Jedním z nejskloňovanějších slov v posledních měsících je emise. EU tlačí na jejich neustálé snižování, automobilky z nich a pokut za ně mají hrůzu a zákazníci platí vyšší ceny. To z důvodu pokut, které EU na výrobce aut za emise navíc uvaluje. A ne, nejde o drobné. Volkswagen už vyčíslil částku, kterou bude muset EU za emise letos zaplatit a její výše možná překvapí.
Odhad německé automobilky pracuje s částkou 1,5 miliardy eur, tedy asi 38 miliard korun. A k tomu je potřeba připočítat další miliony eur, které Volkswagen, ale i ostatní výrobci, musí investovat do elektromobility, byť jsou pro ně spalovací motory výdělečnější. A to vše, jsou finance, které by mohly být použity na vývoj nebo třeba inovace. Volkswagen totiž podle Rolfa Wollera, který má ve Volkswagenu na starosti vztahy s investory, rovněž očekává, že na jeho zisky bude mít negativní vliv potřeba prodávat více elektromobilů na úkor rentabilnějších modelů se spalovacími motory.
Nutno říct, že Volkswagen v tom není sám. Podobné pokuty čekají všechny evropské výrobce. A vzhledem k tomu, jaké by to mohlo mít dopady na evropský průmysl, sílí v poslední době politický tlak na zmírnění těchto pokut. Česko usiluje o to, aby se v letošním roce pokuty neplatily a emisní cíle pro automobilky se rozložily do pěti let.
EU chce zavést plošné dotace na elektromobily. Ministr Kupka reaguje: „Úplný nesmysl!“
Evropská komise v pondělí oznámila, že 30. ledna zahájí strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě. „Komise uznává naléhavou potřebu učinit kroky pro ochranu evropského automobilového průmyslu a zajištění jeho budoucnosti v rámci Evropské unie,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy.