V České republice aktuálně v noci panují třeskuté mrazy, kdy teplota padá i pod -10 °C. Probouzíme se do promrzlého rána, kdy se auta halí do bílého obleku. Ovšem nemusí to být pouze námraza, kterou musíme oškrábat z oken, ale zamrznout nám mohou i další části auta. U starších modelů to může být třeba ruční brzda. A co s tím?
Zejména u starších aut s bubnovými brzdami se může stát, že jim zamrzne ruční brzda. Stane se to tak, že se do bubnů dostane vlhkost (například kolem lanovodů, které mají opotřebené bowdeny), která pak zmrzne a „přilepí“ tak brzdové pakny k bubnům.
Je lepší tomu předcházet, než řešit následky. Pokud mrzne, je lepší ruční brzdu raději vůbec nezatahovat. Raději se snažte postavit auto co nejvíce na rovině a zajistit ho zařazenou jedničkou nebo zpátečkou. Pokud stojíte z kopce, ideálně stočte kola k obrubníku, aby se o něj auto v případě rozjetí zastavilo. Před zimou je také dobré zkontrolovat stav táhel a celého mechanismu ruční brzdy a případně i namazat bowdeny.
Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost
Pokud už ovšem ruční brzda zamrzne a zadní kola se nechtějí roztočit, existuje několik možností, jak s tím naložit. Tím nejjednodušším je, že je zkusíte tzv. utrhnout tím, že se budete snažit auto rozkolíbat rozjezdem vpřed a vzad, ovšem pozor, abyste zadní zablokovaná kola nešoupali po zemi, zničili byste zadní pneumatiky. Pokud to nepomůže, pak bude asi potřeba sundat zadní kolo a kladívkem poklepat na obal bubnu.
Pokud se ruční brzda zasekla, přestože nemrzne, můžete zkusit kleštěmi lanko rozhýbat fyzicky, případně jen od brzdy zcela odpojit.