Vatikán ve středu představil nový papamobil papeže Františka, zcela elektrický Mercedes-Benz třídy G, který bude papež v příštím roce používat při vítání poutníků během generálních audiencí a dalších oficiálních ceremonií na Svatopetrském náměstí.
Jde o úplně první zcela elektrický papamobil, který se kdy ve Vatikánu pro převoz papeže objevil. Využití elektromobilu se také shoduje s postojem papeže Františka vůči ochraně klimatu, protože se aktivně vyjadřuje k otázkám životního prostředí.
Generální ředitel Mercedes-Benz Group Ola Källenius řekl, že je pro jeho společnost velkou ctí poskytnout papeži tento nový papamobil, který je součástí století trvající tradice spojení automobilky Mercedes-Benz a Vatikánu. „První auto bylo předáno papeži Piovi XI. v roce 1930, ale dnes pro papeže Františka máme něco opravdu výjimečného. Je to první papamobil, který je zcela elektrický, postavený na elektrickém modelu třídy G, který jsme na trh uvedli letos,“ uvedl Källenius.
Dodal také, že vytvoření tohoto unikátního vozu zabralo „stovky hodin vášnivé práce a řemeslného zpracování“. Auto bylo samozřejmě vyráběno ručně.
Výrazně byla upravena karoserie. Za B-sloupkem, který byl upraven, byla odstraněna střecha. V případě deště nebo nepříznivých povětrnostních podmínek je ale možné na auto nainstalovat průhledný střešní panel. Odstraněny byly levé zadní dveře, byly zavařeny do karoserie, zatímco na pravé straně přesunuli panty zadních dveří na opačnou stranu. V zadní části teď najdeme centrálně umístěné a výškově nastavitelné samostatné sedadlo pro papeže. Toto otáčecí hlavní sedadlo umožňuje flexibilní pohyb a oslovování publika z různých úhlů. Za samostatným sedadlem byly na levé a pravé straně integrovány dvě samostatná sedadla pro další pasažéry. Auto je samozřejmě lakováno v tradiční (perleťové) bílé barvě a je ozdobeno dvěma erby s papežským symbolem na obou stranách.
„Elektrický Mercedes-Bez třídy G je samozřejmě vozidlo, které může jet kamkoliv. Myslím si, že v tomto konkrétním, unikátním papamobilu bude Svatý otec bude cestovat nízkými rychlostmi, ale téměř jakoby se tiše vznášel po ulicích,“ dodal na závěr Källenius. Jde o verzi Mercedes-Benz EQG 580 4MATIC s pohonem všech čtyř kol.
Složitý byl také vývoj. Zhruba rok na něm spolupracovaly týmy specialistů z rakouského Grazu, německého Sindelfingenu a z Říma. Projekt byl řízen týmem v Římě, zatímco elektrický pohon byl přizpůsoben týmem v Grazu.
Není zatím jasné, kdy, jak a kde se nový elektrický papamobil začne používat. Očekává se, že papež František jej bude používat, když bude projíždět Svatopetrským náměstím během Svatého roku 2025.