Zhruba deset tisíc zánovních ojetin chybí na českém trhu ve srovnání s předloňským rokem 2021. Na českých inzertních serverech se jich za devět měsíců letošního roku objevilo 56 tisíc, což je také o tisícovku méně ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Kvalitních aut tedy neustále ubývá. Ruku v ruce s tím jde nárůst jejich prodejních cen, jehož dynamika ovšem výrazně zpomalila – z loňských meziročních 25 procent na letošních pět procent. Vyplývá to z analýzy dat ze sekundárního trhu zánovních vozů, které mají nejčastěji nájezd do 20 tisíc kilometrů a dvouleté stáří, kterou provedli experti AURES Holdings.
Cenový medián se v letošním roce vyšplhal na 679 tisíc korun, tedy o 30 tisíc korun výše než o rok dříve. Mezi lety 2021 a 2022 však nárůst činil plných 130 tisíc korun – což kopírovalo dramatický pocovidový nárůst cen nových vozů. Letošní pětiprocentní nárůst je tedy mnohem nižší než loňský. „V síti prodejen zánovních vozů Mototechna proto pozorujeme stále silnou poptávku po zánovních autech. Výrazně vzrostla zejména ze strany firem a podnikatelů, kteří by v jiné situaci pravděpodobně volili spíš nové vozy. Těch je však stále nedostatek a jejich ceny rychle rostou,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Dodává, že v Polsku je cenový trend velmi podobný; na slovenském trhu, kde AURES rovněž působí, se pak meziročně projevil ještě stále velký nárůst cen (27,5 procenta). „Od léta však i zde začínají ceny stagnovat, podobně jako na českém trhu. S ohledem na extrémně komplikovanou situaci v uplynulých třech letech je velmi těžké cokoli predikovat, ale podle našich odhadů bude růst cen ještě nějakou dobu zpomalovat. Z toho logicky nejvíc vytěží kupující,“ říká Vaněček.
Zajímavým trendem je, že klesá počet inzerovaných zánovních aut, dovezených z ciziny – zatímco za devět měsíců předloňského roku to bylo 11 tisíc aut, letos pouze sedm tisíc. To představuje pouhých 12 procent všech zánovních ojetin – plných 88 % má tedy tuzemský původ. Čtyřicet procent všech vozů představují roční ojetiny s necelými 20 tisíci kilometry na tachometru. Mírně klesla i nabídka dieselových a benzinových aut, zato přibylo (o 20 procent) hybridů. A hlavně elektromobilů – 2414 kusů je rovný dvojnásobek loňského počtu. „Cena bateriových elektromobilů mírně, ale setrvale klesá, letos o čtyři procenta, zastavila se na hodnotě 1,15 milionu korun. Tento trend bude v budoucnu jednoznačně posilovat, což vidíme i na našich prodejích v AAA Auto,“ říká Petr Vaněček.
Skladba karoserií se nijak nemění – největší zájem je setrvale o vozy typu SUV, jichž se v české inzerci objevilo 40 procent ze všech nabídek, následují hatchbacky s 23 procenty; dlouhodobý ústup ze slávy zaznamenávají kombíky (18 %). Co se týče značek, v nabídkách stále vedou škodovky (34 %) s výrazným náskokem před druhým Volkswagenem (8,5 %) a třetím Mercedes-Benzem (5,9 %). Bronzová příčka stuttgartské trojcípé hvězdy ukazuje, že zájemci o zánovní vůz častěji kupují i luxusnější značky.
Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří dvou let, s nájezdem 16 262 km a střední hodnotou ceny 378 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,4 roku, s nejčastějším nájezdem 8 440 km a mediánovou cenou 1 499 000 Kč.