Inzertní servery jsou plné zajímavých automobilů, v posledních pár dnech nás zaujal zejména prehistorický český elektromobil na základech Škody Favorit. Na prodej je v Děčíně.
Elektromobily se vyráběly od roku 1992 v závodě Škoda Elcar Ejpovice. Vznikalo přibližně 10 vozů denně a na výběr bylo mezi „klasickým“ Favoritem, který nesl jméno ELTRA 151L, a nebo mezi pick-upem s označením ELTRA 151 Pick-UP. Automobily nebyly příliš známé a v České republice se jich moc nevyskytovalo. Pár kusů sice zakoupila Česká Pošta a používala je pro rozvoz zásilek po centrech velkých měst, ale jinak se tu nerozšířily. Naopak velkou, až 1000kusovou objednávku učinil klient ze Švýcarska. Výroba byla ale poměrně brzy opět ukončena, stalo se tak v roce 1993, kdy škodovku převzal koncern Volkswagen. Vzniklo nakonec cca 1100 kusů.
Elektromotor i s bateriemi se nacházel na místě původního spalovacího motoru. O pohon se staral stejnosměrný elektromotor Elis (případně PŘIS2/60) s výkonem jen 15,5 kW/20 koní a s točivým momentem 49 Nm. Podle dostupných informací pracoval s proudem 220 A (krátkodobě až 350 A) a dosahoval účinnosti 92 %. Energie se ukládala do 10 kWh olověných baterií, ačkoliv některé vozy měly prý dokonce NiCd baterie. Udávala se spotřeba kolem 20 – 25 kWh na 100 ujetých kilometrů. Dojezd tedy nebyl nijak velký.
Zajímavé je, že sériová zůstala převodovka, jen byla mechanicky upravena tak, aby se nedal zařadit pátý rychlostní stupeň – to díky vyšší hmotnosti (cca 1,4 tuny) a možnému nebezpečí při rychlé jízdě a slabým brzdám. Maximální rychlost elektrického Favoritu se pohybovala kolem 80 km/h. Baterie se do 100% kapacity nabily přibližně za 14 hodin, sloužila k tomu třístupňová pulzní nabíječka, jenž umožňovala použití „letního“ nebo „zimního“ režimu. Nabíjecí konektor byl uschován v přední masce.
Vůz na prodej se nachází v Děčíně. Původně však pochází z Německa, ale není kompletní. Podle informací v inzerátu chybí docela podstatné části pohonného ústrojí jako jsou nabíječka a baterie. Cena v inzerátu není, najdete ho ZDE.