nehoda 2

Povinné ručení po dvou měsících mírného poklesu opět zdražilo. Jak ukázaly výsledky prosincového Broker Consulting POVIndexu, jeho hodnota ke konci roku 2021 vzrostla o 46 korun na 6463 korun. V porovnání s předchozími lety se tato hodnota drží stále velmi nízko. V prosinci loňského roku byla vyšší o 239 korun, v roce 2019 dokonce o 1 204 korun. Vzhledem k výraznému celkovému zdražování zboží a služeb se podle odborníků nezdá příliš pravděpodobné, že by současný trend nízkých cen pojištění měl trvat delší dobu.

„Prosincová hodnota POVIndexu je o bezmála 300 korun nižší než průměrná hodnota za celou dobu jeho sledování, což je 6 755 korun. V roce 2022 dochází ke zdražování na všech úrovních, a tak lze předpokládat, že půjdou nahoru i ceny povinného ručení. Průměrná hodnota POVIndexu za celý rok 2021 je o 150 Kč nižší než v roce 2020, což potvrzuje, že prostor ke zdražení tu určitě je,“ doplňuje k výsledkům Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting.

Přečtěte si také:  Prodeje elektromobilů v EU vzrostly za 4 roky desetinásobně. Do roku 2030 bude každé druhé nové auto v Evropě na elektřinu

Broker Consulting POVIndex průměruje cenu za celou republiku, v jednotlivých regionech se pak průměrná výše liší. Řidiči v Praze zaplatili v prosinci za povinné ručení s roční platností průměrně 7188 korun, což je o 107 korun více než před měsícem. Ve městech podobné velikosti jako Benešov pak roční pojistné v prosinci činilo 5738 korun, přitom v listopadu bylo o 38 korun levnější.

Vývoj povinného ručení v roce 2021: Průměrná škoda na majetku je 51 000 Kč, újma na zdraví je 390 000 Kč

POVIndex byl poprvé spuštěn v srpnu roku 2019. Od svého počátku sleduje vývoj nákladů na povinné ručení pro řidiče bez historie, ať už se jedná o nového řidiče, nebo o řidiče, který donedávna užíval služební vozidlo. Broker Consulting POVIndex je počítán odlišnou metodikou, než jako používá ČKP. Pro vizualizaci je zvolena značka vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. POVIndex zastupuje běžné vozidlo podobné kubatury a výkonu ve vyšších hodnotách plnění, kdy první hodnota udává limit pojistného plnění pro případ škody na zdraví a druhá částka limit pro škody na majetku a ušlém zisku. Index je složen z těchto limitů povinného ručení: 36 % 100 mil/100 mil, 55 % 150 mil/150 mil a 9 % 200 mil/200 mil. V dlouhodobém horizontu lze díky POVIndexu sledovat, zda pojišťovny základní sazby u typického vozu spíše zdražují nebo zlevňují.

Shrnutí vývoje cen povinného ručení v roce 2021

Jak vyplývá z grafu, vyšších hodnot dosahuje první čtvrtletí loňského roku. „Nejlevnějším“ měsícem roku byl z pohledu povinného ručení duben, kdy hodnota POVIndexu klesla až na 6329 korun. Naopak nejvyšší hodnota byla zaznamenána v únoru, a sice 6682 korun. Průměrná hodnota indexu za celý rok 2021 se pohybuje na hladině 6485 korun.

Přečtěte si také:  Neplacení povinného ručení je vstupenkou do dluhů a exekucí, sankce navíc nabíhají každý den

Při porovnání hodnot v jednotlivých měsících dle lokalit vyšlo pražské řidiče povinné ručení nejdráže v únoru, a to na 7392 korun. Nejlevnější byl v Praze zmíněný duben, kdy povinné ručení vyšlo o 383 korun méně. Průměrná výše povinného ručení u námi sledovaného vozu byla v Praze za celý loňský rok na úrovni 7171 korun. V případě menšího města byla situace podobná. Nejvíce, 5992 korun, zaplatili řidiči v lednu. Duben se i v tomto případě stává „nejlevnějším“ měsícem, kdy povinné ručení vyšlo řidiče na 5649 korun. Průměr za celý rok pak činí v případě malého města 5791 korun, což je o 1308 korun méně, než vykazuje hlavní město.

Při pohledu na data pojišťoven byly velké rozdíly i mezi nejnižším a nejvyšším pojistným. Nejdražší povinné ručení pochopitelně zaplatili řidiči v Praze, a to až 11186 korun (jedná se o konkrétní pojišťovnu, vůz, POV a řidiče bez bonusu a malusu). Nejlevnější povinné ručení bylo naopak více než poloviční, tj. 5258 korun. V případě řidiče na menším městě bylo nejdražší pojistné 7415 korun, zatímco to nejlevnější činilo 4453 korun.

Přečtěte si také:  Zákazníci volí při nákupu ojetiny online novější auta s menším nájezdem než v bazaru

Na sklonku loňského prvního pololetí zasáhla svět „čipová krize“. Narušené dodavatelské a logistické řetězce, a především nedostatek polovodičů způsobily výrazný pokles produkce vozidel, potažmo i poptávky po pojištění. Silný listopad a prosinec však nakonec výrazně přispěly k více než 2% nárůstu povinného ručení. Trend růstu průměrné škody z minulých let pokračuje i nadále. Vlivem covidové pandemie došlo ke krátkodobému poklesu škodních událostí, který se projevil jak u škod vzniklých v České republice, tak v zahraničí. „Věřím, že rok 2022 už nebude tak výrazně poznamenán pandemií, která také částečně brzdila nárůst cen. Samozřejmě nelze zapomínat na konkurenční prostředí pojišťoven, které stlačuje ceny povinného ručení,“ uzavírá Jiří Váchal.

1 komentář

  1. Výše povinného ručení by se měla odvíjet od toho,kdo ji požaduje.Cožpak je to spravedlivé,aby řidiči,kteří jezdí opatrně a odpovědně a dodržují vyhlášku platili stejně jako ti,kteří každý rok několikrát bourají pro svoji neodpovědnost? Zkuste se třeba projet po dálnici,kolik řidičů nedodržuje max.rychlost 130 km.h-1? Když dodržujete odstupy před vozidlem,kolik řidičů vám vletí před auto,že musíte prudce brzdit? A dál a dál,naše republika je jedna velká cochcárna,kde platí jen výmluvy.

Přidat komentář