Z již třetí vlny sociologického výzkumu iniciativy Dám respekt, která se zaměřuje na vztah cyklistů a motoristů a snížení počtu dopravních nehod, vyplývají tři klíčová zjištění. Velká část populace stále považuje vztah těchto dvou skupin za nepřátelský. Jako jedno z nejčastěji navrhovaných řešení této situace lidé zmiňují více ohleduplnosti účastníků silničního provozu. A alarmující je nedostatečná znalost dopravních předpisů týkajících se cyklistiky.
Výzkum provedený společností Kantar proběhl letos v dubnu ve dvou cílových skupinách. U mladých řidičů ve věku 18–30 let a u řidičů referentů, tedy u lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň jednou za měsíc, tedy včetně řidičů profesionálů. Mezi oběma skupinami existují značné rozdíly v odpovědích na některé otázky. Celkem 62 % mladých řidičů vnímá vztah mezi cyklisty a motoristy jako nepřátelský, zatímco u referentů je to pouze 45 %.
Více respektu
Mnoho lidí si plete cyklopruh a cyklokoridor a neví, kdo má povinnost nosit cyklistickou přilbu. Přibližně třetina respondentů nedokázala správně určit požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty, který činí 1,5 metru.
„Jsme přesvědčení, že klíčem ke zlepšení situace je především respekt a důsledná osvěta. Vždyť přes 60 procent lidí o sobě tvrdí, že jsou zároveň cyklisté i řidiči. Jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ říká Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France.
„Člověk by neměl druhým dělat to, co sám nemá rád. V zemích, kde se hodně jezdí na kolech – například v Nizozemsku či Dánsku – jsou motoristé k cyklistům daleko ohleduplnější. A odpovídají tomu i statistiky vážných dopravních nehod. Jedním z důvodů je, že každý automobilista pravidelně usedá na jízdní kolo. Při řízení svého plechového miláčka se tak snadno dovede vcítit do pocitů cyklistů, které na silnici potkává. Cyklistu nepovažuje za obtížného rivala, ale za kolegu. A především za člověka,“ podotýká Roman Budský, předseda expertní rady Vize 0, která dlouhodobě usiluje o snížení nehodovosti.
Dospělí cyklisté možná budou muset na kole nosit přilbu. Řadě z nich se to ale vůbec nelíbí
Potřebu vzájemné ohleduplnosti potvrzuje i Tomáš Neřold, vedoucí Besipu. „Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě a cyklistika je stále více celoroční aktivitou. Jde o pozitivní trend, musíme si ale uvědomit, že to vyžaduje od motoristů i cyklistů samotných vzájemnou toleranci a dodržování pravidel. Od ledna do dubna došlo na našich silnicích k více než 700 nehod s účastí cyklisty, při kterých jich 18 zemřelo a 30 bylo těžce zraněno,“ řekl.
Předpisy zná málokdo
Pokud jde o prohřešky motoristů vůči cyklistům, nejčastěji zmiňovanými jsou vysoká rychlost, nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklisty a nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Vnímají to tak obě skupiny oslovených řidičů. Mezi nejčastější prohřešky cyklistů patří podle řidičů jízda vedle sebe na silnici, jízda po chodnících nebo nepoužívání cyklistické přilby.
Řidiči se shodují v tom, že lepší cyklistická infrastruktura, vzájemný respekt a větší znalost předpisů silničního provozu by přispěly ke zlepšení vztahů mezi cyklisty a šoféry. Represi považují za méně efektivní řešení. Výzkum také zjistil, že by si účastníci silničního provozu měli více osvojit dopravní předpisy. Pouze 57 % mladých řidičů a 67 % řidičů referentů správně určilo požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Přibližně třetina lidí nemá o tomto pravidle povědomí.
Jen 37 % řidičů referentů a 49 % mladých řidičů správně určilo věkovou hranici, kdy je nošení přilby povinné (do osmnácti let). Jako důvody, proč nenosí přilbu, lidé uváděli nepříjemné pocity, případně že helmu používají jen v případě delších výletů či jen při jízdě na silnici. Někteří lidé zmiňují, že helmu vůbec nevlastní. Z výzkumu také vyplývá, že lidé mají potíže rozlišit a správně určit rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem.