znak-volkswagen-roobadge

Volkswagen připravuje speciální znak, který má plašit zvířata na silnici. Mělo by ubýt nehod

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Volkswagen - 29. 3. 2024


Po silnicích se pohybují nejen auta a motorky, ale také třeba lidé nebo zvěř. U zvěře je to o to složitější, že ta nedokáže na auta adekvátně reagovat a často skáče přímo před ně. Bývají z toho vážné nehody. (Nejen) Volkswagen se snaží přijít na to, jak takovým nehodám předcházet a riziko střetu se zvířetem co nejvíce zmenšit. V Austrálii teď představuje speciální přední znak pro pick-up Amarok, který by měl „odhánět“ klokany.

Desetitisíce sražených klokanů ročně

Zatímco u nás se na silnicích nejčastěji pohybují srny, kanci nebo zajíci, v Austrálii jsou to klokani. Podle statistik jich při srážce s auty zemřou desítky tisíc ročně. Pokud je auto srazí, mohlo by se stát, že kvůli velikosti zvířete a způsobu jeho pohybu proletí čelním sklem do interiéru, což je velmi nebezpečné. Volkswagen se proto rozhodl vyvinout „něco“, co by klokany upozornilo na blížící se nebezpečí. Vzal si na to jeden z nejoblíbenějších pick-upů v Austrálii, kterým je Volkswagen Amarok, a upravil mu přední logo.

Logo vypadá zdálky stejně jako to původní, ale zblízka si všimnete, že je v něm spousta otvorů. Ty jsou tam proto, aby byl slyšet zvuk, který vydává reproduktor schovaný za logem. Ten má vydávat zvuky predátorů a dalších zvířat, ale také syntetické zvuky, díky kterým by se měli klokani začít bát případného nebezpečí a utéct. Volkswagen to v propagačním videu vysvětluje tak, že auto bude vydávat zvuk, klokan ho uslyší a bude se od něj – tedy právě od silnice, odkud bude zvuk vycházet – snažit utéct pryč.

Logo nemá zvuk vydávat pořád, ale v rámci propojení s vestavěným infotainmentem auta se má zapínat v místech známého a častého výskytu klokanů. Znak má být propojen i s mobilní aplikací Volkswagenu, která bude databázi těchto míst udržovat neustále aktuální. V aplikaci bude možné také zadávat nové oblasti výskytu klokanů, stejně jako aktuální místa srážek. Volkswagen také tvrdí, že k hledání nebezpečných oblastí pro klokany bude využívat i strojového učení.

Nový znak automobilky, který dostal jméno RooBadge (anglicky se klokan řekne „kangaroo“), se dá instalovat i do všech starších modelů Volkswagen Amarok současné generace. Automobilka tvrdí, že jde o instalaci ve smyslu „plug&play“, tedy bez nutnosti velkých zásahů nebo složitosti montáže.

Nejen znak, ale i držák registrační značky

Volkswagen ovšem toto řesšení nebude nabízet pouze jako znak. Nabídne to i jako držák registrační značky. I ten v sobě má spoustu otvorů a reproduktor, který bude vydávat stejné zvuky jako znak.

volkswagen_amarok-klokan-registracni_znacka

Výhodou tohoto řešení je navíc fakt, že jej nemusíte použít pouze na druhou generaci Volkswagenu Amarok, ale prakticky na jakékoliv auto. Lhostejno, zda nese logo VW anebo jakékoliv jiné.

Teď klokani, brzy i jiná zvířata

Volkswagen začal toto řešení vyvíjet před třemi lety. Automobilka říká, že aktuálně funguje tato „plašička“ na Klokana obrovského, který může mít v dospělosti i přes 60 kilogramů (samec, samice do cca 40 kg) a může být dlouhý od nosu po ocas až 2,8 metru (samice cca 2 metry). Brzy zvuk upraví ještě tak, aby fungoval i na další dva hlavní druhy australských klokanů, kterými jsou Klokan velký a Klokan rudý. Zvuk by se pak měnil sám aktuálně podle GPS a typického výskytu toho konkrétního druhu.

Současně s tím výrobce říká, že pracuje i na tom, aby to fungovalo i na další zvířata, například i na ta, která běhají po silnicích v Evropě. Zařízení by mělo být stejné, ale zvuk by se měl změnit. Upravoval by se také automaticky podle GPS.

Stále ještě hudba budoucnosti

Znaky RooBadge ani podložka pod RZ ovšem zatím nejsou pro zákazníky k dispozici ke koupi. Volkswagen toto zařízení společně s University of Melbourne stále testuje. V současnosti automobilce povolil australský Úřad pro etiku a integritu už 4. testovací fázi, která umožňuje testovat na divokých klokanech na stojících, ale už i na pohybujících se vozidlech. 

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru