Byla to ta nejhezčí, nejmodernější a nejzajímavější továrna, kterou Volkswagen měl. Aby také ne, když se v ní prapůvodně vyráběla vlajková loď značky, limuzína Volkswagen Phaeton s geny Bentley. Teď bude ale po 21 letech od slavnostního otevření (opět) prázdná.
Psal se rok 2002, kdy tehdejší šéf koncernu Volkswagen Ferdinand Piech v Drážďanech otevíral Gläserne Manufaktur, tedy doslova „skleněnou továrnu“. Od roku 2002 až do roku 2016 se v ní vyráběl Volkswagen Phaeton a po konci jeho výroby tu vznikal Volkswagen e-Golf, který pak vystřídal novější elektrický Volkswagen ID.3. Stavbu navrhl architekt Gunter Henn a díky konstrukci ze skla nejen skvěle vypadá, ale také je vidět přímo na výrobní linku.
Továrna byla prakticky kompletně ze skla, ale i tak byla navržena tak, aby nerušila hmyz v nedaleké drážďanské botanické zahradě. Skleněné plochy mohly být nebezpečné i pro ptáky, takže umělý zvuk dravců je plašil.
Už tehdy Volkswagen přemýšlel o udržitelnosti, takže více než 1200 potřebných dílů k výrobě aut tehdy dovážely vlaky, aby kamiony nezacpávaly Drážďany a jejich okolí.
Továrna ovšem nenaplnila očekávání a výroba modelů Phaeton nebyla příliš úspěšná, auta se neprodávala tak, jak si Ferdinand Piech a možná i zbytek vedení německého koncernu původně přál. Výroba tak musela být doplňována i o další modely koncernu. Chvíli tu vyráběli i limuzíny Bentley Continental Flying Spur, tedy auto, s nímž měl Phaeton mnoho společného. Výroba britského modelu se ale po čase naplno přesunula do Crewe.
Po konci výroby Phaetonu (jehož druhá generace se chystala, ale nakonec do výroby nešla) byla továrna s 1,5kilometrovou výrobní linkou přestavěna na produkci elektrických modelů. Měla se stát vlajkovou lodí a výkladní skříní. Vznikaly tu modely Volkswagen e-Golf a po konci jeho výroby pak také Volkswagen ID.3. Jenže Volkswagen přestavěl na elektromobilitu i nedalekou továrnu ve Zwickau, kde ID.3 také vyrábí. A vyrábět jeden stejný elektromobil (navíc když po nich není zase tak velká poptávka) na dvou místech není efektivní.
Co se tak s továrnou Gläserne Manufaktur v Drážďanech stane? To je dobrá otázka. Její provoz je drahým, odhaduje se asi na 60-70 milionů eur ročně (v přepočtu cca 1,4 – 1,7 milionu korun). Za těch něco málo přes 20 let se tu vyrobilo jen asi 150 tisíc aut, tedy tolik, co ve Zwickau trvá asi půl roku.
Říká se, ze příznakem nástupu padu je postavit si zbytečne luxusní palác