Ne každá technologická inovace si získá radostné reakce zákazníků. Jednou z nich je i dotekové ovládání funkcí v autě, stejně jako všudypřítomné dotekové displeje. Zatímco výrobci v posledních letech masivně přesouvali ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel, systému Start/Stop, audiosystému i kompletního nastavení asistentů a dalších funkcí na dotekové displeje, zákazníci si nadále přejí tradiční, fyzické nebo dokonce mechanické ovladače.
Dotekové obrazovky sice dávají interiérům moderní, minimalistický a čistý vzhled, ale z hlediska ergonomie a bezpečnosti už to tak dobré není. Ovládat přesně drobné ikony během jízdy je nepohodlné a vyžaduje to více pozornosti než stisk tlačítka, na které sáhnete i poslepu.
Volkswagen byl jednou z automobilek, která na dotekové ovládání přešla prakticky kompletně. A to se teď pravděpodobně změní. Designový šéf Andreas Mindt přiznal, že odklon od fyzických tlačítek byla chyba. Ve svém vyjádření uvedl, že od modelu ID. 2all se Volkswagen vrátí k fyzickým tlačítkům pro pět klíčových funkcí – ovládání hlasitosti, vyhřívání obou předních sedadel, klimatizace/topení a výstražná světla. Tato tlačítka budou umístěna pod hlavním displejem. A vrátí se i dotekové ovládání na volant. „Tuto chybu už nikdy neuděláme. Na volanty se vrací fyzická tlačítka. Už žádné hádání – je tu zpětná vazba, je reálná a lidé to milují. Upřímně – je to auto. Není to telefon,“ řekl Mindt.
Tento nový přístup je reakcí na zpětnou vazbu od zákazníků i interní uznání, že přehlcení dotykovými plochami způsobilo více škody než užitku. Generální ředitel VW Thomas Schäfer připustil, že nové uživatelské rozhraní mělo řadu nedostatků a vedlo ke ztrátě zákaznické důvěry.
Volkswagen už na tom zapracoval. U některých modelů už klasická tlačítka na volant vrátil, jiné na to ještě čekají. Nové modely navíc dostanou i otočný ovladač na středovou konzolu jako to má už třeba nový Tiguan.
Tento návrat k praktičtějšímu ovládání přichází nejen z popudu zákazníků, ale i v návaznosti na nová pravidla Euro NCAP. Ta totiž budou od roku 2026 vyžadovat, aby základní funkce auta (např. výstražná světla, ventilace, hlasitost) měly fyzické ovládací prvky, které řidič zvládne ovládat bez toho, aniž by se na ně musel dívat.
Očekává se, že s odklonem od dotekového ovládání všech funkcí přijdou i další značky koncernu Volkswagen jako Škoda, SEAT či CUPRA. Jedinou potenciální nevýhodou může být mírné navýšení výrobních nákladů, což se může promítnout i do koncové ceny vozidel.