Abych hned z kraje odpověděl na danou otázku: Neumíme! Celkem mě to trápí, protože potkávám nepojízdná auta ve vleku dost často a kvůli nedodržování daných pravidel a užitečných zásad mohou způsobit mnohem větší škody nebo nepříjemné situace.
Naposledy včera jsem viděl typický příklad tažení nepojízdného auta v Čechách: Blikající výstražné znamení (varovné blinkry), žádný trojúhelník na taženém autě a na závěr nějaký kus provazu, který se nejspíš válel někde v kůlně. Teď přijde nejspíš to nejzávažnější pochybení: 90 kilometrovou rychlostí mi dělalo problém tuto soupravu vozidel dojet. To byla poslední kapka.
Co nám vlastně o vlečení motorových vozidel říká vyhláška:
- Při vlečení motorového vozidla se smí jet rychlostí nejvýše 60 km/h.
- Motorové vozidlo se smí vléci na laně jen tehdy, má-li bez závad řízení a účinné brzdy.
- Motorové vozidlo se smí vléci na tyči jen tehdy, má-li bez závad řízení. Nemá-li vlečené vozidlo účinné brzdy, nesmí jeho okamžitá hmotnost být vyšší než okamžitá hmotnost vlečného vozidla.
- Při vlečení motorového vozidla musí být délka spojnice taková, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla větší než 6 m; užije-li se lana, nesmí být vzdálenost mezi vozidly menší než 2,5 m, a užije-li se tyče, nesmí být menší než 1 m. Spojnice musí být zřetelně označena (tyč příčnými červenými a bílými pruhy o šířce 75 mm, lano červeným praporkem nebo štítkem o rozměru nejméně 300 x 300 mm).
- Řidiči vlečného a vlečeného vozidla jsou povinni si předem dohodnout způsob dorozumívání během jízdy.
- Vlečení více než jednoho motorového vozidla nebo motorového vozidla s přívěsem je zakázáno. Smí se však vléci motorové vozidlo s návěsem. Za motorovým vozidlem s přívěsem se nesmí vléci jiné motorové vozidlo. Motocykl bez postranního vozíku a moped se nesmí vléci nebo užít jako vlečné vozidlo.
- Autobus nebo motorové vozidlo vlečené pomocí zvláštního zařízení se smí vléci jen bez přepravovaných osob.
- U vlečného vozidla musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla. Vlečené vozidlo musí být zezadu viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, například za sklem, na zadním čele korby.
- Za snížené viditelnosti musí být u vlečeného vozidla rozsvícena obrysová nebo potkávací světla. Při jejich poruše musí být vozidlo osvětleno na straně ke středu vozovky vpředu neoslňujícím bílým světlem a vzadu alespoň jedním červeným světlem; tato světla musí být dobře viditelná a nesmějí být umístěna dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla.
Musím však dodat, že vyhláška není všechno, je také zapotřebí používat hlavu a vzít si k srdci pár rad, které v paragrafech rozhodně nenajdete:
- K tažení používejte jen lano k tomu určené! Vyjde vás zhruba na 200 Kč a dá se koupit na jakékoliv benzínce nebo v supermarketu v motoristickém oddělení. Pokud použijete obyčejný provaz, hrozí jeho přetržení a nehoda je na spadnutí.
- Před jízdou konce lana upevněte pouze na místa k tažení vozu určená. Hledejte oka pod nárazníky, rozhodně nezkoušejte přivázat lano k nárazníkům, jen byste si zničili nárazník. U některých modelů jsou jen díry na našroubování tažných ok, které jsou ve výbavě, většinou u rezervy. Tažení za tažné zařízení na přívěsy je zakázáno.
- Řidič táhnoucího a taženého auta by si před vyjetím měli naplánovat trasu a upřesnit si, co přesně budou dělat v kritických místech cesty.
- Je zapotřebí se domluvit jak budou řidiči komunikovat. Ideální jsou dvě vysílačky nebo mobilní telefon, tam ale budete platit za hovor.
- Zkušenější řidič by měl sedět v odtahovaném voze.
- Je zapotřebí si uvědomit, že tažené vozidlo je mnohem náročnější řídit, protože při nenastartovaném motoru nefungují posilovače brzd ani řízení.
- Řidič, který vozidlo potáhne, by si měl pamatovat, že při rozjezdu je dobré sledovat zpětným zrcátkem lano a pomalým rozjezdem lano pomalu napínat aby ho nepřetrhl.
- Jízda pak musí být co možná nejvíce plynulá a je zapotřebí si uvědomit, že neřídíte samotné vozidlo, ale soustavu vozidel.
- Při tažení rozhodně nezapínejte výstražná blinkry, řidiči za vámi pak neví, kam budete odbočovat.
- Používejte trojúhelník na taženém voze – musí být v povinné výbavě.
- V taženém i tažném autě by měl být pouze řidič.
- Pokud by se mělo táhnout auto po dálnici, tak jen k nejbližšímu sjezdu a opravdu pouze v nejnutnějším případě. Ideálně, na tažení na dálnici úplně zapomeňte. Odstavte vůz v odstavném pruhu, odejděte za svodidla mimo dálnici a zavolejte si odtahovou službu.
Tažení vozidla není rozhodně snadná ani bezpečná záležitost. Nejvíc ji komplikuje fakt, že plno řidičů si ji za svůj život ani nevyzkouší a pokud ano, tak pouze párkrát a postrádají tak zkušenosti ohledně chování v situacích, jež jsou s tažením spojené. Snad vám těchto pár rad pomůže a vzpomenete si na ně, když zrovna bude potřeba.