pneuservis

Už máte přezuto na letní pneu? Víte, proč byste v létě neměli jezdit na zimních pneumatikách?

Autor: Tisková zpráva - Foto: Pavel Srp - 22. 4. 2020


Kvůli komplikacím souvisejících s epidemií koronaviru bude v nadcházející letní sezóně pravděpodobně více řidičů jezdit během jara na zimních pneumatikách. Je však důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nejsou určeny pro jízdu v teplejším počasí, a nejsou tedy zdaleka tak bezpečné jako pneumatiky letní. Jak se zabezpečit proti komplikacím souvisejícím s pozdním sezónním přezouváním ze zimních na letní pneumatiky radí expert Nokian Tyres. Nejdůležitější radou je přezout na letní pneumatiky, co nejdříve to je možné.

„Zimní pneumatiky jsou možné jako dočasné řešení. Jejich dlouhodobé užívání, během jarního i letního období, by však už mohlo znamenat značné ohrožení bezpečnosti. Obzvlášť v měsících, kdy začínají teploty stoupat vysoko,“ říká Martin Dražík, expert a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres.

Řídit vůz na zimních pneumatikách v jarním či letním období s sebou přináší celou řadu rizik. Největším rizikem je znatelně delší brzdná vzdálenost, změny v jízdní stabilitě a ovladatelnosti a také snížená přesnost odezvy na řízení. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje jejich správnou funkci při nižších a mrazivých teplotách. V teplejších podmínkách se rychleji opotřebovávají a zvyšuje se rovněž riziko aquaplaningu na mokrých vozovkách.

Někteří řidiči se domnívají, že pokud zvládnou jízdu v přechodném období, nebude problém využívat zimní pneumatiky po celou letní sezónu. Jedná se však o nejčastější omyl hraničící téměř s hazardem.

Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?

„Pokud vám aktuální podmínky nedovolují přezout v termínu a potřebujete vůz využívat, snažte se svoji cestu uzpůsobit tak, aby bylo riziko co nejmenší. Cestujte na kratší vzdálenosti, uvědomte si, že na cestách budete pravděpodobně potkávat i další řidiče s nevhodnými pneumatikami. Přizpůsobte proto vaši bezpečnou vzdálenost, třeba až na dvojnásobek té standardní. V zatáčkách buďte opatrní, snižte rychlost. Rozhodně zbytečně neriskujte, nestojí to za to. Uvědomte si, že se jedná o přechodné řešení, a myslete na co nejdřívější rezervaci termínu pro přezutí ve vašem pneuservisu,“ doporučuje Dražík.

I když své pneumatiky přezujete až začátkem léta, stále se bude jednat o bezpečnější variantu než jezdit v průběhu celého léta na zimních pneumatikách. Kritickými se mohou stát právě letní měsíce.

„V takových podmínkách jsou veškeré funkční bezpečnostní prvky zimní pneumatiky téměř na nule. Vůz je hůře ovladatelný, na mokrém povrchu nedochází k odvodu vody v drážkách tak plynule jako u letních pneumatik, tím se znatelně při letních bouřkách či přeháňkách zvyšuje riziko aquaplaningu,“ vysvětluje M. Dražík.

Zimní pneumatiky v kostce: přednosti, předpisy a ideální doba nasazení

Jaká jsou rizika používání zimních pneumatik v letním období:

  • Brzdná vzdálenost je delší, a to až o 20 %.
  • Výkon pneumatiky se citelně snižuje.
  • Ovladatelnost a aktuální odezva na řízení jsou daleko horší.
  • Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách, protože zimní pneumatiky nejsou uzpůsobeny k rychlému odvádění vody při letních bouřkách. Jsou vyrobeny pro odvádění sněhu a ledu, a proto je u nich zvýšené riziko aquaplaningu.
  • Zimní pneumatiky mají měkčí směs, proto se ve dnech horkého počasí znatelně rychleji opotřebovávají.
  • V některých zemích může být používání zimních pneumatik v létě zakázáno legislativou.

Tipy, jak snížit rizika, pokud v létě potřebujete dočasně použít zimní pneumatiky:

  • Omezte své cesty pouze na ty, které jsou nezbytné.
  • Snižte svou rychlost kvůli delší brzdné dráze a potenciální horší ovladatelnosti.
  • Dodržujte delší bezpečnostní vzdálenost – až dvakrát delší než standardně.
  • Buďte opatrní v zatáčkách, zpomalte a mějte na paměti, že ostatní řidiči budou pravděpodobně jezdit za podobných podmínek.
  • Objednejte si co nejdříve přezutí svých pneumatik.
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru