test-2019-volkswagen-passat-20-tsi-140-kw-dsg-r-line- (6)

V loňském roce si Volkswagen připravil facelift pro Passat. Na pohled nejsou změny nijak výrazné, prakticky se omezily jen na novou grafiku světlometů a některé podobné detaily. Více se toho však odehrálo v oblasti konektivity a informačních, zábavních a bezpečnostních systémů.

Udržet krok s dobou

Vývoj automobilů je oproti jiným technologiím výrazně pomalejší. Telefony, tablety, počítače: to jsou technologie, které se každý rok předhánějí v tom, co nového nabídnou. Výrobci aut na to reagují vždy se zpožděním, protože vývoj auta je komplexní věc a trvá roky. V rámci faceliftu či nové generace se s tím ale výrobci zpravidla vypořádají. Nezřídkakdy se ale stane, že novější levný model je na tom z hlediska moderních technologií lépe, než dražší a luxusnější model. Byl to i případ Passatu, který na to ale už v rámci modernizace zareagoval.

Výraznou změnou – ačkoliv ne až tak na první pohled – je fakt, že v rámci faceliftu dostal Passat třetí generaci informačních a zábavních systémů MIB3. Ten zahrnuje mimo jiné i rozhraní App Connect pro ještě jednodušší komunikaci telefonu s autem. Díky tomu je ve Volkswagenu vůbec poprvé možnost bezdrátového propojení iPhonu s autem prostřednictvím Apple CarPlay. Uživatelé Androidu bohužel tuto funkčnost využít nemohou a zůstává jim k propojení jen kabel.

test-2019-volkswagen-passat-20-tsi-140-kw-dsg-r-line- (25)

Nevýhodou ale je, že díky velikosti displeje přišel Passat o ovládání mechanickými tlačítky a vše se obsluhuje výhradně dotekem. Středový panel je díky tomu parádně „čistý“ a hladký, ale displej je opatlaný a plný otisků prstů a na jeho ovládání je třeba se soustředit, nelze jen tak sahat po paměti.

Díky tomu, že je auto díky vestavěné SIM kartě neustále on-line, může posádka využít přehrávání hudby z internetových služeb, příjem internetových rozhlasových stanic, hlasové ovládání hovorovou řečí, ale v přípravě je i cloudové uložení nastavení vozidla pro jeho snadný přenos mezi modely či tzv. „Mobile Key“. Chytrý telefon bude možné využít namísto originálního klíče. Řidič se už nyní může spolehnout i na navigaci s informacemi v reálném čase, která počítá s dopravními zácpami a upravuje tak vhodnou trasu, aby byla co nejlepší.

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD e-CVT (2021)

Zapomenout nesmíme ani na nový Travel Assist. Jde o systém adaptivního tempomatu, aktivního vedení v jízdních pruzích a dalších aktivních asistentů, který dokáže částečně automatizovaně jet rychlostí od 0 do 210 km/h. Pozornost řidiče je přitom nutná, ale značka v Passatu představuje nový volant vybavený kapacitními dotykovými plochami. Nebude tedy nutné volantem neustále hýbat, aby systém věděl, že řidič nespí, ale stačí ho jen držet.

Benzinový tichošlápek

Volkswagen samozřejmě se v rámci modernizace zaměřil i na pohonné jednotky. Všechny motorizace TSI i TDI splňují bez výjimky emisní normu Euro 6d-TEMP a jsou bez výjimky vybaveny filtrem pevných částic. Pod kapotu Passatu se dostal i nový čtyřválec 2.0 TDI Evo, který jsme zkoušeli v Superbu, ale tentokrát jsme testovali benzinový dvoulitr TSI se 140 kW, který se k výbavě R-line hodí.

Motor potěší po startu opravdu klidným a tichým chodem, prakticky o něm ani nevíte. Spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou DSG, která je ale tím nejslabším článkem v celém řetězci pohonného ústrojí, protože nezřídkakdy cuká – zejména při rozjezdu nebo při střídavém řazení zpátečky a jedničky například při parkování. Při jízdě už je vše v pořádku, rychlosti mění DSG rychle a hladce, zejména směrem nahoru.

Motor se nijak výrazněji neozývá ani při jízdě, převodovka ho v komfortním režimu drží v nízkých otáčkách. Pokud je potřeba akcelerovat, DSG podřadí a auto začne zrychlovat. Není to žádná razantní dynamika, ale s klidem se dá označit jako dostatečná.

test-2019-volkswagen-passat-20-tsi-140-kw-dsg-r-line- (7)

Co si ale zaslouží chválu, to je spotřeba paliva. Passat je vcelku velké auto s (na dnešní dobu) vcelku velkým motorem, ale jeho spotřeba se dá udržet kolem 6 litrů. Pokud pojedete mimo obec s dodržováním maximální povolené rychlosti, klidně spadne i k pětilitrové hranici. Pak ale stačí jedno výraznější přidání plynu…

Závěr

Volkswagen v rámci modernizace Passatu nepřišel s revolucí, ale auto jen vyladil, aby lépe zapadlo do dnešního, o pár let modernějšího světa. Designově se příliš nezměnil, v interiéru (zmizely hodiny z palubní desky, místo toho je tu prosvětlený nápis Passat) ještě méně než v exteriéru. Velké změny se odehrály v oblasti technologií, ačkoliv to na první pohled není vidět.

Přečtěte si také:  Test Ford Puma ST-line Vignale 1.0 EcoBoost DCT (2021)

Základní cena modernizovaného Volkswagenu Passat startuje na 757 900 Kč. Za to dostanete benzinový sedan s motorem 1,5 TSI EVO s manuální převodovkou a ve výbavě Bussiness. Testovaný R-line s dvoulitrovým TSI ale startuje na mnohem vyšší ceně. V ceníku najdete částku 1 038 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Passat 2.0 TSI
Motor: vznětový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 140 kW/190 koní
Točivý moment: 320 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7.5 s
Maximální rychlost: 238 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3 / 8.3 / 5.2
Emise CO2: 144 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4775 mm
Šířka: 1832 mm
Výška: 1483 mm
Rozvor: 2786 mm
Provozní hmotnost: 1455 kg
Objem zavazadlového prostoru: 586 / 1152 litrů