berlin-centrum_mesta
Foto: pxhere

Aféra dieselgate vyvolala před pár lety hotové šílenství, z něhož vzešel hon na naftové motory. Politici začali naftová auta omezovat a třeba v Německu jim zakázali i vjezd do některých center měst. Ale jaký to má výsledek? Poměrně tristní.

Přečtěte si také:  S naftovými motory končí i Citroën. Potvrdil to šéf značky

Zákaz vjezdu naftových aut do center měst byl nejdiskutovanější v roce 2019. Týká se aut s emisní normou Euro 5 a nižší, tedy pro auta přibližně do září 2014, kdy začala platit norma Euro 6. Ve výsledku ale k žádnému zlepšení ovzduší nedošlo, což potvrdil i sám německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Bylo to na základě komentáře nejnovějších dat Německé agentury pro životní prostředí (UBA), která předložila zprávu o stavu ovzduší za rok 2020.

V té se mimo jiné píše, že povolené limity oxidů dusíku překročilo v roce 2020 jen šest míst v Německu. Na druhou stranu je ale potřeba dodat, že v loňském roce byla doprava výrazně ovlivněna pandemií koronaviru a řidič jezdili méně. Jenže stav ovzduší se zlepšuje dlouhodobě, vždyť v roce 2018 překračovalo limity 57 míst a o rok později už jen 25.  Ovšem to právě je ten problém, protože se ovzduší zlepšuje všude – tedy nejen tam, lde platí omezení vjezdu naftových aut, ale i tam, kde neplatí. „Nová čísla potvrzují to, co jsme vždy říkali, a to, že zákazy pro naftová auta jsou zbytečné,“ řekl Andreas Scheuer.

Přečtěte si také:  Bosch, Shell a Volkswagen vyvíjejí obnovitelný benzín s o 20 % nižšími emisemi CO₂

Německé agentura pro životní prostředí (UBA) tvrdí, že právě doprava je hlavním zdrojem oxidů dusíku ve městech, ale přiznává, že na jejich dlouhodobém poklesu nemají zákazy vjezdu naftových aut prakticky žádný podíl. To, kvůli čemu se tak děje, je například omezení maximální povolené rychlosti, nákup moderních autobusů s nízkými emisemi, ale také celkově novější a modernější vozový park obyvatelstva.