porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Zaměstnavatelé musí evidovat to, kolik zaměstnanců jezdí do práce autem. Důvodem je péče o klima

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Netherlands Enterprise Agency - Foto: Pavel Srp - 22. 7. 2024


Jezdíte do práce autem? A zajímá to vašeho šéfa? Pokud ne, tak nežijete v Holandsku, kde to šéfy od začátku července zajímat musí. A musí to dokonce evidovat a hlásit.

Od 1. července totiž v Holandsku zavedli pro firmy se 100 a více zaměstnanci novou povinnost. Ta pracuje s taktéž novou vyhláškou o pracovní mobilitě osob, jejíž cílem je snížení emisí CO2 a zlepšení klimatu. První zprávu musí zaměstnavatelé úřadům předat nejpozději 30. června příštího roku. Politici tuto vyhlášku schválili s cílem snížit roční emise CO2 z obchodních jízd. A do těch se počítají i cesty do práce a z práce.

Ohlašovací a kontrolní povinnost se týká těch firem, které mají pro své zaměstnance zaveden alespoň nějaký benefitní program mobility. Na takové programy totiž stát přispívá, přičemž nejčastěji jde o finanční příspěvky na kolo, auto nebo třeba na jízdenku hromadné dopravy. Vyhláška se pak vztahuje na ty zaměstnance, kteří mají alespoň 20hodinový úvazek, ale zároveň se netýká služebních cest, dobrovolníků nebo zaměstnanců zahraničních poboček. Stát tak prostě a jednoduše chce vědět, kolik lidí jezdí do práce auty. Co s takovými daty ale následně bude dělat, to je zatím otázkou.

Už je ale jasné, že data to budou dost přesná, protože vláda požaduje jak celkový počet najetých pracovních kilometrů (pouze na území Nizozemí), tak výpočet toho, jaká část kilometrů byla určena pro dojíždění, tedy vlastně soukromé cesty. Vše se pak samozřejmě dělí dle pohonu a typu vozidla.

Zajímavé je, že řada nizozemských zaměstnavatelů s vyhláškou spokojena není. Ale ne proto, že by monitorování fakticky soukromých cest zaměstnanců mohlo být nepříjemné. Vadí jim jen zvýšená administrativní zátěž. Zastánci ale nejčastěji mluví o velké výhodě této novinky. A tou má být lepší přehled o emisích CO2 společností, do kterých se dojíždění také počítá. Zároveň z dat mají vyplynout informace o tom, jak zlepšit a zajisti mobilitu tak, aby byla udržitelnější.

A je pro úplnost dodáme, že jakékoliv pracovní cesty lodí nebo letadlem jsou od ohlašovací povinnosti osvobozeny.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

11 názorů na “Zaměstnavatelé musí evidovat to, kolik zaměstnanců jezdí do práce autem. Důvodem je péče o klima”

  1. jaroslav hes

    Být to u nás, prostě nahlásím nepravdivé údaje stejně jako je hlásím při povinném sčítání obyvatel!!

  2. Jako vážně? A to vymyslel úřeník z Bruselu že? TEN CO SE každý měsíc pravidelně stěhuje z jednoho svého sídla v Bruselu na druhou adresu – Štrasburk. Ve francouzském sídle se přitom pracuje pouze 4 dny v měsíci. Ostatní dny sídlí europoslanci v Bruselu. S poslanci se stěhují i stohy papírů, krabic a dalšího materiálu.

    Stěhování Evropského parlamentu každý měsíc stojí daňové poplatníky zemí EU ročně 200 milionů €. To je téměř 15 % rozpočtu, který Evropský parlament má. !!!
    A ekologie? Na ony POUHÉ 4 dny se do města sjede více než 8000 lidí (poslanci, úředníci, tlumočníci, novináři a další). + KAMIONY VYBAVENÍ LEJSTER ATD. Samo ti poslanci každý letí letadlem že…

    1. mimochodem to je 860km tam a spatky pro 8000 lidi .Naprosto ZBYTECNA a ZBYTNA VEC to by mel Brusel resit!!!

      1. No, tvořivé myšlení úředníkům opravdu nechybí. Chápu, že každodenní nutnost, obhájit nepostradatelnost zbytečného člověka v pracovní pozici, která pro společnost nepřináší žádný užitek, je náročným sportem. Ale jak je vidět, když se člověk snaží, výsledky se dostaví. Kromě “ Bruselského“, příjemného platu, možná i pochvala od šéfa, který se také rád pochlubí nadřízenému, že dotyčný úřad, jako jeden muž, by v zájmu čistého vzduchu přestal i dýchat, neboť CO2 vydechovaný úředníky by se dal odečíst od celoevropského objemu vyprodukovaného CO2. Někdy si myslím, že se mi to jenom zdá. Opravdu jde tady o záchranu planety? V tom případě by někdo měl globální klima informovat, aby CO2 nad Evropou výrazně poklesl a pouze nad Evropou bude hezké a stabilní počasí. Myslím, že Evropa nepotřebuje vnějšího nepřítele, stačí když všichni okolo jenom pár let počkají a potom si v polorozpadlé Evropě vezmou, co se jim bude líbit. A možná, když to dobře dopadne, tady nezůstanou, ale vrátí se na gumových člunech domů.

  3. Zdeněk Kovanda

    Každému je p.d do toho čím jezdím do práce. Zaměstnavatele má zajímat, co dělám v práci. Ne to, co dělám před začatkem pracovní doby a po jejím konci. Se nám svoboda vypařuje neznámo kam.

  4. Miroslav Dosoudil

    … a přibydou další úředníci, kteří to budou evidovat, vyhodnocovat a v neposlední řadě i kontrolovat, popř. i rozdávat pokuty!!!

  5. Být to v Koreji, tak to odsoudíme jako totalitní šikanu ( bez ohledu na fakt, že ti na auto nemají ). V EU je buzerace symbolem pokroku.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru