Volkswagen Tiguan přijel ve své druhé generaci, naváže na úspěšnou první generaci, která se prodávala dlouhých 9 let? My po týdenním testování tvrdíme, že ano, že je dokonce mnohem lepší. Podívali jsme se na zoubek navíc tomu nejlepšímu z nabídky.

Pohled na testované auto prozrazuje, že tenhle Volkswagen Tiguan si s terénem příliš rozumět nebude. Veškeré plasty jsou lakované, nárazníky jsou navíc celé lakované, poměrně výrazně tvarované a zvyšují tak nájezdové úhly. Terénním ambicím nepomáhají ani velká 20″ kola se šlupičkami místo pneumatik. Jde o sportovní paket R-Line. Pokud byste ale přece jen občas mimo silnice rádi vyjeli, terénní režim je v nabídce také, ale lepší bude zaškrtnout v ceníku Offroad Paket. Ten ubere na lakování a nabídne jinak tvarovaný přední nárazník (díky čemuž vzroste nájezdový úhel až na 25,6°).

test-volkswagen-tiguan-20-tdi-4motion-R-line-DSG-p1

Tiguanu R-Line to ale na silnici náramně sluší, přední část je přitom velmi podobná Volkswagenu Passat. Kulaté tvary první generace nahradily v té druhé výrazné hrany. Změnily se také rozměry, když se druhá generace o 6 cm prodloužila, je o více než 3 cm širší a rozvor náprav se protáhl o téměř 8 cm. Jediným rozměrem, který šel opačným směrem, je výška (cca o 3 cm). Přiznám se, že naživo se mi Tiguan líbí mnohem více než na fotkách. A v testované verzi na sebe výrazně budí pozornost okolí.

Pokud jste někdy seděli v Passatu, interiér Tiguanu vám bude povědomý. Palubní deska je nápadně podobná, což je dobře, protože nabízí moderní prvky výbavy – například (za příplatek) digitální panelový štít před řidičem (Active Info Display). Tím zásadním, co vás potěší, bude prostor, kterého je v obou řadách sedadel dostatek, cestující vzadu navíc mohou využít výklopné stolky z opěradel předních sedadel. Zadní lavice je posuvná až o 18 cm dopředu, čímž se dá zvětšit už tak objemný zavazadlový prostor (až 615 litrů). Pokud by délka zavazadelníku nestačila, je možné připlatit za sklopné sedadlo spolujezdce. V Tiguanu pak odvezete předměty dlouhé až 2,5 metru.

test-volkswagen-tiguan-20-tdi-4motion-R-line-DSG-p2

Pod kapotou testovaného vozu jsme měli (zatím) nejvýkonnější vznětový motor. Motor 2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 koní a točivým momentem 400 Nm je spojen výhradně s pohonem všech kol 4Motion a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za necelých 8 sekund a maximální rychlost je 212 km/h. To nezní vůbec špatně, přesto působí pohonné ústrojí tak trochu mdlým dojmem. Podobné pocity jsme z tohoto agregátu však měli také v případě Škody Superb Combi… Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je ospalá, vylepší to sice sportovní režim, ale ten zase bude držet nižší převody a tím pádem vyšší otáčky motoru. Příjemným překvapení byla naopak spotřeba paliva, která se po týdenním ježdění se ustálila na rovných šesti litrech na 100 ujetých kilometrů.

Motor je také velmi dobře odhlučněn. S výjimkou studených startů, kdy je poměrně hlučný, jeho zvuk do interiéru příliš neproniká. Podobně povedené odhlučnění se týká také zbytku celého auta. Aerodynamický hluk i rázy od kol nebo kamínky v podbězích slyšet téměř nejsou.

Podvozku nejvíce škodí 20″ kola. Na kvalitním asfaltu bez děr a nerovností nevadí, adaptivní tlumiče si umějí poradit a dokáží jízdu udělat skvěle komfortní a nebo naopak příjemně sportovní. Nesmí však přijít nekvalitní silnice, protože jak už to tak bývá, tak velká kola a nízká pneumatika si s takovými povrchy příliš poradit neumí. I tak to ale Tiguan zvládal lépe než nedávno testované BMW 640d Cabrio se stejně velkými koly. Nutno však dodat, že narozdíl od BMW nepoužívá Volkswagen pneumatiky typu run flat.

test-volkswagen-tiguan-20-tdi-4motion-R-line-DSG-p3

Nové generace automobilů zpravidla přivážejí také spoustu nových asistentů, nejinak je to samozřejmě i v případě Tiguanu. Kromě běžných prvků výbavy jako je aktivní hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat nebo automatický parkovací asistent se můžete těšit také na nové adaptivní LED světlomety. Ty umějí odstínit okolní automobily, upravovat světelný kužel a nebo se natáčet do zatáčky. V poslední době jde o věc málo vídanou a adaptivní LEDky mají hlavně prémiové automobilky, ti ostatní mají “jen” LEDky

S novou generací Volkswagenu Tiguan se jezdí velmi příjemně, působí prémiovým dojmem – nejen co do vzhledu, ale také co do jízdního projevu. Nejsem si však zcela jistý, zda je volba motoru 2.0 TDI 140 kW vhodnou volbou, určitě bude lepší počkat si na 2.0 Bi-TDI. To bude sice o něco dražší, ale nabídne odpovídající dynamiku. No, a nebo ušetřete 60 tisíc Kč a vezměte slabší 2.0 TDI 110 kW, o tolik pomalejší to určitě nebude…

Pokud nakouknete do ceníku, zjistíte, že Volkswagen – tedy lidové auto – už není úplně lidovým autem. Není zase až takovým problémem, abyste překročili milionovou hranici. A to klidně i ve výbavě bez dalších příplatků. Naše velmi bohatě vybavené auto stále dokonce 1,345 milionu korun!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Tiguan
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 140 kW/190 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 900 – 3 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 212 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.5 / 5.2 / 5.7
Emise CO2: 149 g/km
Délka: 4 486 mm
Šířka: 1 839 mm
Výška: 1 632 mm
Rozvor: 2 681 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 723 kg
Objem zavazadlového prostoru: 615 / 1 655 litrů
Ceník: ke stažení zde