Nákup ojetého auta je vždycky tak trochu sázkou do loterie. Pod nablýskanou karosérií se může ukrývat leccos a často to neodhalí ani zkušené oko mechanika, kterého si k nákupu přizvete. Přesto existuje několik indicií, podle kterých poznáte, že před vámi nestojí časová bomba.
Celkový vzhled vozu a lak
Ojeté vozy bývají v autobazarech řádně nablýskané. I tak ale z jejich vzhledu můžete leccos vyčíst. Prohlédněte si karoserii a soustřeďte se na rovnoměrnost laku i na spáry mezi díly karoserie. Nepatrné rozdíly v odstínech laku mohou svědčit o opravách po nehodě, stejně jako různě velké spáry. Všímejte si i rzi, především na spodních částech karoserie, kolem kol a prahů. Kvalitně udržovaný lak může být signálem, že majitel o auto dobře pečoval. Naopak drobné škrábance na náraznících vás samy o sobě znepokojovat nemusí. Ty si občas z parkoviště odveze každý.
Interiér vozu
Další indicie o stavu auta uvidíte uvnitř. Pokud auto na tachometru svítí nízký počet najetých kilometrů, ale sedadla jsou výrazně ošoupaná nebo volant odřený, je to podezřelé. Všímejte si, jak působí přístrojová deska – zda není poškrábaná a zda všechna tlačítka fungují. Čistý a dobře udržovaný interiér svědčí o tom, že se majitel o auto staral.
Stav pneumatik
Pneumatiky jsou lepším indikátorem kvality ojetiny, než si spousta lidí myslí. Nerovnoměrné opotřebení může znamenat problémy s geometrií, které často vznikají po nehodě nebo při špatném stavu podvozku jako celku. O tom, jak předchozí majitel šetřil či nešetřil na údržbě, napoví i rok výroby pneumatik a hloubka jejich dezénu.
Motorový prostor
Navrch huj a vespod fuj? Tak se pojďme podívat dospod! Kromě podvozku je takovým místem i motorový prostor. Při pohledu pod kapotu se zaměřte na čistotu. I když nemáte odborné znalosti, špinavý a zanedbaný motorový prostor může být varovným signálem. Všímejte si úniků kapalin, jako je olej nebo chladicí kapalina. Zkontrolujte hladinu oleje a zda není olej znečištěný (má být průhledný a světle hnědý, nikoliv černý). Rovněž je důležité, aby nebyly cítit žádné zvláštní zápachy nebo vidět známky rezivění. To vše může svědčit o tom, že pravidelná údržba nebyla oblíbenou činností předchozího majitele.
Zkušební jízda
Žádné auto rozhodně nekupujte bez zkušební jízdy. I když nejste expert, při jízdě vnímáte, jak auto reaguje. Sledujte, zda řazení funguje plynule, zda nejsou v řízení nebo v brzdění nějaké vůle, vibrace či hluky. Pokud slyšíte podivné zvuky z motoru, podvozku nebo od výfuku, čekejte problémy. Auto by mělo jet rovně bez tahání do stran a brzdy by měly reagovat okamžitě. Na to nemusíte být expert, abyste tyto případné neduhy odhalili.
A pak jsou tu další kroky, které byste neměli opomenout. Vždy se piďte po servisní historii vozu, zkontrolujte vývoj kilometrových proběhů a nechte auto prohlédnout nezávislým technikem. Zajímejte se ale nejen o auto, ale i to, jak je nastavena smlouva, zda neobsahuje podezřelá ujednání, jakou záruku prodejce poskytuje a zda nenabízí i další doplňkové služby.
Díky těmto jednoduchým tipům se i laik může vyhnout špatné koupi a najít ojetinu, která mu bude sloužit dlouho a spolehlivě. Právě tyto kroky vám pomohou udělat informovanější rozhodnutí a předejít základním chybám. Tak šťastnou ruku!