skoda-120

Škodovky s motorem vzadu a pohonem zadních kol se prodávaly v době, kdy v Evropě nebylo potřeba dodržovat tak přísné emise jako v některých zahraničních zemích. U nás prodávané škodovky tak jezdily s karburátorem, ale v zámoří se prodávaly verze se vstřikováním paliva a katalyzátorem.

Poslední škodovky s motorem vzadu se prodávaly až do roku 1990 (sedany), respektive 1991 (kupé Rapid). Pohánělo je několik motorů, přičemž na vrcholu stále čtyřválce s objemem 1,3 litru. Ty byly u nás prakticky vždy vybaveny karburátorem a o katalyzátoru si mohly nechat jen zdát, ostatně jako spousta dalších tehdejších aut.

Přečtěte si také:  Slibný začátek a konec s Vítězným únorem, takový byl Tatraplan

Existovaly však trhy, kam automobilka vyvážela, ale nedokázala tam s „našimi“ auty plnit přísné předpisy – a to jak bezpečnostní, tak i z pohledu emisí. Auta tak předělávala, ať už tak, aby vypadala lépe (pro Velkou Británii), tak i tak, aby se vůbec mohla prodávat (Kanada).

Ani tak to ale nebylo jednoduché, protože do několika stovek modelů musel kanadský importér katalyzátor domontovat dodatečně, protože úřady zjistily, že škodovky emisní normy nesplňují. Šlo o řešení, kombinující dodatečnou montáž neřízeného katalyzátoru s ocelovou vložkou. Pak už emise auta plnila, ale traduje se, že taková oprava, respektive úprava nebyla úplně trvanlivá a fungovala přibližně jen 20 až 30 tisíc kilometrů.

Video z roku 1985 představuje historii a současnost značky Škoda

Důsledkem toho ovšem byl vývoj verzí, které s katalyzátorem počítaly už z výroby. Šlo o verze se systémem vstřikování paliva Bendix, který se objevil v exportních modelech Škoda 135 Li a 135 GLi. Tyto verze už používaly katalyzátor Walker s keramickou vložkou.

V České republice se nyní objevila na prodej Škoda 120 L, která má na výfukovém potrubí také katalyzátor. Prodejce sice mnoho informací nesdělil, ale fotka motorového prostoru jeho přítomnost jasně dokazuje. S největší pravděpodobností jde o katalyzátor domontovaný následně, nikoliv přímo při výrobě.

Přečtěte si také:  Ferrari 330 GTO: Věděli jste, že legendární Ferrari 250 GTO má silnějšího sourozence?

Pokud byste o auto měli zájem, pak vězte, že jde o kus vyrobený v roce 1987 a najeto má mít jen 12 500 kilometrů. Podle fotografií, které si můžete prohlédnout v inzerátu, vypadá opravdu zachovale. Cenu si prodejce představuje 129 tisíc korun.

20 komentáře

  1. Že je na tomhle autě katalyzátor není nic složitého. V Německu montovali a ještě vám namontují na auta z roku 1970 a mladší neřízený katalyzátor. Příklad Mercedesy 115 a 123, nabízené na Mobile De a jiných bazarových stránkách. Kdo si tam tyto Mercedesy ve velkých městech chce udržet i nadále, nic jiného mu nezbývá. Tak na téhle Škodovce to není bůhví jaká rarita.

  2. Čte to po sobě nebo někdo po něm? Vypadá to, jak když to psal během 2 minut. Plete si slova karburátor a katalyzátor… Škoda Škoda po sobě… jinak to auto má takovou cenu jen díky nostalgii, určitě ne kvůli kráse nebo funkčnosti…

  3. Každej má svůj názor. Svou cenu to auto má. Je v tom investiční potenciál, Oto vic když je auto zachovalé a nezbastlené, sám jsem si právě dorenovoval favorita, a vlastním i několik relativně vzácných jaw. Bez ohledu na srovnávání s konkurencí to miluju a jsem zastáncem toho že jsou to spolehlivé stroje (aspoň ty moje nevím jak ostatní) no považte kdo může říct že má jawu 350 která bez vážnějších problémů zatím najela 160000 km! Prostě veterány jsou super koníček a výzva cestovat. Je večí zábava vyrazit se starým strojem než si koupit novou plečku precpanou elektronikou a nemít žádný požitek z toho někam dojet.

  4. To by si měli přečíst všichni co tvrdí že o naše auta nebyl na západě zájem. Kdyby o ně nebyl zájem tak by nikomu nestálo za to montovat do nich neřízený katalyzátor a nebo dokonce investovat do vývoje exportní verze se vstřikováním bendix. Dokazuje to pravý opak a sice že AZNP byly schopné vyvážet i na západní trhy po celou dobu své existence

  5. To snad nemůžou myslet vážně za takový krám 129 tis. To se má hodit do kovošrotu, který blázen by s tím vyjel do dnešního provozu.

  6. Že vám to za to stojí ste blázni že vás baví takové diskuze ale koho baví montovat škodovky ať si to koupí je fakt že to se dá montovat pořád pořád se tam něco sere já mám rád Trabanty a mercedesy a mám je protože mě prostě baví a údržbu musíš dělat i na spolehlivém autě je fakt že trabant spolehlivej je vždy jen chvíli ale je to jednoduché lego

    • Joo? A kdo vám tohle nakukal? 😀
      Mám 130 GL takže mohu srovnávat. Tohle auto mám rád, ale tvrdit zde že to bylo „poctivé“ nebo snad kvalitní. To chce odvadu. 😀

    • JÁÁ má plnou pravdu, nazývat výrobky ze staré éry komunistické je sice zcela běžné avšak naprosto nevhodné a proto i hloupé. Československo nikdy komunistickou zemí nebylo ani ji být nikdy nemělo. Měli jsme tady skutečně „pouze“ socialistické státní zřízení a ekonomické řízení. Komunismus se opírá o zcela jinou koncepci, která se jeví jako utopistická vzhledem k tomu jaké nátury je lidské plémě. Pokus o jeho zavedení proběhnul v Rusku ve dvacátých letech a skončilo to hladomorem, pak také defakto vyšuměl na socialismus…

Přidat komentář