Celých devět let měli elektromobilisté v Praze parkování v modrých a fialových zónách zdarma. Ovšem výjimka, která umožňuje parkování elektromobilů v Praze v zónách placeného stání zdarma, bude k 31. prosinci 2024 zrušena.
Hlavní město Praha upozorňuje na to, že tato výhoda pro elektromobily byla v roce 2016 schválena jen jako dočasné řešení – jako jistá forma podpory elektromobility. Dle Usnesení Rady hlavního města Prahy tak mohou elektromobily v zónách parkovat pouze do 31. prosince letošního roku, tedy už jen pár dnů. „Elektromobil zabírá prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů. Město nicméně bude elektromobilitu podporovat i nadále, ale jinými cestami. Cílem je zejména zpřístupnit elektromobilitu všem, tak aby nezůstala výsadou pro lidi s vlastní garáží. Zejména tedy město masivně investuje do nabíjecí infrastruktury, a tyto investice se do budoucna ještě navýší s využitím evropských dotací,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib
Od nového roku se tak všichni ti, kteří mají takzvané „elektrické“ registrační značky, musí připravit na to, že parkovné budou muset zaplatit. A pozor, změna se tedy nedotýká jen elektromobilů, ale i vodíkových aut, případně hybridů splňující požadavky na značku s písmeny EL. Podle náměstka Hřiba ale Praha bude tato vozidla podporovat i nadále. Jen ne tímto způsobem.
„V nově připravované reformě zón placeného státní by měly také mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění, u kterých se předpokládá intenzivní nájezd ve městě, a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ řekl. „Do rozvoje dobíjecí infrastruktury město v posledních třech letech investovalo zhruba 220 milionů Kč, a to zejména v rámci přípravy sítě dobíjecích stanic na stožárech pouličního osvětlení. Zasmluvněny jsou investiční akce za dalších minimálně 90 milionů Kč vč. DPH. Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na sloupech veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Dále město připravuje koncesi s využitím evropských dotací na projekt samostatných dobíjecích stanic ve veřejném prostoru,“ popsal pražský magistrát.
Další změnou je zrušení tzv. přenosných parkovacích oprávnění k 31. prosinci 2024. Ta jsou nyní v rozporu s jejich původním zamýšleným účelem, kterým mělo být zajištění dopravní obsluhy firem, velmi často přeprodávána na komerční bázi. Slouží tak spíše ke spekulaci na úkor rezidentů města. V novém systému se předpokládá zavedení speciálních parkovacích oprávnění pro zásobovací služby.
Pan Hřib tedy říká, že Praha bude podporovat elektromobily, ale jediná podpora bude výstavba nabíječek. Dosud Praha podporovala spalovací motory tím, že umožňovala provoz a výstavbu čerpacích stanic a nyní tedy nabíječek? Vskutku podpora. Jediná “podpora” je, že můžete stát u nabíječky, ale jen pokud nabíjíte. Obdobně můžete stát u stojanu na benzín, když tankujete. To je vše!!
Tedy, abych byl korektní, pokud vlastníte firmu, která jezdí po Praze elektromobily, budete mít možná slevu při výdeji oprávnění.
Děkuji pan Hřibe
LS