Trabant známe nejčastěji jako kouřící a smradlavý dopravní prostředek. Bylo to hlavně kvůli tomu, že měl dvoutaktní motor, u něhož bylo nutné olej přidávat přímo do paliva. Jenže věděli jste, že v první polovině osmdesátých let vznikl Trabant jako elektromobil?
Elektrický Trabant nebyl výrobkem cvikovské továrny, ale československou přestavbu. Vznikl totiž pod rukama Egona Sedláčka při 031 ZO Svazarm v Praze na podzim roku 1984. Na první pohled se od běžného Trabantu neliší, odlišnost prozradí jen maska chladiče s nápisem „ELEKTRIC“. Stačí ale otevřít dveře anebo kapotu a zjistíte, že tady je „něco jinak“.
Pod přední kapotou totiž už není vzduchem chlazený dvouválec, ale letecký dynamostartér typu GS — 18 MO/24V s výkonem 18 kW. Elektromotor je uložený vpředu napříč. Energii čerpá ze šesti olověných akumulátorů (125 A.h typ 12D1), umístěných v interiéru za předními sedadly. Auto je tedy nyní pouze dvoumístné. Další viditelnou změnou v interiéru je i upravená palubní deska, v níž jsou nové ukazatele: voltmetr pro měření provozního napětí a ampérmetr pro zjišťování jízdních proudů.
Poháněna jsou přední kola, přičemž spojka, převodovka i rozvodovka zůstaly z původního sériového Trabantu 601, vyrobeného v roce 1974. Znamená to, že na kola se výkon elektromotoru přenáší přes klasickou čtyřstupňovou převodovku, nikoliv jako jsme zvyklí dnes, že v elektromobilech neřadíme. Rekuperace při brzdění ale podle testu ve Světě motorů z čísla 50 z roku 1984 zůstalo. Celý si ho můžete přečíst zde.
Krátká videoreportáž mluví o 50km dojezdu ve městě a 80 km mimo město. Redaktoři Světa motorů dojezd testoval a v článku se objevilo: „Při jízdě ve dvou na rovné silnici (celkem patnáct přibrzdění a stejný počet rozjezdů na koncích zkušebního úseku) při průměrné rychlosti 53 km/h činil jízdní dosah 63 km. Při jízdě po městě s častým zastavováním před křižovatkou, rozjezdy, překonáváním táhlých stoupání (Vinohradská, Chotkova) se jízdní dosah snížil na 45 kilometrů.“
Elektrický pohon nijak nezlepšil maximální rychlost Trabantu, je to přesně naopak. Maximální rychlost udávaná v reportáži je 78 km/h, přičemž Svět motorů naměřil 64 km/h.