BMW 120d xDrive

Ať se nám to líbí nebo ne, svět už nikdy nebude jako dřív. Vy, kteří jste zažili osmdesátá léta, víte, že holky byly u aut jako ozdoba, a některá auta byla tak hlučná, jak jen mohla. Dnes je to jinak. Už víme, že okukovat holky v bikinách a minisukních u aut není slušné, a tak prostě pojem „sexy hosteska“ prakticky neexistuje. Tedy, ne oficiálně. Už také víme, že emise a limity oxidů jsou také špatné, a že nás podle EU zachrání elektromobily. Jenomže to také znamená, že se postupně musíme loučit s burácejícími výfuky výkonných aut. Své už o tom ví třeba Mercedes-AMG a nově také BMW.

To pro web bmwblog.com přiznalo, že to prostě jinak nepůjde. Už nikdy. Zákazníci sice chtějí výkonná auta a očekávají od nich pořádné burácení z výfuku, což zrovna divize M značky BMW rozhodně umí. M5, M3, M4 a další modely to dnes ještě umí, jakkoliv dříve bývaly výfuky ještě hlučnější. Ale úplné novinky v podobě X5 M a X6 M na tom budou trochu jinak. BMW, ale i ostatní značky, se totiž musejí přizpůsobit tlaku úřadů a hluk z výfuků co možná nejvíce eliminovat. Asi proto, že hluk se automaticky rovná spaliny a zamořené životní prostředí… On ho už ale do jisté míry eliminuje i filtr pevných částic, což nám nedávno dokázalo například Audi TT RS.

Mercedes-AMG bude muset ztišit své modely. Pro úřady jsou moc hlasité

Právě kvůli těm pravidlům ohledně emisí, dostanou modely BMW X5 M a X6 M novou verzi systému Active Sound. Ta dá řidiči pocit, že má v rukou burácející bestii, která nahání strach všem v okruhu minimálně jednoho kilometru. Jenomže ve skutečnosti z venku žádný velký hluk nebude. Vše bude vycházet z reproduktorů uvnitř.

Není to nic, co by nás nějak extra bavilo. Ale na druhou stranu se BMW musí nechat, že se prostě jen snaží vyjít vstříc všem stranám. Tou jednou jsou emisní pravidla, druhou jsou zákazníci. Ti se svého zvuku dočkají. Jen trochu jinak než byli zvyklí.

Naše generace je takovým pokusným králíkem. My si musíme na tu změnu zvyknout. Ovšem generace po nás po nějakém prskání z výfuku ani nehlesnou. A ty další už možná nebudou vědět, že byla auta, která prskala, trochu smrděla, měla výkonu na rozdávání a dokonce uměla projet zatáčku „dveřma napřed“. Nejspíš budou znát jen sterilní pískání elektromobilů a zvuk odvalujících se pneumatik. Je to dobře? Těžko říct. Je to prostě jen vývoj, které my jsme součástí.

Svět je naruby: Ford Mustang nabízí u čtyřválce hlučný režim výfuku, u V8 naopak tichý