Jestli se vám manažerské kombíky zdají až příliš usedlé, nemusíte rovnou utíkat za volant nafouklého crossoveru. I s tradiční karosářskou variantou si můžete dopřát nějaký ten styl a kapku terénních schopností k tomu.

Passat s nálepkou Alltrack totiž moc pěkně ukazuje, jak se dá s pár plasty a přizvednutým podvozkem vykouzlit úplně jinak vyhlížející auto. Ale samozřejmě, svojí troškou do mlýna přispěla taky modrá metalíza, devatenáctky a nejlepší verze světel. Navzdory faceliftu se však seriózní tvář passatu prakticky nezměnila. Trochu jiné jsou nárazníky, vzadu se změnila grafika světel a pod logem teď najdete nápis Passat. To kdybyste tuhle manažerskou stálici nepoznali na první dobrou.

Ani uvnitř vás nečeká žádná revoluce. Vklouznete za volant a všechno je tak, jak má být. Ergonomie je vypiplaná do nejmen… ehm. S faceliftem se z auta vytratilo kolečko na regulaci hlasitosti. Třetí generace infotainmentu MIB3 má sice velké krycí sklo s dotykovými plochami po stranách, což sice vypadá efektně, ale ovládání stojí až příliš pozornosti, protože se musíte trefit přesně. Tenhle ergonomický přešlap ale není jen doménou passatu, za minimalistickými skleněnými plochami se žene víc automobilek, Volkswagen koncern nevyjímaje.

Povídejte si

Vedle toho můžete nově zamachrovat ovládáním gesty nebo použít vylepšené hlasové ovládání. Stačí říct „Ahoj, Volkswagene“ a pak třeba nadiktovat adresu do navigace. Nutno dodat, že možnosti ovládání nejsou tak rozsáhlé jako třeba u mercedesu, kde si můžete hlasem nastavit třeba teplotu klimatizace nebo zapnout výhřev sedadel.

Spíš než fakt, že z palubní desky zmizely analogové hodiny, by vás měl zajímat kompletní přechod na USB-C. Vedle chybějícího kolečka hlasitosti je ale interiér passatu skvělým místem k životu. Je sice možná trochu usedlý, ale působí velmi bytelným dojmem, má dostatečné množství přihrádek a posádku si umí rozmazlit hezkými materiály.

Kde může při papírovém srovnání trochu ztrácet, je prostornost. Zvlášť když ho postavíte vedle natáhlého superba. Passat má kratší rozvor i celkovou délku, což se pochopitelně podepsalo jak na prostoru na zadních sedadlech, tak i na litrech v kufru. Jestli ale obden nestěhujete skříň a na zadních sedačkách nevozíte hráče NBA, trápit vás to nemusí. Těch 650 litrů je více než dostatečných a i druhá řada sedadel nabídne velmi důstojné svezení.

Přečtěte si také:  Volkswagen Arteon po faceliftu se představuje. Nově jako Shooting Brake i rychlé R

Dvě turba víc než stačí

Kde si passat ponechal konkurenční výhodu před koncernovými sourozenci, to jsou motory. Do passatu si totiž můžete poručit dvěma turby přeplňovaný diesel. Jde o nejdražší pohonnou jednotku, která se vůbec do passatu nabízí, levněji dokonce pořídíte i zážehový dvoulitr naladěný na 272 koní. Naftový vrchol disponuje výkonem příjemných 176 kW/240 koní a hlavně pěkně kulatými 500 Nm. S autem o hmotnosti pod 1,8 tuny nemá příliš práce, takže se na stovku rozhýbe za 6,4 sekundy.

V reálu motor neoslní zběsilým zátahem, až by se mohlo zdát, že vliv dvou turbodmychadel není tak výrazný. Je to ale plynulost zátahu, která dělá motor mnohem příjemnější pro každodenní použití. Točivý moment je k dispozici v mnohem širším spektru otáček a na rozdíl od slabších jednotek neztrácí dech ani při dálničních rychlostech nebo při předjížděcích manévrech.

Dobrou práci odvádí sedmistupňová automatická převodovka, která se často opře o zásobu točivého momentu a zbytečně nepodřazuje. Celkově řadí hladce, takže není třeba jí mluvit do práce skrze pádla pod volantem. Obecně se snaží držet co možná nejvyšší převodový stupeň, jenže právě spektrum otáček lehce nad volnoběhem produkuje specifický klapot, který mým uším zrovna dvakrát nelahodil. Jinak je ale motor poměrně dobře odhlučněný.

Spotřeba se mi vzhledem k nabízenému výkonu zdála přijatelná, byť udávaných 5,9 litru na 100 kilometrů to nebylo. Plynulým tempem se dá jezdit okolo 7 litrů, s dynamičtějším stylem jízdy počítejte s hodnotami zhruba o litr vyššími.

Řidiče už (skoro) nepotřebuje

Jednou z důležitých novinek passatu je vylepšený asistent pro autonomní jízdu, kterému ve Volkswagenu říkají Travel Assist. Umí sám popojíždět v kolonách a velmi obstojně zvládne i několikasekundovou jízdu třeba na dálnici (až do rychlosti 210 km/h!), když si chcete otevřít lahev s vodou. Používá k tomu i vylepšený volant, který se spoléhá na kapacitní senzory. Volantem už tak není potřeba každých několik desítek sekund pohnout do strany, ale stačí jen prsty položit kdekoli na věnec volantu.

Pokud si ale budete chtít řídit sami, zjistíte, že passat jezdí vlastně pořád stejně. Velmi schopně, velmi sebejistě a s tímto motorem také velmi rychle. Jenže také trochu nezáživně. Čekali jste snad od (přizvedlého) manažerského kombíku něco jiného? Příjemným překvapením je však adaptivní podvozek DCC, který překvapivě dobře funguje i s devatenáctipalcovými koly. Tlumiče obstojně pohlcují nerovnosti a ani na větších dírách podvozek nemlátí.

Přečtěte si také:  Test Opel Grandland X 1.6 Turbo (2020)

Závěr a cena

Facelift nepřinesl žádné radikální změny, které by snad Volkswagen Passat potřeboval. Vylepšené asistenční systémy dělají cestování příjemnější a hlavně bezpečnější. O základní ceně už jsme si řekli, za Passat Alltrack s vrcholným, dvěma turbodmychadly přeplňovaným motorem dáte přinejmenším 1.210.900 Kč. A když se v příplatkové výbavě trochu rozšoupnete, dostanete se klidně na jeden a půl milionu. Svoji cenu si ale bez problémů obhájí, minimálně ve chvíli, kdy se podíváte do ceníku nějakého módního SUV.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Passat
Motor: vznětový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: dvěma turbodmychadly
Palivo: nafta
Pohon: všech kol
Výkon: 176 kW/240 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.4 s
Maximální rychlost: 239 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.9/5.4/5.9
Emise CO2: 157 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4788 mm
Šířka: 1853 mm
Výška: 1527 mm
Rozvor: 2788 mm
Provozní hmotnost: 1790 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 l
Ceník: ke stažení zde