Podle České leasingové a finanční asociace (ČLFA) vzrostl v loňském roce objem financování nových osobních vozidel formou operativního leasingu bezmála o 50 procent. Průzkumy rovněž ukazují, že celkově téměř čtvrtina firem volí jako hlavní způsob financování vozového parku právě operativní leasing. Tato forma financování je také způsobem, jak se vypořádat s vyššími pořizovacími náklady elektromobilů. Pro malé firmy nebo živnostníky zase existují speciální nabídky zvýhodněných skladových vozů.
Podnikatelé si stále více uvědomují, že vlastnit vozidlo není cílem podnikání. Vůz je pouhým prostředkem k jeho rozvoji. Není tedy nutné ho vlastnit, protože další investice, které z vlastnictví vozu vyplývají, mohou být nenadálé i značně vysoké. „Celosvětově je patrný odklon od vlastnictví vozidel k nejrůznějším formám pronájmu včetně operativního leasingu, Česká republika není výjimkou. Díky tomu, že po předchozích výpadcích došlo ke zrychlení výroby automobilů, jsme mohli zákazníkům dodat přibližně o třetinu více aut než v roce 2022,“ říká Martin Brix, Managing Director Drivalia Lease Czech Republic.
Obdobný vývoj potvrzuje rovněž Česká leasingová a finanční asociace, jejíž členové loni financovali necelou třetinu všech nových osobních automobilů prvně registrovaných v České republice. „Na základě informací od členských společností se u firem a podnikatelů ve financování nových osobních vozů postupně začíná prosazovat operativní leasing s řadou nesporných výhod. Mezi hlavní patří příznivé měsíční splátky a odbourání administrativní zátěže. Stále větší oblibě se v rámci operativního leasingu těší full service leasing,“ uvedl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Společnosti sdružené v ČLFA loni operativním leasingem zafinancovaly nové osobní automobily v objemu 21,5 miliardy korun, což je téměř o 7 miliard více, než tomu bylo v roce 2022.
Do splátek si můžete předplatit i servisní prohlídky. Možné to je pro nová auta i pro ta starší
I malé firmy si vozy pronajímají
Podle každoročního průzkumu trhu provedeného ve 30 zemích včetně České republiky využívá operativní leasing jako hlavní způsob financování vozového parku skoro čtvrtina (24 %) českých firem. V segmentu společností s 500 a více zaměstnanci je to dokonce 35 %, ale ani u společností do 10 zaměstnanců není tento podíl zanedbatelný a činí dle průzkumu 20 %. „I drobný podnikatel těží z benefitů operativního leasingu podobně jako velká korporace. Ve splátkách zaplatí pouze rozdíl mezi pořizovací cenou vozu po slevě a jeho prodejní cenou na konci leasingu, využívá příznivého dopadu na cash-flow i úspory v administrativě,“ vysvětluje Martin Brix.
Dalším způsobem, jak náklady na firemní vozidla dále stlačit dolů, je využití potenciálu nákupní aliance. Kupříkladu společnost Axigon sdružuje asi 10 tisíc malých a středních firem, kterým zajišťuje zejména služby spojené s provozem firemní flotily. Například v oblasti pohonných hmot je Axigon jako autorizovaný distributor tankovacích karet jedním z největších tuzemských odběratelů paliv.
„Koncept nákupní aliance umožňuje díky sdružené poptávce více firem, a tím odběru zboží i služeb ve velkých objemech, dosáhnout na trvale lepší podmínky pro všechny členy aliance bez ohledu na to, zda jde o větší firmu, nebo živnostníka. Ve spolupráci se společností Drivalia tak umíme pro podnikatele zajistit třeba i výhodnější neveřejnou nabídku skladových vozů,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu. A dodává, že pokud má firma zájem o jiný způsob financování, než je operativní leasing, může využít přímý nákup vozu v rámci obdobné spolupráce se společností AutoPalace.
Operativní leasing řeší vyšší pořizovací náklady elektromobilů
Podle ČLFA roste popularita operativního leasingu i díky postupující elektrifikaci vozových parků, na kterou se české společnosti postupně zaměřují. Pro mnohé z nich je operativní leasing způsobem, jak se vypořádat s vyššími pořizovacími náklady těchto vozidel. Společnost Drivalia rovněž eviduje posun k alternativním pohonům včetně elektromobility. „Roste počet objednávek elektrických vozidel a ještě více přibývá dotazů od klientů, kteří o přechodu k zeleným formám dopravy začínají vážně uvažovat,“ říká Martin Brix, podle něhož je jen otázkou času, kdy proces přechodu od konvenčních automobilů nabere na dynamice. „Bodem zlomu bude nástup většího počtu cenově přijatelných elektrických modelů,“ uzavírá Martin Brix z leasingové společnosti Drivalia.