Výzkum ukázal, že za špatných povětrnostních podmínek by se řidiči neměli moc spoléhat na bezpečnostní asistenty

Autor: Anina Russová - Zdroj: Americká automobilová asociace - Foto: Americká automobilová asociace - 21. 10. 2021


Všechna moderní auta jsou plná různých řidičských a bezpečnostních asistentů. A řidiči si na ně rychle zvykli. Ať už je to udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvého úhlu nebo třeba systém přednárazového brzdění, to všechno ulehčuje řidiči jeho práci za volantem. Všechny tyto systémy jsou sice dobrými sluhy, ale špatnými pány. A bohužel někteří na ně spoléhají až příliš. Zapomínají, že jde jen o soubor kabelů a čidel, který může kdykoliv selhat. Nový výzkum Americké automobilové asociace (AAA) ukazuje, že jsou navíc situace, kdy by řidiči na asistenty neměli spoléhat raději vůbec.

Přečtěte si také:  Bezpečnostní systém EyeSight značky Subaru prošel velkou modernizací. Zvládne úhybný manévr, ale dá pozor také na chodce i cyklisty

Jak ukázal výzkum, největším problémem pro řadu bezpečnostních asistentů, které fungují jako druhé oči řidiče, je stejně, jako pro něj, špatná viditelnost nebo zhoršené povětrnostní podmínky. AAA zkoušeli simulovat například déšť, aby zjistili, jak při něm systémy vlastně reagují. Zkoušeli tak automatické nouzové brzdění či asistent udržování v jízdním pruhu.

Pokud zůstaneme u prvního systému, tedy nouzového brzdění. Během simulace deště při rychlosti 40 km/h v 17 % případů systémy vůbec nezareagovaly a došlo k nárazu. V rychlosti 56 km/h už to bylo 33 % případů. Ještě hůře si vedl systém udržování auta v jízdním pruhu. V 69 % testovaných případů tento systém během simulace deště vůbec nefungoval.

„Aby bezpečnostní systémy fungovaly, pracují s řadou kamer a senzorů. Díky tomu vidí dopravní značení, jiná auta nebo chodce. Je tedy vcelku logické, že tyto systémy nemohou a neumí pracovat za zhoršených povětrnostních podmínek. Realita je taková, že lidé nejezdí vždy jen za slunečných dnů. A testování a vyvíjení těchto systémů by to mělo vzít v potaz,“ řekl Greg Brannon, ředitel AAA.

Přečtěte si také:  Jaké jsou čtyři důležité asistenční systémy ve výbavě současných a budoucích automobilů?

Upozornil také, že ačkoliv má většina vozidel řidiče na nefunkčnost asistenčního systému upozornit, žádný to během testu neudělal. I proto se specialisté z AAA shodují, že především během špatného počasí by se měli řidiči takzvaně vrátit ke kořenům. Neměli by tedy používat adaptivní tempomat, měli by si sami hlídat bezpečný rozestup, a hlavně by měli být řidiči, ne jen částečnými pasažéry.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek