skoda_enyaq_rs_iv-dobijeni-test-elektromobil

Vyplatí se počkat na nový elektromobil? V roce 2026 budou stát stejně jako auta se spalovacím motorem, tvrdí studie

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Goldman Sachs Research - Foto: Pavel Srp - 20. 10. 2024


Podle studie Goldman Sachs Research budou elektromobily cenově konkurovat autům se spalovacími motory díky výraznému poklesu cen baterií a technologickému pokroku už v roce 2026. Tento pokles cen se projeví nejen v ceně samotných vozidel, ale i v celkových nákladech vlastnictví, včetně úspor na palivu a nižších provozních nákladech, zejména v USA, kde budou elektromobily konkurenceschopné i bez dotací.

Za posledních deset let se technologie v oblasti elektromobilů posunuly mílovými kroky kupředu. Zatímco první modely jako například Nissan Leaf nebo Peugeot iOn zvládaly na jedno nabití ujet jen desítky kilometrů nebo něco málo přes 100 km, dnes běžně vidíme elektromobily s reálným dojezdem přesahujícím 400 km, v mnoha případech i více. Tento pokrok je výsledkem nejen zlepšení v technologiích baterií, které zvyšují energetickou hustotu a snižují výrobní náklady, ale také lepší aerodynamiky a dalších inovací v designu vozidel.

Podle nejnovější studie od Goldman Sachs Research se očekává, že ceny baterií klesnou ještě rychleji, než se původně předpokládalo. Globální průměrné ceny baterií klesly z 153 USD za kWh v roce 2022 na 149 amerických dolarů v roce 2023 a předpokládá se, že do konce tohoto roku dosáhnou 111 amerických dolarů za kWh. Do roku 2026 by pak měly klesnout na přibližně 80 amerických dolarů za kWh, což představuje téměř 50% pokles oproti roku 2023. Tento pokles umožní dosáhnout cenové parity mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory.

Průzkum ukázal, že 9 z 10 majitelů elektromobilu si je nemůže vynachválit. Prozradili, proč jsou tak nadšení

Významný pokles ceny baterií je podle studie způsoben dvěma hlavními faktory: technologickými inovacemi a poklesem cen surovin. Energetická hustota baterií se v některých případech zvýšila až o 30 % díky novým konstrukcím (jako je třeba technologie „cell-to-pack,“ která umožňuje efektivnější uspořádání bateriových článků), což snižuje náklady a zároveň zvyšuje výkon. Dalším faktorem je pokles cen surovin jako je lithium a kobalt, které tvoří téměř 60 % nákladů na baterii. Zhruba 40 % očekávaného poklesu cen baterií bude pocházet právě z nižších cen těchto komodit.

I když optimismus v oblasti bateriových technologií roste, Goldman Sachs Research upozorňuje na to, že jsme stále na začátku této „elektrické revoluce“. Než se na trhu objeví baterie s pevným elektrolytem (tzv. „solid-state“), které by měly přinést výrazné zlepšení energetické hustoty a vyšší bezpečnost, může to trvat ještě několik let. Tyto baterie měly původně přijít na trh už v této době, ale jejich vývoj se zpozdil i kvůli problémům s přechodem z laboratorní fáze do masové výroby. Jejich nástup se očekává až ke konci tohoto desetiletí.

Mezitím zůstávají dominantními hráči na trhu lithium-iontové baterie typu NMC (nikl-mangan-kobalt), které tvoří 60 % trhu, a baterie typu LFP (lithium-železofosfát), které zaujímají 35–40 % trhu. Navíc se na trhu pomalu objevují i sodíkové baterie, ale jejich podíl je zatím velmi malý a technologie není dostatečně rozvinutá. Přestože solid-state baterie zatím nemáme, stávající lithium-iontové technologie budou i nadále zlepšovány, což ztíží konkurenci nových technologií. Očekává se, že podíl LFP baterií se zvýší na 45 % do roku 2025, zatímco pokročilé niklové baterie budou i nadále dominovat v aplikacích, které vyžadují vyšší energetickou hustotu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru