V České republice aktuálně v noci panují třeskuté mrazy, kdy teplota padá i pod -10 °C. Probouzíme se do promrzlého rána, kdy se auta halí do bílého obleku. Ovšem nemusí to být pouze námraza, kterou musíme oškrábat z oken, ale zamrznout nám mohou i další části auta. U starších modelů to může být třeba ruční brzda. A co s tím?
Zejména u starších aut s bubnovými brzdami se může stát, že jim zamrzne ruční brzda. Stane se to tak, že se do bubnů dostane vlhkost (například kolem lanovodů, které mají opotřebené bowdeny), která pak zmrzne a „přilepí“ tak brzdové pakny k bubnům.
Je lepší tomu předcházet, než řešit následky. Pokud mrzne, je lepší ruční brzdu raději vůbec nezatahovat. Raději se snažte postavit auto co nejvíce na rovině a zajistit ho zařazenou jedničkou nebo zpátečkou. Pokud stojíte z kopce, ideálně stočte kola k obrubníku, aby se o něj auto v případě rozjetí zastavilo. Před zimou je také dobré zkontrolovat stav táhel a celého mechanismu ruční brzdy a případně i namazat bowdeny.
Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost
Pokud už ovšem ruční brzda zamrzne a zadní kola se nechtějí roztočit, existuje několik možností, jak s tím naložit. Tím nejjednodušším je, že je zkusíte tzv. utrhnout tím, že se budete snažit auto rozkolíbat rozjezdem vpřed a vzad, ovšem pozor, abyste zadní zablokovaná kola nešoupali po zemi, zničili byste zadní pneumatiky. Pokud to nepomůže, pak bude asi potřeba sundat zadní kolo a kladívkem poklepat na obal bubnu.
Pokud se ruční brzda zasekla, přestože nemrzne, můžete zkusit kleštěmi lanko rozhýbat fyzicky, případně jen od brzdy zcela odpojit.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek


