V České republice se objevila na prodej velmi vzácná Tatra 613 Electronic. Jde o jeden ze 17 vyrobených kusů, který dostal moderní elektroniku. Ani přesto o něj ale zákazníci příliš zájem nejevili, auto bylo totiž drahé a stále nemoderní.
Po 20 letech…
Základem tohoto auta je nástupce modelu Tatra 603, který dostal označení 613. Výroba začala už v roce 1974 a skončila až po dlouhých 22 letech v roce 1996. Je tedy dost jasné, že ke konci výroby už šlo o nemoderní auto, přesto drahé auto, které zákazníkům už nemělo příliš moc co nabídnout. Mimochodem, i přesto vznikla ještě novější Tatra 700, která propadla i v dobovém testu v televizním pořadu Auto Moto Revue.
První série modelu Tatra 613 Electronic se na trh dostala v modelovém roce 1993, ještě tehdy zejména pro státní podniky v čele s ministerstvy České republiky. O rok později byla vyrobena druhá série, která dostala několik změn v interiéru. I tato série putovala primárně na česká ministerstva, další vyrobené kusy pak putovaly do firem Nová Huť Ostrava, Třinecké železárny, Železárny Chomutov či Válcovny Chomutov.
Velmi bohatá výbava
Jejím základem bylo prodloužené provedení Tatra 613 Mi-Long s karoserií dlouhou 5 150 mm. umístěný vzadu. Vzhledově se verze Electronic prakticky nijak nelišila, jiná byla ovšem výbava. Už v základní výbavě mělo auto 16″ litá kola, elektricky ovládaná a samostmívací vnější zpětná zrcátka, ostřikovače světlometů, skleněné střešní okno a třetí brzdové světlo integrované do vnitřního ionizéru a čističky vzduchu.
To nejdůležitější je ale úplně nový přístrojový štít a elektronická výbava. Přístrojovka kombinovala analogové ukazatele otáčkoměru a rychloměru, ale také digitální zobrazování teploty motoru a stavu palivové nádrže. Digitální jsou ovšem i ukazatele systému informativních a varovných kontrolek a textové displeje (jeden jednořádkový a jeden dvouřádkový). Displeje zobrazují podpůrné informace ke kontrolkám. Zatímco u těch prvních, které jsou informativní jako například rozsvícené světlomety a podobně, textový nápis nedoprovází, tak u těch dalších ano. Jde buď o „SERVICE“, což značí stav, kdy je třeba zásah řidiče (např.: nedostatek paliva, kapaliny do ostřikovačů, brzdového obložení a podobně), případně „STOP“ značící problém (např.: nízký tlak tlaku oleje v motoru, nízká hladina brzdové kapaliny, porucha elektroniky a podobně). Kromě nápisu se ale ozval ještě dámský hlas, který na problém upozornil.
Tyto funkce zajišťovala trojice počítačů, které komunikují přes sběrnici CAN-BUS, což bylo v té době opravdu velmi moderní řešení.
Interiér byl luxusní, i díky standardně dodávanému koženému čalounění s vyhříváním předních nebo dokonce všech sedadel. Kabinu doplňovalo také dřevěné obložení. Posádka si mohla v létě užívat pohody díky klimatizaci, elektricky ovládaného střešního okna, ale také (na přání dodávané) chladničky uprostřed zadního sedadla. Příplatkové výbavy ale mohlo být ještě více, například i včetně vestavěného televizoru s videorekordérem či mobilního telefonu Nokia fungující v rámci NMT sítě (nikoliv současné GSM).
Osmiválec, pohon zadních kol a manuál
Problémem bylo kromě vysoké ceny i pohonné ústrojí. To kombinovalo tradiční vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s objemem válců 3495 cm³. Byla to alespoň už jeho modernější verze s elektronickým vstřikováním paliva. Jeho výkon byl 147,1 kW/200 koní a maximální točivý moment vrcholil 300 Nm. Zrychlení na stovku bylo do 12 sekund a maximální rychlost byla až 230 km/h.
Osmiválec byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která vznikla přestavbou původní čtyřrychlostní převodovky. I proto měla poměrně specifické řazení, protože zpátečka se řadila jako dvojka a dvojka jako čtyřka. Poháněna byla výhradně zadní kola. Čtyřkolka ani automat, ale ani jiný motor v nabídce nebyly.
Za dva a půl milionu
Auto, které je v České republice na prodej, pochází z roku 1993, tedy z první série. Karoserie je podle fotografií velmi zachovalá, přestože auto má najeto už více než 231 tisíc kilometrů. Vůz se nachází v Praze a prodejce za něj chce 2,5 milionu korun.
to je ta co bývala na stránkách klasickevozy.cz
…ale také digitální zobrazování teploty chladicí kapaliny…
No nevím, u vzduchem chlazeného motoru :-)
Aj, pravda, úplně automaticky jsme napsali tohle. Díky moc za upozornění a omlouváme se za blbost.
Dobrý den,
není to blbost, pokud to jde analogově tak to jde i digitálně. Tatra 603 i Tatra 613 pochopitelně budík měření teploty měli.
Pochopitelně to neměřilo chladící kapalinu :-)