bmw-rady-7-autonomni_rizeni

Už od ledna se na dálnicích můžete potkat s autonomními auty. Za jejich nehody řidiči trestáni nebudou

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, klik.cz - Foto: BMW - 6. 12. 2025


V lednu začne na silnicích platit řada novinek a jednou z nich je i možnost využívat autonomní vozidla s úrovní automatizace 3. To znamená, že z řidiče se fakticky stane pasažér, který se sice smí věnovat jiným věcem, musí ale být připravený zasáhnout.

Česko tak navazuje na Německo, které tuto technologii oficiálně povolilo už v roce 2022. Označení autonomní řízení stupně 3 znamená, že auto je zcela samo schopno řídit a reagovat na změny v provozu. Předpoklad fungování je takový, že vozidlo zvládne ideálně celou cestu samo a řidič se může věnovat jiným činnostem. Technologie vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení.

„Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti,“ vysvětluje české ministerstvo dopravy.

Řidič nebude řidič a nehoda nebude jeho problém

Než bylo rozhodnuto, že tato auta budou moci na české silnice, proběhla debata třeba také s policií a pojišťovnami. A musela se změnit legislativa týkající se například toho, jaká je definice pojmu řidič. Dle zákona tak bude řidičem i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá. Novou povinnost řidiče bude převzít řízení na pokyn vozidla, ale zároveň dojde k ubrání některých povinností řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě.

Ford pouští volant a na dálnici řídí úplně sám. BlueCruise míří do dalších modelů značky

Novou povinností řidiče bude převzít řízení na pokyn vozidla, ale také zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému. A to bude důležité v případě dopravních nehod. Ze systému auta bude velmi snadné zjistit, zda vozidlo řidiče vyzvalo k převzetí řízení a zda to řidič udělal. Pokud ho nevyzvalo, pak bude teoreticky být možné označit za viníka auto.

Má to ale jedeno velké ale. Pořád platí, že každé vozidlo bude muset mít zákonné pojištění, tedy povinné ručení. A z něj budou hrazeny všechny způsobené škody, ať už řídilo aut nebo člověk. „Česká právní úprava ovšem nedovoluje provoz vozidla, ve kterém nesedí člověk. Vždy tak existuje řidič, který svým chováním na vozovce odpovídá za provoz vozidla. Otázka, kdo nese odpovědnost za případnou nehodu, má také jednoduchou odpověď. Vždycky leží vina na straně řidiče. Stejná situace platí u náhrady škody. I z toho důvodu si jako řidiči platíme povinné ručení,“ popisuje srovnávač pojištění klik.cz.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Už od ledna se na dálnicích můžete potkat s autonomními auty. Za jejich nehody řidiči trestáni nebudou”

  1. Pavel Bartoníček

    pokud bude v ČR deset autonomních aut a všichni ostatní budou chodit pěšky a v dostatečné vzdálenosti od pohybující se desítky AV,je to v pořádku.Můj názor-kravina za velké peníze.Pokud se někdo necítí na řízení-jsou tu taxi,veřejná doprava a tam může čumět do noutbuku jak chce

  2. Jaroslav Čech

    Ještě větší brajgl, než jsme čekali. Kdo ponese odpovědnost za autonomní vozidlo ve chvílích, kdy jej neřidič do automatického provozu přepne? Majitel nebo výrobce? V provozu stačí již jen třeba automatické přepínání osvětlení vozidla. Můj názor je jasný. Vozidlo řídí za všech okolností člověk. Pokud k tomu potřebuje jakési asistenty nebo zmíněnou autonomitu, tak nemá za volantem co dělat. Čumění do mobilů a na displeje v autech je běžná věc již teď.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru