Volkswagen Passat je manažerským autem, s nímž nijak nevyčníváte z davu. Poměrně velké a pohodlné auto, se kterým můžete klidně jezdit z jedné strany České republiky na druhou. My jsme tentokrát otestovali kombík s nejsilnějším benzinovým motorem a ve výbavě R-Line.
Pořád nenápadný
Passat prošel v loňském roce modernizací, která byla hodně decentní. Navenek šlo v zásadě o drobnosti jako například novou grafiku světlometů a některé podobné detaily. Větší změny se dotkly konektivity a informačních, zábavních a bezpečnostních systémů. A to jsou novinky, kterým jsme se nedávno věnovali detailněji v testu Passatu, ten si můžete přečíst zde.
Tentokrát jsme si vybrali Passat Variant ve verzi R-Line, tedy tou, která má být tou nejsportovnější. Alespoň na pohled. A jde na to i výbavou, která v základu dodává 18″ kola Monterey v barvě šedá metallic (testované auto mělo příplatkové 19″), kompletně lakované nárazníky v designu R-line v barvě karoserie, nástavce prahů, logo R-line v masce chladiče, ale i doplňky v designu karbonu v interiéru a tak dále.
I tak ale – speciálně v bílém laku karoserie – vypadá auto vlastně nenápadně. Nejnápadnější jsou tak nakonec tmavě šedá kola a naznačené koncovky výfuku v nárazníku. Ty jsou samozřejmě falešné, výfuk ústí pod auto.
Nejsilnější motor
Pod přední kapotou jsme měli to nejvýkonnější, co Volkswagen pro Passat nabízel. Minulý čas je tu proto, že od 9. října v ceníku tento motor už nenajdete (stejně jako slabší 140kW 2.0 TSI). Jde o čtyřválcový dvoulitr s přeplňováním turbodmychadlem a výkonem 200 kW/272 koní a s točivým momentem 350 Nm. Jedinou možností je 7° DSG a pohon všech kol 4Motion.
Motor nejvíce vyniká svojí tichostí, protože na volnoběh a při nízké zátěži o něm skoro nevíte. Velký podíl na tom jistě má i perfektní odhlučnění kabiny passatu od vnějšího prostředí. I když motor poskytuje opravdu zajímavou dynamiku – vždyť testovaný vůz dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 5,8 sekundy – k rychlé jízdě nijak nesvádí.
Pokud se přesto do plynového pedálu opřete, počítejte s tím, že akcelerace bude značná, lineární, ale bez vzrušení. To vše ale až potom, co na to zareaguje převodovka. Ta nakonec s drobnou prodlevou o několik rychlostních stupňů podřadí a auto se dá do pohybu. Je to jako taková otázka, tedy potvrzení toho, jestli tuto svoji „zběsilou akceleraci“ opravdu myslíte vážně. Zdaleka to ale není tak otravné a zdlouhavé, jako to bývalo u šestiválcových Audi, kde bylo takové zpoždění dvousekundové. U psssatu je to „jen“ několik desetin sekundy.
Tohle chování opět odkazuje na to, že při klidné jízdě je Passat pěkně sladěným autem, ale do té ostřejší se mu tolik nechce. To ovšem neznamená, že by ji neuměl, jen mu o ni musíte říct. Pomoci vám k tomu může změna jízdních režimů. Nechybí samozřejmě ani ten sportovní, který auto decentně přiostří – reakce motoru budou rychlejší, adaptivní podvozek DCC (pokud jste si za něj připlatili) tužší, posilovač řízení jakbysmet.
Je pohodlný?
Ani tak si ale řezání zatáček užívat nebudete, na to passat ani s nejvýkonnějším benzinovým motorem prostě není naladěný. Ale čekáte snad sportovní chování od manažerského kombíku? Testovaný Passat Variant je spíše o tom, že se s ním dokážete rychle přesouvat po dálnicích a silnicích prvních tříd po celé Evropě. Německé úseky dálnic s neomezenou rychlostí anebo bezpečné předjíždění je to, co mu sedí nejlépe. A od způsobu jízdy je závislá i spotřeba paliva. Při normální jízdě se dají hodnoty držet od 8 do 9 l/100 km, ale pokud začnete plynový pedál tlačit k zemi výrazněji, spotřeba paliva samozřejmě poroste.
A co 19″ disky kol a poměrně nízké pneumatiky? Nevytřese z vás tohle auto duši? Díky příplatkovému adaptivnímu podvozku DCC, který testované auto mělo, rozhodně ne. V komfortním režimu se dokáže přes nerovnosti přenášet slušně, ale přesto o nich budete vědět. Od podvozku se však neozývají žádné rány a ani kola neodskakují. Devatenáctky jsou tak dobrým komfortem mezi vzhledem a jízdními vlastnostmi.
Závěr a cena
Volkswagen Passat Variant je i s nejvýkonnějším benzinovým motorem příjemným autem, které vás svižně odveze klidně na druhý konec republiky. Ačkoliv ho pohání 272 koní a 350 Nm, lépe se cítí v klidnějším tempu. „Rozvášnit“ se sice umí taky, ale něco jako „zábavu za volantem“ si úplně užívat nebudete, zrychlení vás ale bavit bude. I s (příplatkovými) 19″ koly je s (příplatkovým) adaptivním podvozkem DCC vcelku komfortní. Celkově jde o auto, za jehož volantem nezažijete žádné velké emoce, ale to, co má automobil dělat, dělá testovaný Passat Variant vlastně perfektně.
Aktuální ceník startuje na 797 900 Kč s DPH, přičemž jde o model s motorem 1.5 TSI Evo 110 kW. Se stejným motorem, ale ve výbavě R-Line zaplatíte za kombíkový passat minimálně 1 010 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Passat Variant 2.0 TSI
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,200 kW/272 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 2000-5400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.9 / 6.0 / 7.1
Emise CO2:,162 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4773 mm
Šířka:,1832 mm
Výška:,1503 mm
Rozvor:,2786 mm
Provozní hmotnost:,1680 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1780 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]