skoda-octavia-prechod-pro-chodce-cyklisti

Zmatky kolem zrušení povinného rozestupu od cyklistů. Spolek AutoMat vyvolává paniku, ministr dopravy to marně uklidňuje

Od Anina Russová | Zdroj: AutoMat, Ministerstvo dopravy - Foto: Škoda - 14. 7. 2022


Zpráva o tom, že ministr dopravy Martin Kupka hodlá otevřít debatu kolem povinného odstupu při předjíždění cyklistů, vyvolala velké emoce. Na jedné straně stojí cyklisté, kteří se obávají o svou bezpečnost, na straně druhé ministr dopravy a lesníci. Ona debata o tom, jak má povinný odstup vypadat, se totiž týká především lesních cest.

Ministr dopravy chce změnit povinný rozestup od cyklistů. Někdy totiž přináší víc škody než užitku

Zbytečná panika

V prvé řadě je potřeba říci, že ministerstvo dopravy, respektive sám ministr nikdy neřekl, že má v plánu povinný rozestup od cyklistů zrušit. Chce začít řešit to, jak je chápán, dodržován a zda je tato povinnost potřeba úplně všude. Ministerstvo dopravy nám před časem řeklo: „Nezvažujeme zrušení povinného odstupu 1,5 metru při předjíždění v rychlostech vyšších než 30 kilometrů za hodinu! Zvažujeme, že u nižších rychlostí zachováme místo 1 metru jen klíčové obecné pravidlo bezpečného předjíždění. Cesta je v budování vzájemného respektu.“

Ovšem spolek podporující cyklistiku AutoMat vyvolává na sociálních sítích paniku a jednu diskuzi za druhou, když tvrdí, že ministr dopravy chce povinný odstup zrušit. Například 11. července na svůj twitter napsali: „Ministr dopravy se rozhodl zrušit zákon o povinném odstupu 1,5 m při předjíždění cyklistů! Zdánlivě kosmetická úprava na přání SVOL – Sdružení vlastníků ob. a soukro. lesů, totiž zcela znemožní kontrolu a vymahatelnost zákona a sníží bezpečnost.“

A v podobné rétorice pokračují, ačkoliv sám ministr několikrát reagoval ve stejném duchu, jaké je vyjádření jeho resortu.

V čem je problém?

Celá diskuze byla vyvolána pohybem cyklistů v lesích a na lesních cestách. Tam se totiž pohybuje také těžká lesní technika a mezi lesníky a někdy velmi neohleduplnými cyklisty dochází ke konfliktům a nebezpečným situacím, ze kterých cyklista proti lesním strojům nikdy nemůže vyjít jako vítěz. Nehledě na to, že lesní cesty nejsou dost široké na to, aby lesníci zvládli vůbec nějaký rozestup. V ideálním světě by měl cyklista slézt z kola, počkat až lesníci projedou a pak pokračovat. To se ale neděje.

„Zásadní problém je v tom, že většina komunikaci v lesích má šířku 2,5 metru a je tedy absurdní chtít po vlastnících a správcích lesů, aby objížděli cyklisty ve vzdálenosti 1 metru. Cyklisté tak mají více práv než vlastník lesa a komunikace, kterou si postavil a udržuje proto, aby mohl hospodařit v lese. Je tedy vlastně určena pro cyklisty. Nikdo nevyhání cyklisty, ale nemohu se smířit se stavem, že moji komunikaci nemohu řádně užívat kvůli kratochvíli někoho jiného. Každý návštěvník lesa musí respektovat, že les někomu patří a musí se chovat jako návštěvě. Slušně a s respektem k majetku jiného,“ řekl nám předseda Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR Jiří Svoboda.

Pokud to tedy shrneme, je faktem, že nikdo nehodlá povinný rozestup od cyklistů rušit. Ačkoliv jeho zavedení provázely obavy o problémy na silnicích, ukázalo se, že to (alespoň nějak) funguje. Řidiči si zvykli a žádné hromadné rozdávání pokut se nekoná. Nicméně nutno připomenout, že policisté stále nemají žádný nástroj, jak onen rozestup měřit.

Jediný problém je právě na úzkých lesních cestách a v některých cyklistech, kteří svou arogancí a někdy i agresivitou vlastně vyvolávají zbytečné problémy.