Za poslední roky se modelová nabídka automobilek opravdu výrazně proměnila. To, na co jsme byli desítky let zvyklí, už dávno neplatí. Z ceníků mizí miniauta, malé kombíky, ale třeba i sedany a další modely. Nahrazují je zpravidla crossovery a SUV. O sportovních modelech a sportovních verzích běžných aut nemluvě, ty už nabízí jen hrstka značek. Jednou z nich, která si je drží v nabídce, je Volkswagen. Tam si totiž stále můžete koupit i malé rychlé Polo GTI s dvoulitrem. A to jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Poslední mohykán
Pokud se podíváte do nabídky evropských automobilek a budete chtít hledat konkurenci pro Volkswagen Polo GTI, nepochodíte. Ta už vlastně neexistuje, protože modely jako Renault Clio R.S., SEAT Ibiza CUPRA, Peugeot 208 GTi, Hyundai i20 N nebo Ford Fiesta ST už totiž nové nekoupíte. Některé z nich nahradily elektromobily, jiné zmizely bez náhrady. Polo tady ale stále je.
A je to o to zajímavější, že ze všech výše zmiňovaných modelů má největší motor. Zatímco konkurenti používali zpravidla motory s objemem 1,5 až 1,8 litru, Volkswagen Polo GTI má pod přední kapotou mnohem větší dvoulitr. Ten je naladěn na 152 kW/207 koní a točivý moment 320 Nm. A rozhodně to není pomalé auto, což dokazují technické údaje, v nichž se můžeme dočíst o tom, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,5 sekundy a maximální rychlost je 240 km/h.

I tak budete ve výběru maličko omezení, protože už se nabízí jen s automatickou převodovkou DSG a také vždy s pohonem předních kol. To ale není nic divného, protože stejně to je i v případě většího Golfu GTI. Jenže zatímco Golf stojí na podvozkové platformě MQB, tak Polo využívá jako základ zkrácenou MQB-A0, což znamená, že má nejen „klasický“ volič převodovky (nikoliv malý „joystick“), ale také mechanickou páku ruční brzdy.
Že nejde o běžný Volkswagen Polo, se dá poznat na první pohled. Má totiž větší kola s většími brzdami, ale také výrazněji tvarovaný přední nárazník, už ve standardní výbavě tu jsou světlomety LED Matrix s integrovanou červenou linkou procházející přes masku chladiče a spojující tak celou přední část. Nechybí samozřejmě ani označení GTI v masce chladiče. Vzadu je nejvýraznějším znakem opravdová dvojitá koncovka výfuku. Výraznější je také difuzor, v němž je také červená linka, a nechybí ani nápis GTI na víku kufru, jenž nahrazuje původní nápis POLO.
A drobná vylepšení jsou i v interiéru. Tou nejvýraznější změnou jsou přední sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením a typickým károvaným vzorem. Potěší, že nejde o žádné tvrdé nepohodlné židle, ale o sedadla, ve kterých vás nebude bolet tělo ani po dlouhé cestě. K tomu je tu volant s červeným prošíváním a nápisem GTI v jeho spodní části. Červenou nit najdeme i na zmiňovaných sedadlech, ale i na voliči převodovky DSG.
Za volantem
Už když si do auta sednete, potěší vás skvěle tvarované sedačky a fakt, že posed za volantem se dá najít velmi rychle a jednoduše. Ergonomie je parádní, přestože třeba ovládání klimatizace tvoří dotekový panel. Volant je tu ale s mechanickými ovladači, stejně jako najdeme fyzická tlačítka na středovém tunelu. Jedno z nich navíc ovládá systém Start/Stop, takže jeho ovládání není třeba hledat někde v Menu. A nikde hluboko v Menu není třeba hledat ani ovládání asistentů, jejich nastavení se dá rychle vyvolat tlačítkem na levé páčce pod volantem. V kapličce přístrojů si pak můžete rychle deaktivovat hlídání jízdních pruhů nebo inteligentní asistent rychlosti.
S tím, že Polo stojí na menší platformě MQB-A0, souvisí také fakt, že přestože má tlumiče s proměnlivou tuhostí, není to adaptivní podvozek DCC, který má třeba větší Golf. U Pola GTI se tlumiče dají pouze přepnout do měkčího nebo tužšího nastavení, ale nedokážou reagovat adaptivně na situace pod koly. A díky tomu, že nejde o nijak těžké auto (váží 1,4 tuny), to vlastně ani nevadí. Tohle GTÍčko se po silnici pohybuje jistě a vlastně i radostně. Dopomáhá k tomu i zvuk motoru a výfuku, který je sice v kabině uměle zvýrazněný (dá se deaktivovat v individuálním režimu), ale i samotné koncovky vyluzují zajímavé tóny.
Není těžké, ale lehkonohost z něj také od volantu úplně necítíte. Při řízení tohle auto působí spíš jako rychlé GT, nikoliv jako čistokrevný sporťák. Neznamená to však, že by se s ním nedalo jezdit rychle nebo snad ostře. Zvládá to a je to pořád zábava. Nastavení auta je neutrální, do zatáček se i s velkým motorem vpředu stáčí ochotně a zadní náprava je přitom klidná a stabilní.

