Test Volkswagen Touran 1.8 TSI 132 kW DSG

Touran slaví patnáctiny. Zatímco v první dekádě nového tisíciletí se vezl na vlně prodejů tehdy módních MPV, teď už dva a půl roku ve své druhé generaci soupeří o každý prodaný kus s rivaly ze segmentu SUV. A i když konkurence s prostornými auty končí (nebo nad tím minimálně přemýšlí), Volkswagen za 15 let prodal už 2,3 milionu touranů a mimo ně nabízí ještě velké modely Sharan a Golf Sportsvan. Má MPV ještě co nabídnout?

Velká konzerva

Bude-li stát utopený v řadě na parkovišti u obchoďáku, nevšimnete si ho. Touran je úplně obyčejné auto. Nevybočuje excentrickým designem a obzvlášť v bílém provedení z něj strohé německé linky dělají na první pohled poměrně nezajímavý vůz. Touran má téměř identickou čelní masku jako většina soudobých volkswagenů, vyšší karoserie vůči ní ale působí disproporčně a tak trochu bez nápadu…

Je nutné si přiznat, že Volkswagen Touran je konzerva. Velká konzerva. Ne že by ji připomínal, ale nechce vybočovat, není to jeho styl. Ve Wolfsburgu se maximálně soustředili na účelnost, což ale nemusí být (a rozhodně ani není) na škodu. Touran se odmění velkorysým prostorem. Je to rodinné auto velikostí spadající mezi zmíněnou dvojku Golf Sportsvan a Sharan. Oproti předchůdci druhá generace Touranu povyrostla do délky o 13 čísel a rozvor narostl o více než 11 centimetrů.

Test Volkswagen Touran 1.8 TSI 132 kW DSG

Znát je to samozřejmě především v interiéru. Uvnitř mezigenerační proměna dělá podle VW asi šest centimetrů podélného prostoru navíc. To znamená, že místa je habaděj nejenom vepředu, ale hlavně pak na zadních sedadlech. Tři samostatná křesla na zadní lavici jsou sama o sobě velmi pohodlná, takže v provzdušněném interiéru je radost cestovat i v pěti. A to je devíza, kterou se většina ostatních aut (rozumějte mimo MPV) jen tak nepochlubí.

Prostor, hlavně prostor

Současně tím odpovídám na otázku v perexu – ano, MPV mají co nabídnout i dnes. A vždy se budu odkazovat na prostor. Takový kufr nabídne v základním pětisedadlovém uspořádání hodně objemných 834 litrů.

Zmiňovanou trojici samostatných sedaček, které lze posouvat o dvě desítky centimetrů vpřed nebo vzad a libovolně sklápět, můžete také za příplatek 30 tisíc doplnit o třetí řadu sedaček. Jsou sice (jak bývá běžné) spíše provizorní, ale vlivem nesvažující se karoserie MPV si na nich nezlomí krk ani dvoumetroví velikáni. A i v takovém případě vám vzadu zůstane 140 litrů místa. O trochu víc měl před lety Daewoo Matiz a na menší nákup a zpět se s ním dojet dalo.

Test Volkswagen Touran 1.8 TSI 132 kW DSG

Mimo to má Touran spoustu vychytávek a odkládacích prostor, které na cestách s radostí využijete. Příjemným bonusem jsou vyklápěcí stolečky připevněné na záda předních sedaček. Bezrámečkové centrální zpětné zrcátko je stylovka, která předběhla iPhone X. Vždy líbivý a dobře funkční koncernový infotainment si s mobily rozumí, pouštět si hudbu ze Spotify a upalovat krajinou na chatu je v Touranu radost, věřte mi.

Báječný, ale drahý motor

Touran pořídíte s pěticí různých motorů, z čehož dva jsou naftové a tři jezdí na benzín. Dvoulitrový diesel má 150 nebo 190 koní. Základní dvanáctistovka stojí skoro 600 tisíc, přičemž nejdražší dvoulitrový diesel pořídíte ve výbavě Highline bezmála o 200 tisíc dráž.

Testovaná benzínová osmnáctistovka stojí jistě mimo hlavní zájem řidičů, a to z ní dělá jednak výjimečnou a jednak výtečnou volbou pro náročnější řidičskou klientelu. Jednotka poskytuje 180 koní a je spřažená se sedmistupňovým koncernovým automatem DSG. Je to motor, který už léta pohání jiné koncernové zástupce, hezky pěkně táhne například v Golfu Alltrack, Passatu i u škodováckých kolegů.

Test Volkswagen Touran 1.8 TSI 132 kW DSG

Přeplňovaný zážehový motor 1.8 TSI je nejsilnější benzín, který do Touranu pořídíte. Chová se identicky jako slabší čtrnáctistovka, má lineární nástup výkon a rád se nechává vytáčet, za což se odvděčí (na MPV) zvukomalebným audiálním doprovodem. K tomu je ještě o 30 koní silnější, takže jízdní zábavu posouvá o úroveň výš. Přijde mi taky, že DSG už pozbyla všech rozpaků a dokáže s motorem hbitě manipulovat při většině silničních událostí.

Potenciál motoru možná leží ještě trochu za hranicí jízdních vlastností. Na třídu jsou určitě dobré, podvozek není žádné želé, leč zpětná vazba by mohla být citelnější. Určitě auto kupujte s adaptivní regulací podvozku DCC za příplatek 24 tisíc. Ale přeci jen neforemná karoserie a přeopatrní asistenti nedovolují rodičům po odvezení děti do školky takový odvaz…

Aspoň ušetří, s hodně klidnou nohou budou tak či tak jezdit za sedm a půl litru na sto kilometrů. Šetřílci mohou zvážit nejslabší naftovou variantu (1.6 TDI) – ve srovnatelné výbavě a s manuální převodovkou stojí 690 tisíc, tedy skoro o 140 méně než testovaný benzín. Nebude to kdovíjaké svezení, ale jistojistě vás i s bagáží dostane, kam potřebujete. A o tom je Touran především.​

+
Dynamický motor Nudný design
Obrovský prostor Vyšší cena
Pohodlně sveze 5 lidí Vyšší spotřeba
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Touran
Motor: 1.8 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 132 kW/180 koní
Točivý moment: 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8.3 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: sedmistupňová DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 / 7.3 / 5.3
Emise CO2: 139 g/km
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4527 mm
Šířka: 1829 mm
Výška: 1628 mm
Rozvor: 2786 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 478 kg
Objem zavazadlového prostoru: 834 / 1980 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde