Jaguary XE, XF a F-Pace dostaly nové motory Ingenium, projeli jsme se s nimi

Autor: Pavel Srp - 7. 6. 2017


Jaguar představuje pro modelový rok 2018 další nové motory z řady Ingenium. V obou případech jde o čtyřválce s objemem dvou litrů. Jeden z nich ale spaluje benzín a je naladěn ve dvou výkonových verzích, (20t a 25t), zatímco ten druhý spaluje naftu (25d). Novými motory osadil modely XE, XF i nové SUV s názvem F-Pace. My jsme se s oběma motory ve většině modelů svezli v okolí německého Frankfurtu.

Začněme benzinovou verzí. Benzinové verze modelů byly vybaveny silnější jednotkou 25t, která disponuje 250 koňmi a 365 Nm. Na výběr je mezi pohonem zadních nebo všech kol a nabízí se pro všechny tři modely. Slabší jednotka je 200koňová, je spojena výhradně s pohonem všech kol a nabízí se pouze pro sedany XE a XF.

Tyto nové motory mají celohliníkovou konstrukci s nízkým vnitřním třením, ale zejména disponují elektrohydraulickou regulací ventilů zaručující vysokou flexibilitu. Tato technologie dovoluje plně variabilní regulaci zdvihu sacích ventilů pro dosažení optimální úspornosti, výkonu a točivého momentu v celém rozsahu otáček. Nový je i systém přímého vstřikování paliva s tlakem 200 barů, vstřikovače s optimalizovaným tvarem vstřikovaného paprsku umístěné uprostřed zvyšují úspornost a snižují emise. Poprvé v historii Jaguaru jsou také výfukové svody integrovány v odlitku hlavy válců. Chladicí kapalina procházející potrubím výrazně zkracuje čas ohřívání, kdy jsou motory nejméně úsporné, což má za následek snížení spotřeby paliva a emise.

Řada vznětových motorů byla rozšířena o dvoulitrový čtyřválec Ingenium přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Jeho výkon je 240 koní a točivý moment 500 Nm. Motor dostal lepší písty, zesílený klikový hřídel a vstřikovače paliva. Turbodmychadla přeplňují motor sekvenčně, což zvyšuje výkon ve vysokých otáčkách a naopak zrychluje reakce při těch nízkých.

Vyzkoušeli jsme téměř všechny modely s novými motorizacemi. Postupně jsme se usadili za volant modelů F-Pace 25t AWD, F-Pace 25d AWD, XE 25t AWD, XF 25d AWD, XE S a konečně také XF 25t AWD.

První na řadu přišla obě nová SUV. První poznatek z obou dvou byl fakt, že díky tomu, že obouvala 20″ disky, dal podvozek pocítit každou nerovnost. Takové chování nedávno testovaný model, který obouval o několik palců menší disky, nevykazoval. Užijete si to naopak na kvalitních silnicích, protože díky tomu F-Pace skvěle drží stopu i v rychlejších průjezdech.

Benzinový F-Pace 25t AWD je tichý, snesl by ale klidně vyšší točivý moment. Naopak naftová verze 25d dává svých 500 Nm už od nízkých otáček. Celkově působila vznětová verze dynamičtějším dojmem. Obrovský rozdíl je v hlučnosti jednotlivých agregátů. Zatímco s benzinovým motorem je auto příjemně tiché a při jízdě ho doprovází pouze aerodynamický hluk, naftový čtyřválec o sobě dává vědět poměrně dost. Na odhlučnění by v Jaguaru klidně zapracovat mohli.

Oba dva sedany, menší XE i větší XF jsou v tomto směru lepší. I když je vznětový motor hlučnější ve všech případech. Přesně naopak se ale projevovaly motorizace. Ačkoliv všechny modely pohánějí stejné pohonné jednotky se stejným výkonem, v případě obou sedanů dynamičtěji působily zážehové verze. Ty nejen příjemně zrychlují, ale jsou také vcelku agilní v zatáčkách. Na kvalitní lesní cestičce plné zatáček jsme ale odhalili slabší brzdy.

Ačkoliv jsou si modely XE a XF na pohled velmi podobné, velmi patrný rozdíl je znát při jízdě. Zatímco XE je tužší, a dalo by se říci sportovnější, XF je klidnější, pohodlnější a konejšivější. Podvozek XF lépe žehlí nerovnosti, přesto v zatáčkách nepůsobí subjektivně o tolik pomalejším nebo méně zábavným dojmem.

Samostatnou kapitolu tvořilo XE S, které pohání třílitrový vidlicový šestiválec s 380 koňmi a 450 Nm, což je o 40 koní více než v předchozím modelovém roce. Už první nastartování prozradilo, že se rozhodně máme nač těšit. Z koncovek výfuku se ozvalo příjemné zabrumlání, které si jako studené drželo o něco vyšší volnoběh. Zvuk, který z výfuku vycházel, byl příjemně sytý, dostatečně slyšitelný, přesto nikterak vulgární. Podobně to bylo i při jízdě. V klidném tempu o výfuku ani vědět nebudete, pokud tempo zostříte, zesílí se také zvuk. Zvukové klapky byste ale ve výfuku hledali marně. Nebojte se, s XE S se dá vyrazit i s manželkou a dětmi na výlet, výfuk je při ustálené dálniční rychlosti až překvapivě tichý.

Všechna auta, kterými jsme jeli, byla vybavena osmistupňovou převodovkou a s výjimkou XE S také pohonem všech kol AWD. Ačkoliv je standardem pohon zadních kol, auta byla naladěna spíše neutrálně. Zatáčky jim nedělají velké problémy, díky tužšímu podvozku a velkým 20″ diskům ani SUV F-Pace. Výjimkou je samozřejmě výkonné, sportovně laděné XE S, které všechen svůj výkon posílá na kola zadní nápravy, která zejména na vlhkém asfaltu umí vykouzlit působivý řízený smyk. K větší jistotě ale chybí samosvorný diferenciál.

Všechny tři modely ale dostaly také několik dalších novinek, mezi kterými lze zmínit například technologii Dual View, která řidiči a spolujezdci vpředu umožňuje sledovat na centrálním 10palcovém dotykovém displeji odlišný obsah multimediálního systému. Novinkou je také funkce Forward Traffic Detection, která je součástí systému prostorové kamery, a pomáhá zlepšit přehled o situaci před vozidlem při omezeném výhledu. Systém využívá diskrétní přední kameru v masce chladiče. Vylepšen byl i asistent pro sledování mrtvého úhlu (BSA) u modelů XE a XF. Ten nyní využívá systém varování před kolizí v kombinaci se systémem elektrického posilovače řízení. Pokud systém BSA při změně jízdního pruhu detekuje vozidlo nacházející se nebo blížící se do slepého úhlu, zasáhne mírně do řízení a udrží vozidlo v jízdním pruhu.

Nejnovější modely XE, XF a F-PACE lze již objednávat u autorizovaných prodejců. Ceníky jsou ke stažení zde: Jaguar XE, Jaguar XF a Jaguar F-Pace.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru