapení přišlo hned po usednutí do auta. Sešlápnout brzdu, spojku a stisknout startovací tlačítko, to je běžný postup, ale… nic se neděje. Zkouším to znovu a opět nic. Napotřetí se mi to povedlo. Ne, auto nebylo rozbité, ale startovací tlačítko je třeba chvíli podržet. Aha!

Po nastartování motoru přichází druhé překvapení, protože nafťák je velmi příjemně odhlučněný. Zátah přichází lehce nad dvěma tisíci otáček, do té doby je motor spíše letargický. Seděli jsme ale v autě, které nemělo najeto ještě ani 100 kilometrů. Je tedy otázkou, jak se motor bude chovat až bude zajetý. Stejně tak je zbytečné hodnotit spotřebu paliva. Při běžné jízdě s dodržováním dopravních předpisů jsme přibližně 100kilometrovou trasu ujeli za necelých 7 litrů.

Manuální převodovka není špatná, dráhy jsou relativně přesné, i když docela dlouhé. Stejně tak automatická převodovka potěšila hladkostí řazení. Postrádá sice páčky pod volantem pro „manuální“ přeřazení, to je ale k dispozici samozřejmě také. Stačí volič převodovky přesunout do správné pozice a pak jeho pohyby vpřed nebo vzad rychlosti měnit. A to využijete jistě při tzv. „kickdownu“, kdy převodovka podřadí i o několik stupňů a vytočí motor k červenému poli. Jenže tam ho pak drží a on už nemá sílu dále zrychlovat. Přeřaďte na vyšší rychlost a Grandland X bude opět zrychlovat. Je to ale styl jízdy, který tomuto autu nesedí.

Opel Grandland X se hodí pro běžnou jízdu na hranici povolených rychlostních limitů, při níž se odmění nejen vcelku příjemným zvukovým komfortem, ale také příjemně nastaveným podvozkem. Ten je mimo město opravdu povedený. Je tak akorát tuhý a auto s ním působí jistě. Ve městě a v nízkých rychlostech je ale poměrně tvrdý. Obě auta, kterými jsme se vozili, obouvala 18″ disky.

Cena? Příjemně překvapí!

Opel Grandland X nás při prvním seznámení příjemně překvapil. Vyhovovat bude spíše klidnějším řidičům, kterým se odmění vcelku povedeným naladěním podvozku i poměrně bohatým vnitřním prostorem. Mohl by to být jeden z dobrých kandidátů na nové rodinné auto. Nenabízí se však s pohonem všech kol a zatím ani s příliš výkonnými motory.

České zastoupení značky pro něj však stanovilo velmi pěknou základní cenu. Ceník startuje na akčních 479 900 Kč v nejnižší výbavě Selection. Ta už ale nabízí vlastně všechny důležité prvky jako jsou klimatizace, 4x elektrická okna, palubní počítač, tempomat, Bluetooth handsfree a podobně. Kompletní ceník je ke stažení zde. Jen pro srovnání Peugeot 3008, ze kterého Opel vychází, začíná na 560 tisících Kč.