Je to už více než 100 let, kdy se poprvé na veřejnosti objevila zkratka BMW. Možná víte, že automobilka má kořeny v leteckém průmyslu, konkrétně u firmy Rapp Motorenwerke, tedy výrobce leteckých motorů.
Tato společnost byla založena v roce 1913 Karlem Rappem. Nejspíš i proto se traduje, že současné logo BMW odráží prvopočátky značky v leteckém průmyslu. Ale chyba lávky!
BMW, tedy Bayerische Motoren Werke, vzniklo v roce 1917 a to přejmenováním původní letecké společnosti. Ovšem v té době nebyl čas na to, aby se řešilo logo, nebo na jakoukoliv propagaci. Byla vysoká poptávka po motorech, které BMW vyrábělo, a tak firma hlavně vyráběla. Její agregáty byste našli jak v autech, tak hlavně v letadlech nebo lodích.
V prvopočátku prostě BMW neřešilo a ani nemělo čas a prostor řešit nějaký vlastní obraz mezi veřejností. Ovšem ke konci roku 1917 se to změnilo a vzniklo vůbec první logo BMW, které odkazovalo na logo firmy Rapp. Šlo o dva zlaté kroužky, mezi nimiž byla písmena BMW, přičemž střední část toho menšího byla rozdělena na čtvrtiny, které byly vybarveny modrou a bílou brvou.
Nejde však o žádnou roztočenou vrtuli, ale o barvy Bavorska! Pro potřeby loga jsou jen lehce tvarově upraveny, protože bavorské zákony nedovolují použití státních znaků pro komerční loga. V průběhu let se pak logo několikrát měnilo a upravovalo, aby nakonec dnes vypadalo velmi podobně, jako ve svých začátcích.
Jak tedy vznikl ten mýtus o roztočené vrtuli? Nejspíš v tom má prsty jak původní příslušnost značky k letectví, tak také starší propagační materiály, na kterých jsou písmena BMW zobrazována právě na točících se vrtulích letadel. Fred Jacobs, ředitel archivu BMW Group Classic k tomu řekl, že se BMW už dlouhou dobu snaží mýtus o roztočené vrtuli vyvrátit, ale ten si žije vlastním životem. No, tak snad se to tentokrát povede. :)