test-bmw-x2-20i-x2-25d

Test: vyzkoušeli jsme benzinové i naftové BMW X2, které se nám líbilo víc?

Autor: Matěj Skalický - 10. 7. 2018


Postav si hlavu, nabádá BMW ve sloganu k uvedení nové třídy X2 na český trh. Velká malá dvojka je tu už dva měsíce a je to úplně jiný „bavorák“, než na který jste zvyklí. V Mnichově vyslyšeli neutuchající prosby řidičů o příval roztodivných crossoverů, a tak Němci vytvořili po X4 a X6 další SAC, tedy Sport Activity Coupé, jak říkají i nové X2. Trochu si sami postavili hlavu… a zdá se, že udělali dobře. Otázka je, jaký tomuhle vykukovi z Mnichova vybrat motor.

Zase ta céčka

První pohled musí směřovat k céčkovému sloupku. Zleva i zprava přidává další emblémek BMW a je to ukázkový odkaz na auta, která už z výrobních linek v Německu dávno nesjíždějí. Rodinným erbem se takto naposledy chlubilo 3,0 CSL. Bavorská vrtule tu svítí na všechny strany, zvlášť když máte X2 ve světle modrém (v tomto testu benzin) nebo zlatavém provedení (nafta).

V BMW si pohráli i s jinými zpravidla neměnnými detaily. Tak například lichoběžníkové ledvinky na klasicky dvoudílné masce chladiče jsou obráceny naruby a rozšiřují se shora dolů. Je dobře, že X2 nemá buclaté tvary větší X4 nebo X6, spíš je na každý pád poměrně ladně střiženým crossoverem. Zejména „emkové“ pakety dodávají čelní masce se šestiúhelníkovým rámečkem pravý sportovní říz.

test-bmw-x2-20i-x2-25d-p2

Model X2 ukázalo BMW vůbec poprvé před rokem a půl na pařížském autosalonu. Byl za hvězdu výstavy, přestože šlo teprve o koncept. Modelkou zůstal malý crossover (dokonce ještě o osm centimetrů menší než je zvýšená jednička) i v sériovém provedení, zvlášť uvnitř. Barevně má obšité rohože, sedačky i lem palubní desky. Vtipná je úzká kaplička se dvěma budíky a lehce atypicky působí vysoká řadička automatické převodovky. Logicky, chybí tu zvýšený středový tunel.

Další předokolka

BMW X2 holt chce působit mladě, trochu jinak. Platformu přebírá od modelu X1 (takže mají například shodný rozvor 2670 milimetrů, mimochodem stejný základ sdílí i Mini Countryman) a od typických bavoráků se liší zejména pohonem předních kol a uložením motoru napříč. Kromě zvýšené jedničky má přední nápravu poháněnou i BMW 2 Active Tourer, čtyři roky staré MPV. Oproti zmíněné X1 má ale dvojka výrazně větší sex-appeal, to je třeba zdůraznit.

Předokolku zastupuje v testu modrý benzin s označením sDrive 20i. Má 141 kW a točivý moment 280 Nm dostupný pěkně odspodu, ještě před hranicí 1400 otáček. Silnější naftové provedení (25d xDrive) má v testu zlatavou Galvanic Gold, na které vyniká paket M Sport X. Nabízí 170 kW a 450 Nm točivého momentu a je to naopak čtyřkolka, které BMW říká xDrive 25d a stojí 1 320 000 korun. Cenový rozdíl oproti benzinu? Jen 83 tisíc korun. V základním provedení byste si za naftu připlatili výrazně víc, téměř 150 tisíc.

Čtyřválce proti sobě

Nafta překvapí chrchlavým zvuk v nižších rychlostech, než se motor zahřeje a trošku ho popoženete. Ve stabilních otáčkách na dálnici má příkladný chod, dokáže přitom spalovat klidně šest a půl litru až sedm litrů nafty. V ekonomickém režimu uspoříte ještě víc.

Na hmotnost pod 1700 kilogramů je to výkonná a obratná hračička, vůbec nepůsobí těžkopádně. Diskomfort pocítíte na kdejaké rozbité okresce, zadek rád poskakuje jako živý. A samozřejmě na to má neoddiskutovatelný vliv výběr obutí (a třeba takové sedmnáctky, maximálně osmnáctky budou na chatu asi ideální volba, větší nevybírejte).

To benzín sice neupoutá tak působivou silou, je však pružnější, lineární výkon stoupá až k hranici 6000 otáček. Předokolka není natolik jistá ve vykrucování oblouků v klikatici mezi poli, nedotáčivost se dostaví poměrně rychle. Jeden a půl tuny těžké auto přes váhovou výhodu ztrácí při porovnání akcelerace: nafta zvládne stovku za 6,7 vteřiny, benzin je o vteřinu pomalejší. Automatická převodovka má oproti naftě jen sedm stupňů, ty však na běžné ježdění bohatě postačí.

Čtyřválcový zážehový motor se pyšní papírovou spotřebou nedosahující ani šesti litrů. Utopie, zvlášť v případě, že se chcete vydovádět na sportovní režim, kdy obrazovka multimediálního systému zrudne a ukáže vám jinak skryté budíky s telemetrií. Tak trochu pro formu, ale stylové to je, co si budeme…

Ve finále bych se ale vrátil k výkonnější a ne o tolik dražší naftě 25d, kterou využijete jak na okreskách, tak při poklidném ježdění na dálničních štacích. BMW X2 berte jako čtyřkolku, má jistější stopu a hodit se bude v zimě. K tomu osmnáctky a sportovní paket a něco málo přes milion k dobru. Kdo si postaví hlavu, má ho mít.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“40%|30%|30%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,BMW,BMW
Typ:,X2 sDrive 20i,X2 xDrive 25d
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1989 ccm,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzin,nafta
Pohon:,předních kol,všech kol
Výkon:,141 kW/192 koní při 5000 – 6000 ot./min,170 kW/231 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:, 280 Nm při 1350 – 4600 ot./min,450 Nm při 1500 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.7 s,6.7 s
Maximální rychlost:,227 km/h,237 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 5.1 / 5.9,5.9 / 4.9 / 5.3
Emise CO2:,134 g/km,139 g/km
Objem nádrže:,51 litrů,51 litrů
Délka:,4360 mm,4360 mm
Šířka:,1824 mm,1824 mm
Výška:,1526 mm,1526 mm
Rozvor:,2670 mm,2670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1535 kg,1660 kg
Objem zavazadlového prostoru:,470 / 1355 litrů,470 / 1355 litrů,
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru