Zimní pneumatiky

Venku je sice pořád hezky, ale povinnost mít zimní pneumatiky se blíží. Platí ale, že ne všude a ne pořád

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Pirelli - Foto: Pirelli - 29. 10. 2023


Pro povinné zimní obutí vozidla platí zákonem stanovené období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Pamatujte ale, že tato povinnost platí jen ve chvíli, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Zároveň ale také ve chvíli, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Tak to vidí zákon. A ten také říká, že zimní pneumatiky musí být vždy na všech čtyřech kolech a mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry. Ideální je ale hloubka dezénu mezi 7 a 8 milimetry. Pokud je hloubka nižší než určuje zákon, stav pneumatiky je považován za nebezpečný a guma se nesmí na vozidle v zimních podmínkách používat.

„Zimní počasí přináší specifické podmínky pro jízdu, jako je sníh, led a mráz, které výrazně ovlivňují stav silnic. Letní pneumatiky nejsou pro tyto situace uzpůsobené a mohou ohrozit výkon a bezpečnost vozidla. Přechodem na zimní pneumatiky, případně celoroční, mohou řidiči dosáhnout lepší přilnavosti, kratší brzdné dráhy a lepší stability na zledovatělém a zasněženém povrchu,“ vysvětluje hlavní důvody pro přezutí Zdeněk Vacl z Pirelli.

Je dobré mít na paměti, že policisté se při kontrolách zaměřují právě i na pneumatiky. A pokud zjistí, že řidič nemá obuté zimní pneumatiky, ačkoliv by měl, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až dva tisíce korun. Nepřezutí pneumatik také může ovlivnit plnění havarijního pojištění, pokud by bylo prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik.

Přezutí je důležité

Zimní podmínky umí potrápit a správné pneumatiky pomůžou například s lepší trakcí, ale i s bezpečným brzděním. „Z mého pohledu je do zimního období pro řidiče s nájezdem více kilometrů jasnou volbou zimní pneumatika a pro řidiče v mírnějších klimatických oblastech, necestující do hor či s možností svou cestu odložit v případě sněhu, mrazu, chladu a nízkého nájezdu, máme celoroční pneumatiky,“ říká Vacl z Pirelli.

Policejní tisková mluvčí Monika Schindlová pak upozorňuje: „Motoristé by měli zimnímu nečasu přizpůsobit styl jízdy, jezdit pomaleji a plynule, soustředit se hlavně při brzdění a zatáčení. I lehké sešlápnutí brzdy může být nebezpečné, když není před vozidlem dostatek místa. Na mokré silnici by měl být rozestup mezi auty třikrát větší než na suché vozovce. Šoféři by měli mít na paměti, že více hrozí smyk a také se prodlužuje brzdná dráha.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru