audi_a4_avant_combi_black_pkw_auto_automotive-822670.jpg!d

Jak správně parkovat v kopci: Udrží to převodovka nebo byste měli zatáhnout i ruční brzdu?

Autor: Radim Plachý - 4. 9. 2021


Parkování patří mezi ty nejtěžší jezdecké disciplíny, zvláště na přeplněném parkovišti. Snažit se někam vměstnat svůj vůz třeba před supermarketem v sobotním ránu může být náročné jak na psychiku, tak i co se týče řízení.

Mnoho řidičů má s parkováním problémy, a to v klidu. Někdy jsou to chyby marginální, jindy zcela zásadní. Mnoha řidičům dělá problémy hlavně práce s ruční brzdou. Mnohdy ji používají ve špatný okamžik nebo ji nepoužívají vůbec. A co teprve, když své auto zaparkují v kopci.

Parkování s automatickou převodovkou

Automatická převodovka je stále pro některé řidiče sprostým slovem a chtějí jezdit jen s manuálem. Jenže řidiči, kteří se za dlouhá léta nenaučili dobře parkovat, by si auto s tímto vynálezem měli raději pořídit. S automatickou převodovkou se totiž parkuje mnohem jednodušeji, ale pozor na to, když budete stát v kopci. V kopci je totiž dobré zatáhnout ruční brzdu.

5 nejběžnějších chyb, kterými si můžete zničit automatickou převodovku

Zařadit zpátečku nebo jedničku?

Pokud máte manuální převodovku, pak se nabízí otázka, jak to funguje s ní. Parkujete v kopci a nevíte, zda zařadit zpátečku nebo jedničku? Na tuto otázku ale existuje docela jednoduchá odpověď – až na jednu výjimku je to v podstatě jedno. Jeden i druhý převod dokáží vůz udržet na místě.

A jaká je ta výjimka? V případě stání s vozem čelem ke stěně nebo jiné překážce je vhodné zařadit zpátečku. Má to čistě praktický význam. Během startování totiž může člověk zazmatkovat a nesešlápnout spojku, což by mohlo mít za následek poskočení vozu a případné riziko nehody.

Kdy se ruční brzdu nevyplatí zatahovat?

Zatahování ruční brzdy při parkování je zvyk, který používají jak začátečníci, tak i zkušení řidiči. Přitom to často není potřeba. Hlavně na rovině je to zcela zbytečné a v některých případech i kontraproduktivní.

Při zatažené ručce je auto prakticky přilepené na místě, což je na jednu stranu dobře, na tu druhou to může být problém. Hlavně na přeplněných parkovištích je velká šance, že do auta někdo omylem lehce ťukne, když se snaží vyjet. Většinou se nic nestane, ale v případě zatažené ruční brzdy je takto možné přijít i k poničenému nárazníku. Kdyby se totiž vůz během nárazu pohnul o pár centimetrů směrem od incidentu, mohl by lépe vstřebat náraz a k žádnému poškození by dojít nemuselo. 

V kterých případech je ruční brzdu naopak dobré použít?

Na rovině nemá ruční brzda prakticky žádný smysl a v některých situacích může být i kontraproduktivní. Při stání na kopci je však dobré naopak ručku zatáhnout.

Za parkování se spalovacím autem na místě pro elektromobily hrozí pokuta. Totéž ale platí pro elektromobilisty, kteří zrovna nedobíjí

Je sice pravda, že zpátečka i jednička dokáží vůz udržet docela spolehlivě i na strmějších kopcích, na druhou stranu se tak zbytečně namáhá převodovka, ale dostávají zabrat i rozvody motoru. Zatažení ruční brzdy na kopci tak funguje jako ochrana před mechanickým opotřebením převodovky. Aby to však fungovalo správně, je potřeba dodržet správný postup.

Předně je nezbytné před vypnutím motoru stát na brzdách a mít zařazenou jedničku. Po celou dobu je nutné držet nohu na spojce. Vypněte motor, následně zatáhněte ruční brzdu, sundejte nohu ze spojky a nakonec i z brzdy.

Někteří řidiči ještě předtím stočí kola směrem mimo vozovku, kdy snad brzda povolila a vůz pak měl tendence se samovolně rozjet. Jedná se už jen o drobný detail, jenž skoro nikdo neřeší. Takový scénář je totiž hodně nereálný.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru