Volkswagen Tiguan nové generace je tady. Přijíždí s podobnou, ale vylepšenou technikou, ale úplně jiným vzhledem. Vyzkoušeli jsme to nejlepší z nabídky. V rámci týdenního testu jsme se posadili za volant Tiguanu ve výbavě R-Line s nejsilnějším naftovým motorem a s pohonem všech kol.
Úplně nový?
Když se na předchozí Volkswagen Tiguan a na ten nový podíváte, nezůstanete na pochybách, že tohle je úplně nové auto. Karoserie vypadá úplně jinak, je celkově kulatější, za což může vylepšená aerodynamika (z 0,33 u předchozí generace na 0,28 u té současné). Vzhledem teď tohle SUV navazuje na elektrické modely Volkswagenu – a to nejen zvenku, ale také uvnitř.
Kabině dominuje obrovský centrální displej multimédií, jenž běží na platformě MIB4, tedy už čtvrté generaci modulární platformy pro informační a zábavní systémy. Jeho úhlopříčka může být nyní až 15 palců, což je 38 centimetrů. Má parádní a jemnou grafiku, funguje rychle a neseká se. Bohužel se přes něj ale ovládá prakticky celé auto (včetně klimatizace, topení, vyhřívání sedadel atd.).
Na rozdíl od Škody Kodiaq nemá Tiguan tzv. chytré ovladače „Smart Dials“. Něco podobného sice má na středovém tunelu, ale to umí jen málo funkcí. Volkswagen o tomto ovladači mluví jako o „multifunkčním voliči zážitků z jízdy“. Jde o otočný ovladač, který má uprostřed displej, přičemž jeho prostřednictvím lze nastavovat jízdní režim, hlasitost audiosystému nebo barvy ambientního osvětlení. To je i v prostoru palubní desky před spolujezdcem s tečkami a eRkem. V tečkách i v samotném eRku totiž ve tmě ambientní osvětlení také prosvítá.
Ze středového panelu i tunelu zmizely prakticky téměř všechny ovladače. Nenajdeme tu ani volič automatické převodovky (manuál už Tiguan mít nemůže), protože ten se přesunul na pravou stranu sloupku řízení. Odtud zmizela páčka na stěrače, jejich ovládání se (podobně jako u modelů Mercedes-Benz nebo nových škodovek Kodiaq a Superb) přesunulo na levou páčku. Chce to sice ze začátku zvyk, ale po chvíli už to pro vás bude zcela automatické.
Vylepšený základ, vylepšená technika
Auto stojí na modernizované platformě MQB evo, což znamená mnohá vylepšení techniky i elektroniky a asistenčních systémů. O pohon se mohou starat benzinové (mild-hybridní i čistě spalovací) i naftové čtyřválce, případně plug-in hybridní pohonná jednotka nejnovější generace s čistě elektrickým dojezdem kolem sta kilometrů. Poháněná jsou primárně přední kola, za příplatek je možné mít čtyřkolku, ale pouze k nejsilnějším motorům. Převodovka je, jak bylo již zmíněno, pouze automatická, respektive dvouspojková DSG.
Nás teď budou zajímat naftové motorizace. Ty jsou v nabídce dvě, přičemž v obou případech jde o motor 2,0 TDI. Základ tvoří verze se 110 kW s pohonem předních kol, ta druhá, která poháněla i testované auto, má 142 kW a pohání standardně všechna čtyři kola. Čtyřkolku mohou mít ještě oba benzinové dvoulitry se 150, respektive 195 kW, ale ty přijdou na trh později.
Novinkou je také nový adaptivní podvozek DCC Pro. Jde o vylepšení původního DCC, které měla předchozí generace. Zatímco původně totiž měly tlumiče pouze jeden ventil, tak nyní mají dva nezávisle na sobě řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Díky tomu je tak možné nastavit širší rozsah tlumicích charakteristik, takže rozdíly mezi jednotlivými režimy budou znatelnější.
Za volantem
Testovaný Volkswagen Tiguan byl v té nejlepší výbavě R-line, která přichází s trochu přiostřeným vzhledem, logy „R“ na masce chladiče a na předních dveřích, ale také s lepšími sedačkami, standardně dodávaným podvozkem DCC Pro a další. Standardně má také 19″ kola, ale naše auto mělo dokonce příplatkové dvacítky. Za tenhle prvek výbavy ale raději ušetřete…
Naftový čtyřválec pod kapotou překvapí docela slušným odhlučnění – a to jak při klidné, tak i při ostřejší jízdě. Motor má slušný zátah, ale musíte si na to chvíli počkat. V první řadě zejména proto, že je tu jistá prodleva po sešlápnutí plynového pedálu, a ve druhé řadě, protože v nízkých otáčkách je projev motoru spíše letargický. Když se ale motor dostane do středního pásma otáček, jeho zátah rozhodně není špatný a dynamika jakbysmet. Vždyť podle technických údajů má 142 kW/193 koní a 400 Nm.
A spotřeba paliva? Ta se v rámci týdenního ježdění nejčastěji pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Ve městě vystoupala k 7,5, mimo město naopak klidně klesla i k 6,5. Objem nádrže je 58 litrů, takže to vystačí i na docela slušný rádius bez potřeby tankování.
Když jsme na začátku tohoto odstavce mluvili o tom, že byste měli ušetřit příplatek za 20″, pak se teď dostáváme k tomu, proč. Auto s nimi sice vypadá hezky, ale horší je to za jízdy. Od kol se totiž na nekvalitních silnicích ozývají do interiéru nepříjemné rány a přenášejí se i rázy. Je opravdu znát, že s dvacítkami to není úplně ono. Krátce jsme se svezli s jiným novým Tiguanem, který obouval osmnáctky, a toto chování se u něj neobjevovalo.
Když ale s autem jedete po kvalitní silnici, na které nejsou ostré nerovnosti, potěší podvozek svým naladěním. V rámci jednotlivých jízdních režimů se současně mění také tuhost a celkové ladění podvozku a rozdíly jsou jasně znatelné. V komfortním nastavení potěší, že auto se nepříjemně nehoupe, a naopak v tom sportovním není zbytečně tuhé (ani na těch dvacítkách). Nakonec není ani problém vyrazit na nějakou klikatou okresku, úplně zábavné auto se z Tiguanu sice nestane, ale dokáže držet slušné tempo.
Závěr a cena
Nová generace Volkswagenu Tiguan se změnila vzhledově změnila na první pohled, může za to hlavně důraz na co nejlepší aerodynamiku. Změn přinesla hodně ale i pod kabátem – počínaje novou kabinou, konče lepším adaptivním podvozkem. I ve své třetí generaci je to auto, které dělá to, co má, správně. Výjimkou jsou jen rány od velkých kol u testovaného kusu. To se dá ale jednoduše řešit tím, že si necháte kola menší.
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější Volkswagen Tiguan s benzinovým mild-hybridním pohonem 1,5 TSI EVO mHEV s 96 kW pořídíte v nejnižší výbavě Tiguan za 900 tisíc korun. Pokud byste chtěli jakýkoliv jiný motor, už budete muset do vyšší výbavy Life. V té vyjde 96kW mild-hybrid na 954 900 korun, jeho silnější 110kW verze na 995 900 Kč a 110kW nafťák startuje na 1 073 900 Kč. Testovaný Volkswagen Tiguan v nejvyšší výbavě R-Line s nejsilnějším motorem 2,0 TDI 142 kW, s pohonem všech čtyř kol a převodovkou DSG startuje ještě o poznání výš. Jeho základní cena je 1 423 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 142 kW 4MOTION |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 142 kW/193 koní |
Točivý moment: | 400 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,7 s |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DSG) |
Spotřeba paliva: | 6,3 – 6,4 l/100 km |
Emise CO2: | 164 – 169 g/km |
Objem nádrže: | 58 litrů |
Délka: | 4539 mm |
Šířka: | 1859 mm |
Výška: | 1643 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1803 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 652 / 1650 litrů |