Rezervace Dark Sky Alqueva v Portugalsku je v Evropě jedinečným místem pro sledování mlhovin a souhvězdí, například Oriona. Je to království temnoty, v němž se inženýři z oddělení vývoje osvětlení pro vozy SEAT cítí jako doma. V nejtemnějších oblastech planety sledují chování jiných druhů souhvězdí, vytvářených světlomety a zadními svítilnami, které vyvíjejí pro modely, jakým je SEAT Leon.
„Zde jsme si znovu ověřili, že osvětlení, které jsme zkonstruovali pro čtvrtou generaci Leonu, se dokonale přizpůsobuje dopravní situaci díky mimořádnému dosahu a šířce světelného kuželu i vysokému kontrastu a jasu zadních světel,“ vysvětluje Carlos Elvira, vedoucí vývoje osvětlení a signalizace ve společnosti SEAT.
Souhvězdí 340 diod LED. Technologie LED pro všechny osvětlovací funkce přináší inženýrům nové možnosti z hlediska designu, bezpečnosti i komfortu. „Umožňuje nám vytvářet mnohem více světla na mnohem menší ploše, a proto s ním můžeme pracovat mnohem efektivněji,“ říká Magnolia Paredesová, vedoucí vývoje elektronicky řízeného osvětlení ve společnosti SEAT. Byla to také skvělá výzva. „Jedná se o výsledek mimořádně intenzivního vývoje elektronicky řízeného osvětlení, které řidičům maximálně usnadňuje řízení,“ vysvětluje Carlos.
800 hodin ve tmě. Tým inženýrů pracoval na designu světlometů a svítilen čtvrté generace modelu SEAT Leon cca 2500 hodin. A dalších 800 hodin probíhalo testování světlometů ve tmě, buď ve speciální zkušebně, která napodobuje provozní podmínky při jízdě za tmy, nebo na silnicích ve všech koutech světa. „Pro nás je zásadní testování v extrémních klimatických podmínkách. V horkých oblastech testujeme funkčnost elektronických systémů a v chladných podmínkách ověřujeme rozložení světla i při nánosech ledu,“ říká Carlos, zatímco v metrových rozestupech umisťuje značky na krajnici jedné ze silnic v této oblasti. Tímto testem ověří, že mají tlumená světla požadovaný dosah, v tomto případě 70 metrů.
Dokonalé osvětlení. Mezi přednosti světlometů LED patří nejen výkon a větší variabilita rozložení světla, ale také mnohem bělejší světlo v porovnání s předchozími technologiemi osvětlení. S teplotou chromatičnosti 5000 K se mnohem více podobá dennímu světlu. „Díky tomu je snadnější rozpoznávat tvary a barvy objektů, s nimiž se řidič na silnici setkává, a to dokonce i v tak tmavých oblastech, jako je Alqueva. Řidič tak může lépe předvídat případné nebezpečné situace,“ říká Magnolia.
LED s krátkými reakčními dobami. Jedním z největších přínosů této osvětlovací technologie pro bezpečnost silničního provozu jsou její krátké reakční doby. Dioda LED se rozsvítí o 150 milisekund dříve než žárovka. To znamená, že například při jízdě rychlostí 120 km/h spatří následující řidič, že vozidlo brzdí, o pět metrů dříve. Důležitou bezpečnostní funkci plní rovněž oblouk osvětlující horní část přístrojové desky v interiéru. „Světelné signály jsou kombinovány s akustickými a upozorňují například na nedovřené dveře nebo na vozidlo přijíždějící zezadu při vystupování,“ vysvětluje Magnolia.
Nepřetržité inovace. Pro oba inženýry je oblouk světla obklopující interiér jedním z nejlepších dokladů revolučního charakteru technologie LED. „Pro naše programátory bylo velkou výzvou vytvořit maximálně funkční výsledek,“ říká Carlos. Řidič si může toto osvětlení individuálně přizpůsobovat vlastní náladě.
Navíc však plní také důležitou bezpečnostní funkci, protože upozorňuje cestující na nedovřené dveře nebo jiné vozidlo přijíždějící zezadu při vystupování. A dokonce letošního roku bude k dispozici další nová funkce. „Intenzita osvětlení se bude při zrychlování zvyšovat, aby řidič lépe vnímal rychlost jízdy. A při cestování s dětmi a aktivovaných bezpečnostních pojistkách u zadních dveří se rozsvítí červeně, pokud se budou děti snažit otevřít dveře,“ říká Carlos.