Po osmi letech zmizelo poslední zúžení na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Za plného provozu tu postavila více než desítka stavebních firem 160 kilometrů dálnice znovu od základů. V jednu chvíli pracovalo na jednotlivých úsecích až tisíc dělníků, desítky stavebních strojů, některé práce probíhaly i v noci. Z Prahy do Brna se tak dá znovu dostat za dvě hodiny bez omezení rychlosti a bez zúžených jízdních pruhů.
„Děkuji všem řidičům za trpělivost i shovívavost. Dnešním dnem končí každoroční dopravní peklo vynucené modernizací, která vlastně byla stavbou nové dálnice za provozu. Už žádná jízda v kolonách a zúženích, naši nejvytíženější dálnici jsme dali znovu dohromady,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Modernizace D1 mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182) byla zahájena v květnu 2013 a trvala celkem devět stavebních sezón. V rámci modernizace došlo k rozšíření dálnice o 0,75 metrů na každé straně, což výrazně zvýšilo bezpečnost při odstavení vozidla a dále umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.
„Kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 probíhala v obou směrech a to včetně 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů, křižovatkových větví, odbočovacích a připojovacích pruhů, středního dělícího pásu, kanalizace a několika odpočívek. Došlo k doplnění telematických zařízení, instalován byl také 160 kilometrů dlouhý optický kabel,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Modernizace D1. Je u konce. Řidiči dnes už projedou v úseku Mirošovice – Kývalka bez omezení. Přes 160 km modernizované dálnice je hotovo.✅ pic.twitter.com/L67btZzUGd
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) October 2, 2021
Významně vzrostla také bezpečnost díky instalaci nových svodidel, modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbě oplocení. Snížen byl negativní vliv dálnice na okolí doplněním protihlukových opatření a výstavbou 4 nových ekoduktů pro migraci zvěře.
Celkové stavební náklady 20 úseků jsou 21,8 miliardy korun bez DPH (tj. 26,3 mld. Kč s DPH). Po přepočtu na srovnatelnou cenovou úroveň roku 2012 jsou aktuální stavební náklady o cca 2 miliardy nižší, než byly původně schváleny.
Jeden kilometr nové D1 tak vyšel na 136 milionů korun bez DPH. Na 17 úsecích modernizace D1 se z 80 procent spolupodílela Evropská unie z Operačního programu Doprava.
Modernizace D1 | |
počet modernizovaných úseků | 20 |
délka modernizovaných úseků | 160,2 km |
celkem položeno cementobetonového krytu | více jak 900 000 m³ |
výstavba nových či komplexní rekonstrukce stávajících protihlukových stěn | 12,3 km |
délka svodidel (hlavní trasa dálnice, mimoúrovňové křižovatky, související komunikace) | 371 km |
odpočívky – oprava vozovek/komplexní modernizace | 9/3 |
dohledové kamery/SOS hlásky/meteostanice | 90/195/26 |
celkový počet modernizovaných mostů na hlavní trase | 92 (z toho 25 zcela nových) |
modernizovaných nadjezdů | 35 |
předpokládané náklady vroce 2012 | 21,6 mld. Kč bez DPH |
aktuální stavební náklady (v cenové úrovni roku 2021) | 21,8 mld. Kč bez DPH (v cenové úrovni roku 2012 o 2 mld. Kč nižší, než byl předpoklad) |