Řídit Toyotu GR Supra GT4 je jako jet velký závod. A nemusí to být jen jako. Existuje totiž kategorie GT4, kde závodí jen majitelé vozů, jako je tento. Tedy klidně i vy. A klidně budete i jedním z favoritů, protože profesionální jezdci tu závodit nesmějí.
Popularita vozů GT4 rok od roku roste. Jde o kategorii závodních aut splňujících požadavky na homologaci SRO pro Grand Tour. Je nižší než kategorie GT3 a představuje významný bod na žebříčku motoristického sportu. Stále více týmů chce takové závodní vozy nabízet, protože s nimi lze dosáhnout dobrých výsledků za poměrně rozumnou výši nákladů. Všichni významní výrobci sportovních aut mají podobný model v nabídce. Toyota GR Supra GT4 je zajímavou alternativou, už díky cenové konkurenceschopnosti – pořídíte ji za 175 tisíc eur bez DPH.
Toyota GR Supra GT4 je profesionálně připravený závodní vůz vycházející z modelu GR Supra. Má plnou bezpečnostní výbavu: tedy rám, sedadlo, pásy. Třílitrový řadový šestiválec s turbodmychadlem typu Twin-Scroll dosahuje 430 koní, auto má sportovní automatickou převodovku s ovládáním u volantu, zadní diferenciál s omezeným prokluzem, sportovní zavěšení a výfuk, aerodynamické komponenty z kompozitních materiálů na bázi přírodních vláken – tak, aby bylo chování vozu na dráze co nejlepší.
Závodní Toyota GR Supra GT4 představena. V prodeji bude od března 2020
Když se amatér stane profesionálem
Toyota GR Supra GT4 se bude od března 2020 prodávat nejprve v Evropě, kde jsou možnosti závodění nejširší. SRO, pořadatel soutěží, který určuje pravidla pro tuto kategorii, organizuje sérii závodů GT4 European Series, jež se odehrává na nejznámějších dráhách. Na sezonu 2020 se plánuje šest kol: Silverstone, Paul Ricard, Zandvoort, Spa, Nürburgring a Hungaroring.
SRO také uděluje lokální licence na organizování závodů GT4. Své seriály mají Německo, Francie, Skandinávie, Španělsko s Portugalskem a Velká Británie. Co je spojuje? Podobný formát a počet závodů, předpisy a podobné náklady. Startovné se v jednotlivých zemích mírně liší, je třeba počítat s cca 20 až 25 tisíc eur za sezonu. Podobná pravidla platí i pro soutěže v USA a Asii.
Jistotou kategorie GT4 je, že na startu stanou pouze auta téže třídy a soupeři budou jezdci s podobnými dovednostmi a zkušenostmi. Motoristické hvězdy závodit nesmějí, neboť účelem GT4 je propagace soutěže mezi amatéry. Ve všech seriálech se organizují alespoň dvě tréninkové jízdy a dvě kvalifikace, a dále dva závody dlouhé maximálně hodinu. Posádky vozů v GT4 tvoří dva jezdci, kteří se povinně musí za volantem vystřídat. Aby se šance vyrovnaly, platí během sezony SRO BoP (Ballance of Performance), čili předpisy, díky nimž je soupeření vyrovnané, například pomocí změny výkonu motoru nebo přidání zátěže do auta. Emoce na straně závodníků i na fanoušků obdivujících jízdu nárazník na nárazníku jsou tak zaručeny.
Supra na 24H Series
S Toyotou Supra GT4 však není třeba omezovat se pouze na soutěže pro auta této kategorie. Automobily GT4 startují i v jiných sériích závodů po celém světě, včetně tak známých, jako jsou Super Taikyu Series v Japonsku, VLN Endurance Championship Nürburgring v Evropě, nebo Michelin Pilot Challenge Series v USA. Homologace umožňuje účast v kláních po celém světě, přičemž do auta je možné objednat doplňkovou výbavu, která usnadní třeba účast v závodech na dlouhé tratě jako v Dubaji, Spojených arabských emirátech, ale i Barceloně, Spa nebo Monze v rámci 24H Series.
Vůz této kategorie se osvědčí i v menších soutěžích, a to jak na krátké, tak dlouhé tratě, anebo v regionálních sériích, jako jsou FIA CEZ nebo BATCC, jehož popularita v pobaltských zemích stále vzrůstá.