Vyhlášení nouzového stavu přineslo dvě zásadní změny na českých silnicích. Ta první se týká sice hlavně Prahy, ale jsme si jisti, že podobně na je i řada dalších velkých i malých měst. Pražská Technická správa komunikací upozornila, že v Praze notně prořídl provoz. Lidé opravdu dodržují karanténu a tolik do ulic nevyjíždějí.

Řečí čísel to znamená, že počet aut po vyhlášení nouzového stavu poklesl v centru Prahy o 5,6 % a ve vnějším pásmu o 4,7 %. Největší pokles je na Evropské ulici směrem na letiště (-11 %) a na Bucharově směrem k dálnici D5 (-10 %). Naopak v Resslově ulici směrem na Karlovo náměstí jezdí o dva tisíce aut denně víc (+7 %).

Zcela opačná situace je ale kolem českých hranic s okolními státy. Tam se sice neobjevují tolik osobní auta, ale o to více hraniční přechody využívá kamionová doprava. Jenomže v souvislosti s šířením koronaviru většina států, nás nevyjímaje, uzavřelo své hranice a vrátilo na ně kontroly. Jedna prohlídka nákladního auta, respektive kontrola řidiče, zabere několik minut, což znamená, že se u hranic tvoří několikakilometrové kolony. Některé dokonce zasahují až do měst, kde zcela blokují dopravu. To přesně se stalo jen před několika málo dny v Hradci Králové a okolí, kam se dostaly kolony kamionů čekajících na hraničním přechodu do Polska.

Kolony jsou ale velkým problémem třeba pro ty řidiče nákladních aut, která převáží živá zvířata nebo léky. A na to se rozhodlo ministerstvo dopravy reagovat novými zákazy předjíždění, které operativně rozmístilo na dálnicích kolem hraničních přechodů. Chce tak zabránit, aby se čekajícími nákladními auty ucpávaly jiné než pravé jízdní pruhy.

Čeští i slovenští policisté i úřady se snaží vycházet vstříc řidičům kamionu. Rozváží jim i vodu

Zákaz neplatí pro všechny

Výjimku ovšem z tohoto zákazu mají ti řidiči, kteří převážejí poštovní zásilky, živá zvířata, zdravotnický nebo biologický materiál anebo zboží, které podléhá rychlé zkáze. V posledním jmenovaném případě ale musí náklad splnit podmínky, které ministerstvo definovalo následovně: „Výjimka platí, pokud toto zboží zabírá nebo v průběhu přepravy zabíralo nejméně jednu polovinu objemu nákladového prostoru vozidla nebo jízdní soupravy.“

Zákazy předjíždění byl dle facebookového profilu ministerstva dopravy instalovány na těchto úsecích dálnic:

  • Dálnice D1 od km 366,300 vpravo (směr státní hranice)
  • Dálnice D2 od km 35,000 vpravo (směr státní hranice)
  • Dálnice D5 od km 136,300 vpravo (směr stání hranice)
  • Dálnice D8 od km 86,900 vpravo (směr státní hranice) a od státní hranice po km 88,200 vlevo (směr Praha)
  • Dálnice D11 od km 76,650 vpravo (směr státní hranice, resp. silnice I/33)