Dvě stě koní (a kousek k tomu) je pořád hodně, ale přestože Polo GTI nemá elektronický diferenciál VAQ, ale jen přibrzďování prokluzujících kol XDS+, s trakcí na suchu prakticky není problém. A to ani na zimních pneumatikách. Na mokru už s tím problém ale samozřejmě je…
Ono tohle auto bez VAQ funguje pořád docela dobře, ale v zatáčkách necítíte, jak vás po aktivaci VAQ u většího Golfu GTI vtahuje dovnitř. VW Polo GTI je prostě a jednoduše výkonná předokolka, u které je na vlhkých a mokrých silnicích potřeba jít na plynový pedál jemněji. I tak je tu ale pořád XDS+ i stabilizace (tu lze omezit do sportovního režimu, ale nelze ji zcela vypnout) se systémem protiprokluzu. A ty jsou naladěny poměrně citlivě a podobně i zasahují. K tomu jsou tady velké brzdy s jistým účinkem, které dokážou auto opravdu velmi dobře zpomalit.
V běžném i ve svižnějším tempu funguje převodovka DSG dobře a tak, jak byste to čekali. Řadí rychle a tak, že není třeba sahat na páčky na volantu pro manuální řazení (jde to i pohyby samotného voliče). Pokud to ale uděláte, zjistíte, že změna rychlostního stupně směrem nahoru je opravdu rychlá, ale vlastně je rychlá i změna rychlostního stupně směrem dolů. Při klidné jízdě převodovka drží co nejnižší otáčky a zároveň co nejvyšší možný zařazený rychlostní stupeň, aby byl v kabině ideálně co největší klid.

A co spotřeba paliva? Ta jako obvykle závisí na tom, jak s autem budete jezdit. Jestliže budete jezdit klidně, můžete počítat i se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů. Pokud se naopak vyrazíte svézt na nějaké své oblíbené klikaté okresky, vyšplhá se klidně i nad 10. Ve městě pak počítejte kolem osmi. Palivová nádrž ale není velká, její objem je jen 40 litrů.
Závěr a cena
Volkswagen Polo GTI v aktuální nabídce působí jako jeden z posledních malých rychlých hatchbacků. Využít se dá úplně bez problémů pro každodenní ježdění. Navíc nesází na okázalost, ale na vyvážený celek. Dvoulitr má dost síly a auto je s ním rychlé a podvozek dokáže být komfortní i jistý při svižném tempu, aniž by z auta dělal nervózní poskakující auto. Zároveň je potřeba počítat s tím, že nejde o vyloženě ostrý hot-hatch, ale spíše rychlé GT, které v horších podmínkách kvůli absenci VAQ připomene, že je to výkonná předokolka, která chce jemnější práci s plynem. Pokud však hledáte rychlé, dospěle naladěné malé auto, které zvládne být zábavné a přitom normálně použitelné každý den, VW Polo GTI tenhle mix nabídne.

A kolik vás to bude stát? Jde o to nejlepší a tedy i nejdražší, co se v případě nejmenšího modelu Volkswagen nabízí. Zatímco základní Polo s atmosférickým tříválcem 1,0 MPI s 59kW startuje na 464 900 Kč, tak cena VW Polo GTI začíná na 813 900 Kč s DPH. Je to sice skoro dvakrát tolik, ale tohle auto je rozhodně víc než dvakrát tak dobré. Možná vás ještě napadla otázka, jestli se nevyplatí rovnou pořídit větší VW Golf GTI. Pohled do jeho ceníku nám řekne, že jeho cena je ještě o skoro tři sta tisíc vyšší, začíná na 1 102 900 Kč.
Technické údaje:
| Auto: | Volkswagen Polo GTI |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 152 kW/207 koní při 4500 ot./min |
Točivý moment: | 320 Nm při 1500 – 4500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.5 s |
Maximální rychlost: | 240 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6.6 l/100 km |
Emise CO2: | 151 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4074 mm |
Šířka: | 1751 mm |
Výška: | 1431 mm |
Rozvor: | 2549 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1390 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 351 litrů |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned





