Pokud chcete elektrický kombík, nemáte dnes na výběr zase tolik možností. Jednu z nich nabízí třeba i Volkswagen. A my jsme jeho elektrické kombi Volkswagen ID.7 Tourer vyzkoušeli v redakčním testu.
Elektrické kombíky napočítáme na prstech jedné ruky
Přestože se každou chvíli objeví nějaký nový elektromobil, tak těch s karoserií kombi je málo. Ty na českém trhu bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky a pokud nás paměť neklame, jsou to MG5 Electric (to ale v roce 2025 skončí bez náhrady), Opel Astra Sports Tourer Electric, Peugeot e-308 SW a právě testovaný Volkswagen ID.7 Tourer. Ten je z nich největší – ať už jde o vnější rozměry (délka: 4961 mm, šířka bez zrcátek: 1862 mm, výška: 1536 mm), ale i o zavazadlový prostor (605 litrů, po sklopení opěradel 1714 litrů).
Z pohledu designu kombíková ID.7 nepřekvapí, protože jde vlastně jen o prodloužený liftback, který jsme testovali v létě. Z čelního a z bočního pohledu až po B-sloupek jsou auta stejná, liší se od céčkového sloupku, přesto nijak zásadně. Velmi podobná jsou totiž i zadní světla, které procházejí celou šíří zádě. Mimochodem, přední i zadní světlomety (propojené jsou světlomety na obou stranách) umějí ve tmě vytvořit parádní uvítací animaci.
Beze změny je také kabina, které je opravdu minimalistická. Palubní deska je členěná vodorovně, dominuje jí centrálně umístěný displej infotainmentu, přes který se ovládá prakticky celé auto. Další dotekové plošky jsou na volantu, ale o těch Volkswagen mluví v tom smyslu, že je přestane a používat vymění je za původní tlačítka (u některých modelů to už udělal), protože jejich ovládání není úplně precizní.
Další doteková ploška je na dveřích řidiče. Ta slouží pro ovládání stahování bočních oken. Vypínače jsou tu totiž jen dva a slouží na střídačku pro přední i pro zadní okna. To, jestli tedy stáhnete přední okna nebo ta zadní, rozlišuje právě ona doteková ploška, která je „pod“ nápisem „REAR“. Když svítí, ovládáte zadní okna, když nesvítí, tak přední. Tuhle plošku ovšem občas stisknete omylem, když nechcete, a jindy naopak na dotek nezareaguje. Nemáte tedy jistotu, že stáhnete ta okna, která opravdu chcete. A možná jsme jen nešikovní a neumíme to správně ovládat…
Před řidičem je jen malý displej, který zobrazuje ty nejdůležitější informace. Ono toho vlastně u elektrických aut moc potřeba vědět není. Další informace jsou pak zobrazovány na čelním skle, kam se promítají údaje s head-up displeje s rozšířenou realitou. Je to jeden z těch lepších head-up displejů na trhu, protože Volkswagen tam ukazuje i šipky z navigace, případně údaje z adaptivního tempomatu, kdy se přiblížíte k autu před sebou a vaše auto tak začíná hlídat vzdálenost. A ukazují se tu i o, když přejíždíte vodorovné dopravní značení na silnici, na displeji se zvýrazní ona konkrétní čára (to nefunguje, pokud máte vypnutý Lane Assist).
Za volantem
Testovaný Volkswagen ID.7 Tourer stojí samozřejmě na klasické koncernové platformě MEB pro elektromobily. Modely ID.7 ale dostaly nový elektromotor s výkonem 210 kW/286 koní a točivým momentem 545 Nm, který nahradil ten původní se 150 kW/204 koňmi a 310 Nm. Energii pro pohon elektromotoru u zadních kol bere naše testované auto ve verzi Pro z baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh (celková je 82 kWh), verze Pro S má pak větší baterii s využitelnou kapacitou 86 kWh.
Posed v autě není vůbec špatný, nastavit si sedadlo (může být i s masážní funkcí) a volant není žádný problém. Díky minimalistickému interiéru je navíc v autě spousta odkládacích přihrádek, do kterých úplně v pohodě odložíte láhev s pitím, peněženku, klíče od domu, ale i spousta dalších věcí. Hodně se toho vejde do přihrádky ve středovém tunelu, protože volič převodovky je na sloupku řízení na pravé straně.
Převodovka je (jako u drtivé většiny všech dnešních elektromobilů) jednostupňová, což má i své nevýhody zejména ve vysokých rychlostech na dálnici, protože elektromotor už točí moc otáček a příliš razantně nezrychluje. I proto je maximální rychlost u elektromobilů zpravidla omezována na 160 až 180 km/h. Existují ale samozřejmě i dvoustupňové převodovky, které mají například Porsche Taycan nebo Audi e-tron GT a chystá je i nový elektrický Mercedes-Benz CLA.
Dynamika není vůbec špatná, přestože tenhle elektrický kombík váží bezmála 2,3 tuny. Projev elektromotoru je navíc takový, že prakticky veškerý točivý moment dodává ihned, takže jakmile přidáte, auto zrychlí. Reakce nejsou zbrklé ani v případě, že dáte tzv. „plný plyn“, celkově je jízda pěkně plynulá. Na palubě auta jsme ocenili, že je opravdu velmi dobře odhlučněno. Platí to jak pro cesty po městě, tak i mimo něj a po dálnici.
Brzdy jsou také překvapivě dobré. U plug-in hybridů a elektromobilů je často obecně problém naladit brzdění tak, aby s sebou auto při přechodu z rekuperace (tu si lze nastavit zařazením „B“ na převodovce jako zvýšenou nebo zařazením „D“ jako standardní) do brzdění klasickými brzdami neškublo nebo nezměnilo intenzitu brzdění. U některých aut je to zvládnuté hůř, u jiných lépe, což je případ i testovaného ID.7 Tourer.
Pochválit musím podvozek, protože ten je u takto velkého a těžkého auta naladěn parádně. Je tu adaptivní odpružení DCC, které si musí poradit s většími příplatkovými 20″ koly. Jeho naladění si samozřejmě můžete upravit, ale i v tom běžném „normálním“ je auto příjemně komfortní. V tom nejtvrdším – v individuálním nastavení si lze nastavit tlumiče ještě tvrdší než ve sportovním módu anebo naopak měkčí než v komfortním módu – je auto o hodně pevnější, ale není prkenné. I tak je to ale naladění, které se k celkově klidnému projevu Volkswagenu ID. 7 Tourer úplně nehodí. Možná k vrcholnému „sportovnímu“ ID.7 GTX… Obecně je podvozek testovaného kusu na větších nerovnostech tichý, klidný a auto není nervózní a neodskakuje.
Spotřeba a nabíjení
Zatímco liftback ID.7 jsme měli v létě, tak tenhle testovaný kombík v pozdním podzimu, kdy se teploty držely i kolem bodu mrazu. To se nakonec podepsalo i na spotřebě elektrické energie. Zatímco v létě jsme dokázali jezdit i mezi 10 až 13 kWh/100 km, tak o tom jsme si tentokrát mohli nechat jen zdát. Tentokrát se spotřeba elektřiny pohybovala nejčastěji na úrovni 16 až 20 kWh na 100 kilometrů, přičemž trasy byly podobné a tempo jakbysmet. Na vyšší spotřebě se prostě výrazně projevila zima.
Platforma MEB stojí na 400V architektuře, což se projevuje i na rychlosti nabíjení. Volkswagen slibuje maximální nabíjecí výkon až 170 kW. V rámci toho automobilka udává, že baterii lze dobít z 10 na 80 % kapacity za přibližně 25 minut (v ideálních podmínkách). Rychlost nabíjení baterie bude záviset i na samotné teplotě baterie. Tu si samo auto dokáže předehřát v případě, kdy má v navigaci zadáno, že jede k nabíječce, případně na to je v Menu kolonka, kterou se dá předehřátí aktivovat manuálně. V infotainmentu je pak uvedeno, jakým výkonem se bude auto po připojení k nabíječce nabíjet.
A jaký je dojezd? V chladném počasí, kdy jsme s autem jezdili my, je to něco přes tři sta kilometrů, což je přibližně o 100 kilometrů méně, než kolik jsme byli schopní najezdit v létě s liftbackem. Papírově se jejich spotřeby nijak zásadně neliší (14,2 kWh proti 14,6 kWh), ten rozdíl jednoduše udělaly nízké teploty.
Závěr a cena
Pokud zvažujete elektrické kombi, Volkswagen ID.7 Tourer by mohl být zajímavou volbou. Nabízí prostorný interiér i kufr a dobře jezdí. S tím mu hodně pomáhají jeho rozměry i adaptivní odpružení DCC. Některé detaily by ale mohly být dotaženější, mluvíme například o dotykových ovládacích ploškách na volantu a o tom, že přepínání stahování elektrických oken na dveřích není úplně uživatelsky příjemné.
Je to ale jednoznačně jeden z těch lepších elektromobilů, který se na dnešním trhu dá pořídit. V zimě sice jeho dojezd i spotřeba značně klesají, ale i tak jezdí za takové hodnoty, na které se některé jiné elektromobily nedostanou ani v létě. A když se po asi třech stovkách kilometrů vybije, mlžete ho nabíjet až 170 kW (některé novější verze budou umět až 200 kW).
A kolik stojí? V ceníku jsou aktuálně čtyři verze. Nejnižší cena je za 1 349 900 Kč u varianty Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited. Nad ní stojí testovaná konfigurace Pro People za 1 551 900 Kč. Pokud budete chtít větší baterii, nabízí se verze Pro S People za 1 638 900 Kč. A pokud budete chtít nejvýkonnější verzi s pohonem všech čtyř kol, sáhněte po GTX, které ve verzi Peoplezačíná na 1 906 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen ID.7 Tourer Pro (77 kWh) |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 210 kW/286 koní |
Nejvyšší trvalý výkon elektromotoru (30minutový výkon): | 89 kW/121 koní |
Točivý moment: | 545 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,5 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 14,6 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 77 kWh (využitelná) |
Délka: | 4961 mm |
Šířka: | 1862 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1551 mm |
Rozvor: | 2971 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2229 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 605 / 1714 litrů |
no, nekupte to. Prý to jezdi zadarmo