Na letošní výstavě veteránů Rétromobile v Paříži (5. až 9. března 2014) představí ŠKODA čtyři klasické vozy ze své více než 119leté historie. Prezentací vozů v různém stádiu renovace podtrhuje česká automobilka zároveň i svou kompetenci ve věrné renovaci historických vozidel.
Rétromobile v Paříži je jednou z nejdůležitějších výstav veteránů na světě a v letošním roce se koná její už 39. ročník. „Prezentace značky ŠKODA na Rétromobile je pro nás každoroční výzvou,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea, „tou letošní představíme jak práci našich předků, tak odborníků z naší restaurátorské dílny“.
Nejstarším exponátem na stánku značky ŠKODA je devadesátiletý vůz Laurin & Klement 210. Otevřený automobil byl vyroben v roce 1924 a v říjnu téhož roku byl prodán československému ministerstvu obrany. Tento vůz z depozitáře ŠKODA Muzea je až na chybějící palubní desku téměř kompletní a na výstavě poslouží jako ukázka typického nálezového stavu historického vozidla. Karoserie i po devíti desetiletích ještě nese původní petrolejovou barvu, která byla tehdy v armádě běžná. Během své dlouhé životní pouti zakusil tento exemplář mnohé, čehož jsou mimo jiné důkazem i průstřely na masce chladiče. Odstavený totiž zřejmě sloužil armádě i jako cvičný terč.
Mimořádně vzácným exponátem je také aerodynamický vůz ŠKODA 935 z roku 1935. Vůz tohoto typu, vystavený v Paříži, je v celosvětovém měřítku jediný zachovaný exemplář s pestrou minulostí. Po premiéře na pražském autosalonu roku 1935 prototyp několikrát změnil majitele. V roce 1968 vůz zakoupilo nově založené ŠKODA Muzeum. V současné době prochází automobil rozsáhlou renovací – hned po výstavě Rétromobile je naplánováno lakování.
Součástí pařížské expozice jsou i dva zrestaurované vozy. ŠKODA Superb 4000 (Typ 919) z roku 1940 představuje automobilový luxus předválečných let. Limuzína s hnědým lakem – pokud právě není na cestách – je běžnou součásti expozice ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz ŠKODA Superb 4000 pohání vidlicový benzinový osmiválec o výkonu 96 koní a objemu 3 991 cm3. Takových vozů bylo svého času vyrobeno pouze asi deset.
Oblíbencem veteránské obce je ŠKODA Felicia – i v Paříži budou moci návštěvníci obdivovat červený zrestaurovaný exemplář z roku 1960, který je v rukou francouzského majitele. Felicia díky svým elegantním tvarům už při prvním pohledu zvýší tep všech příznivců historických vozů. V letech 1959 až 1964 vyrobila automobilka zhruba 15.000 těchto vozů, kromě verze se skládací plátěnou střechou byla v nabídce také varianta Hardtop. Mladoboleslavský kabriolet je typickým představitelem vozů, které se dostaly do hledáčku sběratelů, a jejich cena za poslední dekádu rapidně vzrostla. Felicia váží pouhých 930 kg a dosahuje maximální rychlosti 130 km/h. Vůz pohání benzinový čtyřválcový motor o výkonu 50 koňských sil a objemu 1 089 cm3.
Malý, ale šikovný: To platí pro zcela mimořádný vůz značky ŠKODA, vystavovaný na Rétromobile. Jedná se o dětské vozítko z roku 1940 vyrobené v měřítku 1:2, které je poháněno 12V elektromotorem a jemuž byl věrným předobrazem model ŠKODA Popular.
Účast ŠKODA Muzea na renomované výstavě Rétromobile v Paříži, na začátku veteránské sezóny 2014, je součástí široké palety aktivit naplánovaných pro laickou i odbornou veřejnost na letošní rok. Muzeum v Mladé Boleslavi prošlo v roce 2012 rozsáhlou modernizací a od té doby září v novém lesku. Nachází se v jedné z nejstarších továrních budov automobilky a prezentuje moderním a emocionálním způsobem vrcholné milníky historie podniku i automobilového průmyslu. Některé z těchto milníků je možno pravidelně obdivovat i mimo muzeum, na výstavách, renomovaných setkáních veteránů a veteránských soutěžích. Bližší informace o ŠKODA Muzeu najdete na stránkách muzeum.skoda-auto.cz.
Tisková zpráva/-PS-