Nové_Butovice,_parkoviště_P+R

Vozový park v Česku dál stárne. Lidé kupují méně nových aut a ta starší si nechávají déle

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČTK/SDA - Foto: TSK Praha - 26. 8. 2022


Koronavirus, válka na Ukrajině, výpadek dodavatelů dílů, problémy s čipy a teď i stále zdražující se energie. To vše se v konečném důsledku popisuje do stáří českého vozového parku. Jakkoliv by byli odborníci rádi, kdyby tuzemský vozový park začal konečně mládnout, ostatně, přezdívá se mu popelnice Evropy, děje se spíše pravý opak.

„Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu. V rámci EU patří vozový park v ČR mezi země s nejvyšší průměrným stářím,“ řekl ČTK tajemník svazu Josef Pokorný.

Během letošního roku dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů 15,73 roku a celkové stáří všech motorových vozidel 18,73 roku, což činí nárůst od roku 2019 o cca 1 rok. Tato čísla jdou ruku v ruce s informací, že v Česku klesá prodej nových aut, meziročně dokonce o 12 % a to na 98 916 vozů. Naopak počet dovezených aut se meziročně zvýšil o 6,9 procenta na 89 307 aut.

Nicméně co se věku týče, nejsou na tom nejhůře auta, ale motorky, jejichž průměrné stáří je 34 let. Oproti roku 2019 jde o nárůst o 0,6 roku, přičemž na našem trhu je registrováno 1,27 milionu jednostopých vozidel. Druhou nejstarší kategorií jsou traktory, které mají průměrné stáří 32,6 let.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Vozový park v Česku dál stárne. Lidé kupují méně nových aut a ta starší si nechávají déle”

  1. Ano, stáří aut se bude zvyšovat díky nesmyslnému zdražení nových aut v posledním roce o cca 30%. Což je důsledek nuceného přechodu na elektromobilitu. Nicméně by to chtělo i důslednější kontrolu stavu aut ze strany státu. Mam 15 let starou Octavii benzin, na Emisích a STK jsem prošel, přestože studené auto dost kouřilo, a cukalo, a smrdělo, až po STK jsem do opravy auta dal 25 tisíc za prasklou hlavu, nové kabely, cívku atd. Auto od té doby studené nekouří a motor je úplně tichý a pravidelny, velká změna, vyplatilo se…

  2. Při dnešní hustotě provozu a rychlosti bohatě postačí i staré embéčko. A na dálnicích nechť si jezdí ostatní. A pokud se týče oněch emisí, to vůbec nezáleží na roku výroby ale na množství exhalátů vypuštěných do ovzduší včetně onoho CO2. Kdo hodně jezdí, at také platí. Děda co jezdí se starou škodovkou 1000 km za rok nadělá zaručeně méně exhalátů než moderní maniak co najede 200000km.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru