Umíte správně jezdit v tunelu? Při poruše nebo nehodě nikdy nezůstávejte v autě a volejte o pomoc

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP - Foto: Pavel Srp - 13. 3. 2024


Tunely jsou z pohledu řidičů velmi nebezpečným místem. Uzavřené prostory, hodně aut, nepozornost některých řidičů a nedostatek místa pro případný vyhýbací manévr  z nich dělají velmi rizikový prostor. Proto je nutné v tunelu jezdit správně a když už k nějakému problému dojde, zachovat chladnou hlavu a zbytečně neriskovat.

Hlavně bezpečně

Jakkoliv jsou jízdní pruhy v tunelech stejně široké jako jinde, řidiči je často vnímají jako užší. Je to z toho důvodu, že chybí krajnice, místo nichž jsou tu stěny. V tunelech je tak nezbytné být více opatrný a pečlivě dodržovat základní pravidla bezpečnosti silničního provozu. Už při vjezdu do tunelu sledujte dopravní značení, napoví vám, zda není některý jízdní pruh uzavřený nebo jestli vás nečeká kolona. Vždy mějte rozsvícená světla, protože více než kdekoliv jinde v tunelu platí, že důležité je vidět, ale i být viděn.

Jeďte plynule, jakékoliv zběsilé přidávání nebo brzdění povede ke vzniku zbytečně nebezpečných situací, ale i kolon. Vždy dodržujte bezpečnou vzdálenost od auta jedoucího před vámi. Výrazně tak snížíte možnost vzniku nehody. A pokud měníte jízdní pruh, vždy používejte blinkry. Důležité je také předvídání. Pokud si všimnete, že auta před vámi začínají brzdit, zareagujte včas, a ne až na poslední chvíli. Sledujte i to, co se děje za vámi, i v tunelu musíte uhnout projíždějícím složkám IZS! A stejně tak je i v tunelu nutné už při tvorbě kolony vytvářet záchranářskou uličku.

Když už dojde k nehodě

Pamatujte, že nehody i poruchy v tunelu jsou nebezpečné! Pokud máte poruchu, snažte se za každou cenu vyjet z tunelu ven. Pokud to situace nedovolí, hlavně nepanikařte. Zapněte výstražná světla, zastavte co nejvíc u kraje to jde, ideálně však v bezpečnostním výklenku k tomu určeném. Nikdy nenechávejte nastartovaný motor. Celá posádka by si měla obléknout reflexní vesty a vystoupit z auta. Pamatujte, že není vhodné zůstávat v jeho blízkosti. Nejlepší je opustit tunel (únikové východy jsou označeny), případně se schovat do míst k tomu určených. Je vhodné za auto umístit výstražný trojúhelník.

Co nejrychleji zavolejte pomoc telefonem v SOS výklenku nebo z mobilu. Nevolejte kamaráda s odtahovkou, vždy volejte policii. Ta pomůže místo s odstaveným vozidlem označit a usměrnit dopravu. „Pokud nestojíte na místě nouzového stání, upozorněte co nejdříve vozidla jedoucí za vámi vhodným způsobem ne překážku a umístěte výstražný trojúhelník, vyžadují-li to okolnosti, můžete zastavovat jiná vozidla,“ radí BESIP.

Vše zmíněné platí také pro případ nehody. „I malá nehoda je v tunelu velmi nebezpečná, z důvodu většího rizika vzniku řetězové nehody. Navíc způsobuje mnohem větší zdržení než mimo tunely. Rovněž hrozí větší následky než při nehodě mimo tunel, zejména při vzniku požáru vozidla, kdy tubus tunelu vytváří komínový efekt a požár je tak intenzivnější a jeho vznik a šíření mnohem rychlejší,“ doplnil BESIP. Jak při poruše, tak nehodě myslete jak na bezpeční ostatních, tak i své. Nesnažte se auto opravit, i v případě defektu si zavolejte pomoc.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru