Evropská unie připravuje novinky, které se významně dotknou řidičů, kteří páchají závažné dopravní přestupky. Ačkoliv se zatím jedná o návrh, má vysokou šanci projít celým legislativním procesem a vstoupit v platnost. Zákaz řízení by totiž už brzy neměl platit pouze v zemi, kde byl uložen, ale v celé EU. Pokud vše půjde podle plánu, pravidla se podstatně změní už za tři roky.
Už nejen v zemi přestupku, ale v celé EU
Dosud platilo, že pokud řidič v nějaké zemi EU přišel o řidičský průkaz, zákaz řízení platil pouze tam. To znamená, že pokud například český řidič (respektive řidič s řidičským průkazem vydaným v ČR) spáchal vážný přestupek ve Francii, za který mu tam byl uložen zákaz řízení, platilo to jen tam. Pokud řidič řídil po zbytku Evropy, nic tak neporušoval. Ovšem to bylo často kritizováno jako nelogické a nespravedlivé, protože zákaz řízení je trestem za závažné porušení pravidel silničního provozu, nikoliv jen regionálním opatřením.
Nová pravidla, na kterých se v úterý dočasně shodli zástupci EU, by měla tuto věc řešit na úrovní celé EU. Jakmile tedy bude mít řidič v některé členské zemi zákaz řízení, rozhodnutí má být automaticky předáno tomu členskému státu, který řidičův řidičský průkaz vydal. Ten pak bude povinen zákaz uplatnit na celém území EU.
Přísnější postihy za závažné přestupky
Evropští poslanci navrhují, aby se zákaz řízení vztahoval nejen na jízdu pod vlivem alkoholu či způsobení smrtelné nehody, ale také na jízdu bez platného řidičského oprávnění. Samozřejmostí bude i výrazné překročení povolené rychlosti – například o 50 km/h nad limit. V obytných zónách by mohla být tato hranice snížena na 30 km/h.
Kromě toho má být mezi členskými státy zaveden systém rychlého předávání informací. Pokud některá země rozhodne o zákazu řízení, musí o tom do 10 pracovních dnů informovat zemi, která vydala řidičův řidičský průkaz. Ta bude pak mít 15 dní na to, aby rozhodla, zda zákaz platí v celé EU. Samotný řidič musí být o konečném rozhodnutí informován do 7 dnů.
Digitální řidičské průkazy
Součástí připravovaných reforem je i zavedení digitálních řidičských průkazů. Tento krok má zjednodušit výměnu informací mezi členskými státy a usnadnit kontrolu nad platností řidičských oprávnění. Celý balíček opatření má za cíl do roku 2030 snížit počet úmrtí a vážných zranění na evropských silnicích o 50 %.
Evropský parlament a Rada EU ještě musí návrh formálně schválit, ale vše nasvědčuje tomu, že tomu nebude nic bránit.