Mlady-ridic-MDCR

Většina řidičů se polovinu času za volantem nevěnuje řízení. Nejčastěji zpívají nebo si povídají

Autor: Anina Russová - Zdroj: Besip, Platforma Vize 0 - Foto: Ministerstvo dopravy - 19. 4. 2024


Nepozornost za volantem není problém jen Česka, ale celé Evropské unie. Evropská komise si na tento řidičský nešvar před nedávnem posvítila. A výsledek? Řidiči se více než polovinu doby pobytu za volantem dostatečně nevěnují bezpečnému řízení.

Zpívají, ladí rádio nebo pijí

Každý řidič by si měl uvědomit, že pokud se za volantem věnuje něčemu jinému než řízení, zvyšuje až dvojnásobně riziko, že způsobí dopravní nehodu. Ve výsledku se tak 29 % nehod se zraněním a 25 % smrtelných nehod stane ve chvíli, kdy se řidič dostatečně nevěnuje řízení. 53 osob v Česku loni zemřelo při nehodách, za kterými stála roztržitost a nepozornost.

Evropská komise v rámci své studie zjistila, že se řidiči při řízení věnují v průměru 51,9 % času aktivitám, které nesouvisejí s ovládáním vozidla či řešením dopravních situací. Nejčastěji se jedná o rozhovor či zpěv bez použití mobilu (4,2 % z celkové doby řízení). Následují držení mobilního telefonu při mluvení či poslouchání (2,7 %), čtení nebo psaní textové zprávy na mobilu (1,91 %), jídlo při jízdě (1,9 %) a provádění osobní hygieny – například úprava zevnějšku (1,69 %). Následují nastavování autorádia (1,3 %), pití za jízdy 1,22 %), samotné držení mobilu v ruce (1,1 %), snaha dosáhnout na nějaký předmět (1,08 %), příliš dlouhý pohled na nějaký objekt mimo vozidlo (0,93 %), mluvení či poslech při využití hands-free sady (0,9 %), ovládání různých ovladačů vozidla, mimo nastavování teploty vzduchu v kabině či klimatizace (0,83 %), surfování po internetu (0,73 %), sáhnutí po mobilu (0,58 %) či nastavování teploty vzduchu v kabině či klimatizace (0,56 %).

Naopak nejméně času věnují řidiči vytáčení čísla volaného na mobilu drženém v ruce (0,14 %) a čtení či psaní za jízdy, včetně využití tabletu (0,09 %). „Severoamerický Department of Transportation uvádí, že řidič by rozhodně neměl odpoutat svůj zrak od dění na silnici na déle než dvě sekundy,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Kamery už nehlídají jen rychlost, ale i další přestupky. Pozor si dejte i na manipulaci s telefonem

Nejhorší je mobil

Dle studie Evropské komise je nejnebezpečnější situace, kdy řidič vytáčí číslo na mobilu, který drží v ruce. „Bez nebezpečí však není ani telefonování pomocí hands-free sady. Zvláště při náročnějších probíraných tématech s sebou nese vysokou míru mentálního rozptýlení,“ varuje Roman Budský.

Jakákoliv manipulace s mobilem, čtení zpráv nebo jejich psaní za jízdy zvyšuje riziko nehody skoro desetkrát. Snaha dosáhnout na nějaký předmět pak devětkrát. „Velmi nebezpečné mohou být digitální billboardy, kterým řidiči nejednou věnují dlouhé sekundy své pozornosti,“ uvádí Budský. Čtení nebo psaní textové zprávy na mobilu zvyšuje riziko nehody asi šestkrát, sáhnutí po mobilu skoro pětkrát. Ovládání různých ovladačů vozidla (mimo nastavování teploty vzduchu v kabině či klimatizace) s sebou nese zvýšení rizika nehody skoro pětkrát.

„Rizikové však může být i hlasové ovládání systémů vozidla. Mentální rozptýlení zůstává, a pokud systém nefunguje spolehlivě, řidič stejně musí vizuálně zkontrolovat, zda požadovaná operace proběhla. Rozptýlení řidiče po takové operaci může přetrvávat až 20 vteřin,“ upozorňuje Budský.

Bez nebezpečí však nejsou ani negativní emoce. Vztek, křik, smutek či emocionální stres zvyšují riziko vzniku nehody skoro desetkrát oproti klidnému a vyrovnanému řidiči. „Zdaleka ne každý řidič si to uvědomuje. Pokud se řidiči začíná dělat rudo před očima, je lepší na vhodném místě zastavit a dát si relaxační pauzu. Řidiči by za volantem neměli řešit nepříjemné záležitosti – ať telefonicky či s vedle sedícím spolujezdcem. A totéž platí pro případ, že šoféra rozhodí jednání jiného řidiče,“ doporučuje Roman Budský.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru