Kdo by neznal staré škodovky. Většina dnešních náctiletých s nimi sice asi nikdy nejela, ale ti v Kristových letech si jistě typický zápach v interiéru i zvuk zavírajících se dveří pamatují. V Československu jsme neměli moc na výběr, takže jsme škodovky kupovali jako na běžícím páse, ale na západě byla situace jiná. Škodovky se tam musely prodávat úplně jiné a jinak, než u nás.

Typickým příkladem byla Velká Británie, která je složitější ještě o to víc, že jde o místo, kde se jezdí na druhé straně. Kvůli tomu se i auta pro tamější trh musela vyrábět s volantem na pravé straně. Ani to ale nestačilo k tomu, aby se auta prodávala.

V britském seriálu „Profesionálové“ si zahrály i škodovky

Když užovky na trh přišly a nahradily starší modely Škoda 100 (a její odvozeniny), prodeje narostly. Z původních 7 až 8 tisíc automobilů na rovnou 4 tisíce za měsíc. Trvalo to ale jen chvíli, protože v nejčtenějších britských novinách, bulvárním deníku ‚The Sun‘ se nedlouho poté objevil článek o tom, že jde o nebezpečné auto. Prodeje se rázem propadly na přibližně tři stovky aut měsíčně. A to byl velký problém.

Škodovka, respektive výrobce AZNP na to musel reagovat. A jak, to vysvětluje v úvodním videu Andrej Barčák, bývalý šéf exportu československých automobilů v PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu Motokov).

Prvními úpravami byla změna pneumatik. Bylo potřeba zlepšit stabilitu auta, takže české barumky nahradily jiné, britské pneumatiky a zmenšil se průměr ze 14 palců na 13 palců. Na auto byly namontovány i jiné pružiny, zadní spojler a další designové prvky tak, aby se „nový“ model od toho původního odlišil.

Současně s tím přizvala také škodovka ke spolupráci britské novináře. Ti byli pozváni do Mladé Boleslavi, aby se stali součástí vývojového týmu, který měl auto vylepšit. To bylo velmi prozíravé, protože pokud se novináři stali součástí vývojového týmu a automobilka upravovala vůz podle jejich přání, jen těžko pak mohli psát o tom, že je auto špatné. 

To vše znamenalo, že pro britský trh nakonec přišlo úplně jiné auto s velkou spoustou úprav a vylepšení, o nichž jsme si my na východě mohli nechat jen zdát. O tom jsme ostatně vydali článek už před lety, připomenout si ho můžete zde:

Jak se dovážely staré Škodovky do Británie a co je čekalo před prodejem? – video